Desto färskare kaffe, desto gröve malning....?

Mangs

Member
Och det omvända då givetvis, ju äldre kaffe desto finare malning?

Eller? Stämmer denna teori...? Annars blir jag inte klok på det riktigt. Har precis köpt in riktigt färskrostade bönor, och med min vanliga malningsgrad, typ 4-5 på Rocky, får jag knappt dropp i filtret. Men om jag ökar malningen, runt 10 sådär, så börjar det hända lite, men skulle nog behöva öka ännu mer. Så, kan teorin stämma? Eller är det så stor skillnad bara från böna till böna?
 

Mangs

Member
Ok, tack för svaret. Hoppades att det var nåt i den stilen, annars märkligt. Funderade ett tag på om kvarnen tappat stinget på nåt sätt, men jag vet inte ens om det är så det blir. Men i alla fall, upplever att det är väldigt stor skillnad mellan det nyinköpta kaffet, och det jag brukar köra med, som för övrigt inte är gammalt, men inte riktigt så nyrostat som senaste inköpet... Men trodde i regel det handlade om att gå upp eller ner ett eller kanske två steg som mest när man bytte böna, men nu har jag ju snarare gått upp 7-8 steg på kvarnen.
 

martink78

Well-known member
Hur färskt är det egentligen? Man brukar ju rekommendera mogning i 5 dagar eller mer för espressokaffe efter rostning.
Är det väldigt färskt så finns det fortfarande CO2 kvar som bildar bubblor i kontakt med vattnet och det kan säkert orsaka problem i espressomaskin.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Vilken espressomaskin kör du med? Doserar du lika mycket?
Själv tycker jag att 2-3 malsteg är den skillnad jag upplever från helt nyrostat till gammalt kaffe.
Riktigt gammalt (mer än ett par månader) kommer jag iofs inte riktigt ihåg hur det beter sig, men 5 steg på kvarnen är MYcket.
(Rocky och Silvia kör jag med)
 

Ciclista

Well-known member
Hmm, ett snäpp på skalan på min rocky gör en skillnad i rinntid på cirka 5 sek. Låter märkligt att du får gå upp 10 steg men visst, färskt kaffe gör stor skillnad som ovanstående sagt.
 

Mangs

Member
Njae, så färskt kaffe att det skulle behöva mogna är det nog inte, rostat i början av mars om jag inte minns fel. Och det gamla var inte så gammalt heller för övrigt, köpt i lösvikt men inget rostningsdatum på. Men smaken var det inget fel på så jag antar att det var hyfsat fräscht... Har precis avverkat påsen nu i alla fall, så imorgon ger jag mig på en annan, med en ny sort. Får se om problemet kvarstår då... Fast som sagt, tycker det är väldigt stor skillnad, kan t.o.m se skillnaden på kornen. Tycker verkligen det borde rinna igenom fortare. Kan det vara maskinen annars som strular kanske? Kan den för övrigt ta skada om man kör med för finmalet? Att motorn bränner eller nåt sånt?
 

Jay

Well-known member
Generellt kan också hjälpa att lämna större glapp mellan kaffetförseglingen och ovandelen av portafiltret än om kaffet har mognat längre, så att kaffet får rum att expandera när det är färskt.

Men med malningsgrad grövre och expansionsmöjlighet så avser åtminstone jag kaffe som är mindre än 5 dagar gammalt, så att gasbildningen etc. fortfarande spelar viss roll i extraktionsförfarandet. Generellt sett så borde en vecka gammalt kaffe klara av att malas normalt. Och finare efter dag 10 kanske?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,707
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp