Hur ställa in Bodum Antigua?

Björn W

Member
Hej,

Hittade ingen riktigt bra tråd så skapar än ny för mina äventyr hemma i köket.

Vi börjar att presentera uppsättningen som står hemma i köket;
Kvarn: Bodum Antigua
Mokabryggare: Bialetti 3 kopp
Kaffebryggare: Moccamaster KBC741

Problem;
Jag tycker att mitt kaffe blir alldeles för blaskigt!

När jag maler bönorna (för tillfället Gevalia Mount Kenya) till Mokabryggaren så ställer jag den på finaste malningsgraden, doserar i filtret på Mokabryggaren och trycker även till det lite så jag får in lite extra. Sen på spisen som vanligt och har provat med både hög/låg värme och förkokat vatten osv. Det blir blaskigt men OK då jag gör latte av det sen men som espresso så är det odugligt dessvärre.

Fick en Moccamaster nu när jag fyllde för några dagar sedan och provade så klart att göra min första kopp med nymalet kaffe imorse (igår gjorde jag en underbar kopp kaffe med färdigmalet kaffe så är redan kär i bryggaren) och jag ställde in kvarnen på strax under bryggkaffe (så det blev lite mer finmalet) och så bryggde jag kaffet och efter halva vattnet runnit igenom så slog jag på droppstoppet och lät vattnet ligga kvar i filtret och gotta sig nån extra minut innan jag lät det rinna igenom helt, resultat? Blaskigt kaffe tyvärr.

Doseringen var 4 koppar vatten och 3 mått kaffe (enligt Moccamasters rekommendation).

Så ja det spelar ingen roll om jag gör espresso eller bryggkaffe, det blir blaskigt ändå. Jag har provat 3 olika sorters bönor, dessvärre bara Gevalia men 2 påsar Johan&Nyström är på väg hem nu.

Tips på inställning för kvarnen, dosering, typ av bönor osv osv osv. mottages :)

Ps. Kan tillägga att då använder jag färdigmalet kaffe till båda mokabryggaren och kaffebryggaren så blir kaffet väldigt gott, men vill ju gärna använda kvarnen så klart :)
 

Björn W

Member
Kan ju även passa på att lägga till att jag har en Pressokanna som det verkar vara omöjligt att göra gott kaffe i om jag maler kaffet själv, blir blaskigt.
 

Ciclista

Well-known member
Tror att man egentligen behöver en riktig espressokvarn för att mala till Mokabryggare, kan vara så att du får för grov malning.
Angående brygg och press så tror jag det beror på två saker.
1. Du skrev att du använder skopan, volymen hos nymalet kaffe är nästan dubbelt så du får helt enkelt för låg dosering.
2. Gammalt kaffe.

Jämför malningsgraderna på färdigmalet och din malning också!
 

Björn W

Member
Tack för ditt svar, jag har jämfört malningsgraden mellan färdigmalet och egenmalet och då jag ställer in kvarnen mellan espresso och brygg så hamnar jag liknande färdigmalet bryggkaffe.

Har även kollat datum så klart när jag köpt kaffet, tyvärr står ju inte rostningsdatum men bäst före är det väldigt långt kvar till. Får prova "överdosera" kaffet, har dock gjort det till Presson utan nån förbättring, även provat att röra om och låta kaffet ligga kvar i presson extra länge innan jag pressar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp