Vibiemme Domobar Super Junior Dual Bolier eller HX

LuleHF

Member
Hej,

har hängt runt här ett tag och försökt bildat mig en uppfattning om vilken maskin och kvarn som faller inom min budget (14-18TKr)..

Hade nästan bestämt mig för en Domobar Junior Dual Boiler men KaffeMekka, där jag tänkt handla en DB och Mahlkönig Vario, rekommenderade HX maskinen istället!

Man motiverade sin ståndpunkt med att Dual Boilern inte är temperaturstabil pga en
"almindelig termostat og brygtemperaturen er derfor meget upræcis" alltså en standard termostat ger ostabil bryggtemperatur?

Hur har ni som redan har en Vibemme Junior DB upplevt bryggtemperaturen - är den instabil?

Vidare påpekar man att DB maskinen inte har en PID och att HX maskinen är mer stabil? den har väl inte
heller en PID och borde inte separata kokare ge bättre temperaturstabilitet - eller har jag missat något?


Känns som jag är tillbaka på ruta ett DB eller HX? Vibiemme eller??

Råd tas tacksamt emot.

//Micke
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag var själv inne på att köpa en HX efter Silvian, men eftersom pengen var den samma övervägde det att kunna skumma mjölken och göra kaffet samtidigt utan flushande. Således blev det Domobar JR DB för mig.

Tempstabil? Nja, dålig är den nog inte men jag har i bakhuvudet att montera PID på min maskin. Mer för att jag vill ha total kontroll på parametrarna (så gott det går) än för något annat. Däremot vet jag inte huruvida man kategoriskt ska se dubbelkokare som mindre tempstabila än HX.

Jag är nöjd med Domobaren och PID-monteringen ligger inte särdeles högt på priolistan. Jag tänker inte så mycket på om temperaturen inte är PID-stabil: kaffet blir varmt varje gång (om du förstår vad jag menar) och smakar bra!

Tror att alla maskiner för en rimlig peng har sina plus och minus. Hitta den med flest plus som passar dig och jag tror att du blir nöjd!

//Stefan (som drar skott på bryggkaffe tills kvarnen är tom; sedan blir det Årekaffe igen)
 

LuleHF

Member
Känenr sig som den berömda åsnan ibland

alltid svårt att välja...

Hur har du upplevt att det fungerar att skumma samtidigt som du brygger epsresso - ok eller?

Tror nog att jag står fast vid en DB då frugan gärna vill ha mjölk i sitt kaffe:)

Och hur står sig en Mahlkönig ljudmässigt mot en Compak K3?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tja, jag tror att det är något som strular i min maskin eftersom den envisas med att fylla på ångtanken när man skummat klart. Denna operation använder ju pumpen och detta gör att extraktionen avbryts temporärt (någon sekund).

Nu är det ju inte svårare än att man börjar skumma när kaffet nästan är klart. Jag använder ju ett 4-hålsmunstycke så min skumning tar runt 13 sekunder.

Det går ju att göra detta även på en HX-maskin. Enda skillnaden är väl att du ska flusha en HX. Det behöver inte jag.

Vet inte vilken Mahlköning du menar, men t ex en K30 är ju tokmycket snabbare än en Compak. Hur Varion är får andra svara på. K3 låter hur eller hur mindre än Rockyn dock... ;)

//Stefan (som vidhåller att söka efter den maskin som har flest passande plus; enklare att leva med minusen då)
 

Sir Anselm

Well-known member
Jag valde DB-varianten, mycket pga att jag väldigt sällan skummar mjölk. Skönt att kunna välja att bara starta kokaren för bryggning och slippa flusha.

Temperaturstabiliteten kan jag väl inte säga något om utan att mäta, men gör inte själva flushandet på HX:en att den kan variera mycket också?
 

kafferic

Active member
Jag valde DB före HX på grund av att jag fått lära mig att en HX maskin alltid drar iväg till fel temperatur så fort man inte kör den. Och för att komma tillbaka till rätt temp måste man flusha en massa vatten. På en db ligger ju temperaturen rätt hela tiden (beroende på tempreglering finns ju avvikelser men mindre än på HX). Om temperaturen ligger fel så tar det ju lite tid att få fem kilo metall i e-61gruppen att stabilisera sig på rätt temp :p
S-fors länk ser trevlig ut. DP+PID - kan det bli stabilare temp??? :-D
 

LuleHF

Member
Expobar

Tack för alla tips - uppskattas verkligen.


S-Fors visst verkar Leva:n specmässigt bra om än inte snyggast i klassen. Men hur är det med byggkvaliteten? Har fått för mig att Vibiemme har bättre rykte än Expobar?

Är det någon som använder sig av en Mahlkönig Vario kvarn och kan
ge ett omdöme vad gäller malningskvalitet och ljudnivå?
 

Stadler

Well-known member
Många här på RK är DB förespråkare men på en HX som fungerar rätt kommer brygghuvudet inte att bli för varmt vid tomgång. Tror ni att det går att kyla ner 2 kg metall med 90 gradigt vatten till 90 grader på några sekunder? Nä, flushen är bara för att släppa ut varmt thermosifonvatten. Det är inte för att kyla ner brygghuvud. Jag vet att många inte håller med detta men om man studerar termodynamiken bakom en HX-konstruktion så måste det vara så.
 

LuleHF

Member
Vibiemme Domobar Super Junior Dualboiler problem med värmeelement

Vibiemme Domobar Super Junior Dualboiler problem med värmeelement enligt KaffeMekka se nedan:


...maskinen er en "joke" er har det med at brænde varmelegemer af idet det er lodret monterede kedler og dampkedlen har det med at brænde af - jeg har skiftet over 50 varmelegemer på dual boiler modellen og er derfor ikke meget for at sælge disse...!

HX'eren er mere stabil på brygtemperaturen og brænder ikke varmelegemer af...!

Har någon hört detta tidigare?

//Micke
 

kafferic

Active member
Jag visste om att på de tidiga Versionerna så var det problem med ångan och att de gick sönder. Vet ej om det har att göra med att tanken är lodrätt monterat, i så fall borde många flera maskiner ha samma problem (jag e rätt dålig på danska så jag kan ha missförstått).
På vibiemmes jr db skall, enligt risteriet i köpenhamn, detta problem i alla fall vara åtgärdat på nya maskiner.
 

LuleHF

Member
Bra.

Det lät som en bra maskin som passqar min budget och mina behov just nu, men man blir ju orolig då en återförsäljare dissar den.

Tyvärr så dröjer det visst innan risteriet får in nästa sändning av maskiner:(
 

gbgjohan

Member
Hej,

Gammal tråd, men aktuell maskin igen, i alla fall för mig.
Någon som har fått klarhet i dessa problem? Är de åtgärdade ?
Är också sugen på en DB nämligen.
 

MattiasBacklund

New member
Haft en DB nu i två dagar och börjar få in malningsgrad. Jag tycker att det är grymt att ha två separate justerskruvar för respektive kokare. Har fått sätta kaffevattenskruven på max, ev lämnar jag in maskinen för justering. Tevattenkran är helt befängt, eftersom vattnet bara räcker till en halv kopp te, och att vattnet dessutom är på tok för hett (från ångtanken?) Kommer aldrig använda den för te ändå så ok.

Att slippa flusha är bra även med tanke på att man inte behöver fylla vattentanken så ofta. Nu 4 år senare bör de väl ha åtgärdat problem med brända element?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp