Vilket kaffe är bäst till negerbollar?

zippainz

New member
Vilket kaffe, samt tillagning av det är bäst när man ska baka negerbollar?
Vad tycker ni? Själv brukar jag köra Zoégas Froza riktigt starkt bryggt o gärna ta lite mer än vad receptet säger :D


Skulle föredra om detta inte blir någon debatt, "det heter inte negerbollar" "rasist" osv.
Se denna: http://www.youtube.com/watch?v=qdVp5i6wsOw
 

S-fors

Well-known member
Löjligt inlägg, om du nu inte ville starta en debatt så säg då chokladboll.

Att hela inlägget är i provokativt syfte är uppenbart då du lägger ner energi på att både poängtera att det inte ska bli debatt Och skapar en youtube länk.
 

SS_Martha

Active member
Man kan ha åsikter om namnet negerboll, och den diskussionen tänker jag inte befatta mig med.


Men...

Det bakverk som trådstarten avser, är på inga villkor en chokladboll!
Om man nu vill byta namn på något, så får man faktiskt besvära sig med att komma på ett namn, som inte redan är upptaget.

En chokladboll består av vispad äggvita och socker, med eller utan kexbotten, doppad i choklad. (Strör man sedan kokos på chokladbollen, så blir den en kokosboll.)
 

hne

Well-known member
Det bakverk som trådstarten avser, är på inga villkor en chokladboll!
Om man nu vill byta namn på något, så får man faktiskt besvära sig med att komma på ett namn, som inte redan är upptaget.

En chokladboll består av vispad äggvita och socker, med eller utan kexbotten, doppad i choklad. (Strör man sedan kokos på chokladbollen, så blir den en kokosboll.)

Oj, vad jag håller med. Mycket välformulerat!

Vilket kaffe, samt tillagning av det är bäst när man ska baka negerbollar?
Vad tycker ni? Själv brukar jag köra Zoégas Froza riktigt starkt bryggt o gärna ta lite mer än vad receptet säger :D

Jag är lite nyfiken på vad som skulle hända om man skulle använda riktigt väldragen espresso. Skulle man kunna skära ner på sockret i resten av bakverket då? Senaste gångerna har jag nog kört Zoegas Espresso Della Casa - 9 skopor mellanmalet i stora bodumbryggaren. Härligt när siktdjupet i kaffet närmar sig 1mm.
 

GLC

Well-known member
Intressant. Jag gjorde negerbollar igårkväll och drog i en dubbel espresso, det blev mycket gott, dock kan jag inte säga bättre eller sämre jämfört med bryggkaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp