Vibiemme Domobar JR DB Termostat

kafferic

Active member
Hej
Jag undrar om det är någon annan här på forumet som har problem med termostaten på Vibiemme Domobar Junior DualBoiler?

Startar jag bara själva espressodelen på maskinen så blir vattentemperaturen på tok för hög om jag har trimmat in termostaten med båda kokarna igång.

Det är så man måste välja. Antingen bara espresso eller alltid ha båda kokarna igång om man vill ha cappuchino ibland. Eller trimma om termostaten stup i kvarten vilket inte kan bli så bra.

Jag trimmade om termostaten med bara espressokokaren igång. Och när jag senare hade startat vattenkokaren och skulle göra en cappuchino så var espressovattnet så kallt att det knappt ångade om det.
 

Mayhem

Well-known member
Ganska risig termostat om den påverkas så mycket av temperaturen utanför kokaren, den del som sticker utanför kokaren borde inte vara så känslig tycker man. Lösningarna jag kan tänka mig är att isolera antingen hela kokaren eller bara delen där termostaten sitter, alternativt byta skiten mot en PID. Vilket jag antar är precis vad du tänkt göra med den du köpte av mig. :)
 

kafferic

Active member
Jag vet ju inte om det är termostaten som det beror på eller om det är själva temp-sensorn (Har inte koll på vad vibiemme stoppat in för sensor i maskinen). Men till exempel termocouplers är väl uppbyggda genom att mäta diffen mellan temp i slutna änden(i kokaren) och öppna änden (i termostaten) och stiger tempen på själva termostaten(som i mitt fall sitter ovanför vattenkokaren för ångan) så är diffen mellan ändarna på termostaten mindre och termostaten tror att tempen sjunkit.
Jag vet inte om detta är det problem jag har eller om det är själva termostaten som du säger mayhem.
Kokarna är inte så isolerade. På många "under-huven-bilder" brukar man se att kokarna är klädda i vitt fluff. Men kokarna på min maskin är nakna.

Lite tidigt att stoppa in en PID redan kanske då det är gott om garantitid kvar på maskinen, men en dag sitter den nog där. Och innan dess skall jag labba en hel del med PIDen, tänkte börja med att modda den billigaste vattenkokaren jag kan hitta :p
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp