Malmö Solde Kafferosteri

FabianP

Well-known member
SirGrunge och Molarin, vad roligt att ni gillar kaffet! Som de flesta andra microrosterier blir vi bättre och bättre för varje månad som går. Just nu labbar vi en hel del med vår standardprofil för espresson och vi tycker själva att det har fallit väl ut. Som alltid tycker vi att vårt kaffe smakar som som bäst om man drar skotten med dropp i början för att sedan harmoniskt trilla ur spoutsen på en tid runt 30-35 sekunder.

Senaste inkarnationen av Mästers, med massivt mycket mandelmassa i eftersmaken, är riktigt bra!

/Fabian
 

stefanolo

Well-known member
Var på Solde för första gången idag. Vilket ställe! Mycket trevligt bemötande! Och vilken service! Jag var där för att köpa min första påse kvalitetsbönor. Mästers. Jag sa att jag var nybörjare och fick direkt en liten mugg med malt kaffe för att jag skulle ha en vettig uppfattning om vilken malningsgrad som skulle kunna vara lagom. Tog också en dubbel för att kalibrera smaklökarna. Fantastiskt gott! Smaken satt kvar i munnen hela vägen hem till Oxie och in i köket. En timmes provmalande, tittande och kännande på det malda kaffet (provmalde med lite "fulkaffe") och till slut var jag nöjd och jag laddade min OE Pharos med Mästers. Första extraheringen i Silvian blev inte helt lyckad (nästan chokead pga av lite för mycket kaffe och hård tampning, men andra skottet blev (efter mina newbie-mått) kanon. Mums! Inte riktigt lika fyllig som dubbeln på Solde (fattas bara) men den bästa jag fått till hemma i köket.

Jag kommer tillbaka till Solde, många gånger. Tack för det trevliga och hjälpsamma bemötandet! :D /Stefan

kvarninstallning.jpg
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp