Mala malet kaffe?

L

lenderboy

Guest
Fick ett malet kaffepaket av en kompis, undrar, kan man mala det igen till finare?
...eller kan det vara skadligt för kvarnen på något sätt?

Synd att slänga paketet... :blush:
 

lennart

Well-known member
Jag hade tidigare en Mazzer Mini och när jag skulle mala mycket fint så malde jag först grovt och sedan mycket fint.Det var inget problem för den kvarnen.
 
L

lenderboy

Guest
det känns som att det är för riskabelt att testa...får nog tillaga det på annat sätt än min maskin ...

tack för era svar och råd....
 

martink78

Well-known member
Hmm.. fast varför skulle kvarnen må dåligt av det egentligen? Så länge skivorna inte tar i varandra bordet väl inte göra någon skillnad om manler bönor eller malt kaffe?
 

Mayhem

Well-known member
I regel är väl våra kaffekvarnar gjorda för att ta något stort som sedan gradvis mals ner mindre. Häller man ner kaffe som redan är färdigmalet undrar jag om skivorna verkligen kommer kunna föra igenom kaffet på samma sätt som bönorna. Om någon verkligen tänker testa så ska man nog absolut inte fylla hoppern iaf, utan ytterst långsamt hälla ner kaffet medan kvarnen är igång.
 

FabianP

Well-known member
Jag har för mig, men är INTE säker, på att det stod i manualen till min Demoka 203 att om man skulle göra det, så skulle man blanda hela bönor och det malda kaffet. Det skulle ju kunna ha att göra med just utförseln, som Mayhem säger?

/Fabian
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp