Gaggia Classic läcker ur ångröret.

grebdnul

Well-known member
Nu de sista dagarna så har det börjat läcka ur mitt ångrör på Gaggian. Det rinner ganska mycket vatten ur det just när extraktionen pågår, antagligen pga trycket. Jag har bytt till ranciliorör sedan ett år och det brukar ju läcka lite när den står igång men inte såhär.

Vad är problemet? Är det dags att byta ångventilen eller?
 

Gholam

Well-known member
Det är nog precis som du anat, det classisca byte av ångventil som gäller. Läs den långa tråden i ämnet...
 

theseal

Kaffeterroristen
classic classic-fel :)

Du löser det enkelt, akta sig för att dra åt ventieln för hårt sen så häller den länge.
 

blekfet

New member
Finns denna ventil att köpa till vettigt pris någonstans (även andra länder är OK)? Jag vet att den finns för 400-500:- hos någon svensk återförsäljare... men jag har för mig att jag sett den betydligt billigare förut, även i Sverige.
 

larsa

Well-known member
Jag köpte min på kaffemaskinen i Göteborg. Dom hade den på lager, så det gick snabbt.

Min ventil satt satt väldigt hårt. Den hade ärgat ihop med tanken. Fästet är lite konsiskt har jag för mig så om man vrider ventilen fram och tillbaks (horisontellt) mha en polygrip så lossnar den till slut.
 

grebdnul

Well-known member
Tack för tipsen. Jag sökte lite men hittade den bara för 420kr. Lagamati här i Stockholm har den hemma så det blir väl en sväng in där på måndag. Men de kan ta bra betalt för sina ångventiler, det kan de...
 

Nickeh

Well-known member
Vet inte hur gammal ventilen i fråga är men en ordentlig avkalkning kan lösa problemet i vissa fall! Kan vara värt att prova innan du köper en ny. Adesso har också ett knep som går ut på att man tar av plastknoppen (Drar rakt ut bara) stänger ventilen, öppnar lite lite och sen knackar med en hammare på "axeln" rakt in. Antar att tanken där är att man gör ett litet glapp och knackar in med hammaren för att på så sätt trycka ihop den rörliga delen med den fasta och förbättra tätslutnings förmågan.
 

grebdnul

Well-known member
Tack för alla tips! Jag installerade en ny ventil idag och nu är den helt tät. Känns skitbra. Inget läck alls numera.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp