Bönor som lagrats på snurrande ekfat

Jay

Well-known member
Smakade idag ett kaffe från Huila regionen i Colombia, som lagrats på snurrande ekfat, rostat av Single Origin i Sydney (de har en närmare beskrivning på sin hemsida).

Enligt beskrivningen skulle det finnas övertoner av ekfat ovan caramel som var själva grundsmaken, men det fattades mig (kanske för att kaffet var runt 2 veckor från rostning och/eller flygit flygplan till oss).

Min fundering är dock, är detta en metod som gagnar kaffet på något sätt? Att låta kaffe snurra på ekfat 24 gånger per dygn i tre år? Jag kan inte säga att det var någon wow faktor utöver de vanliga, och jag undrar om detta ska avfärdas som "novelty coffee" i stil med apkaffe och Luwak? Eller om jag missar någon väsentlig poäng med detta?

Jag har ett svagt minne av att David Makin använde ett vintage kaffe noga lagrat från Daterra, men jag tvivlar på att det var ekfatsmodellen, och han kom tvåa i världen med den (om jag minns rätt). Så jag tror att detta skiljer sig från att "spara" ett exceptionellt kaffe åt eftervärlden.
 

Ciclista

Well-known member
Intressant, har aldrig hört talas om det innan. Vill man få whiskyliknande smak med denna metoden?
 

Jay

Well-known member
Nja, lustigt nog så verkar man vilja komma åt "ekfatssmaken" ;=
Det låter ju onekligen lite som att man vill få ett jordigare kaffe genom att gräva ner det i jord...
 

S-fors

Well-known member
Jag tror som dig Jay, har svårt att tro att torra bönor ska kunna få smak av ett torrt ekfat.

Ibland låter det som det är lite spel för galleriet, att det blir godare om man stoppar en fjäder i örat och läser en polsk dikt baklänges samtidigt som man rostar bönorna iklädd endast bastkjol och hatt...

Som tokfan som fick för sig att gräva runt lite i spillning för att få brygga lite skitkaffe.....

Det ska bli lite mer exotiskt än vad det egentligen är.
 

Jay

Well-known member
Jag ska smaka det på jobbet idag igen av det lilla vi har kvar, så får vi se om det finns någon vaniljton av ekfaten ;)
 

Jay

Well-known member
Alla sätt att kunna ta extra betalt för sin produkt är bra (utom de dåliga).
Hehehe... ja, idag var jag och drack Ap kaffe. Kaffe som plockats och tuggats på av apor. De gröna bönorna hade bitmärken kvar. Det sägs att när de tuggar dem, de lagrar bären i kinderna som hamstrar, så lägger deras saliv till något i processen. Jag vet inte.... det smakade som indiskt kaffe gör mest...
 
Topp