LM naket PF för e61

lolgun

Well-known member
Tja,

Fått mina fina naket LM PF idag från esw, men jag har några frågor för ni som har den.

  1. Bild 1 - är dem märkeringar vanligt eller ska jag skicka den tillbaka? Det ser ut som det var änvand eller något, och sen kromerade om.
  2. Bild 2 - var skulle ni slippa det att anpassa en duetto, den svarta cirkel, eller den röda?

marks.jpg


slippa.jpg
 

GLC

Well-known member
Jag har gjort samma sak men till en Silvia. Det handtaget var använt sedan tidigare så jag vet inget om dina märken.

För att få "öronen" (röda markeringen) att passa in så fick jag fila ned dem lite, de var för långa för Silvian. Sedan filade jag ned på den svarta markeringen tills den passade bra.
 

Mayhem

Well-known member
Bild 1 - är dem märkeringar vanligt eller ska jag skicka den tillbaka? Det ser ut som det var änvand eller något, och sen kromerade om.
Eftersom portafiltren inte verkar tillverkas bottenlösa utan är samma som original med botten borttagen så får man nog tyvärr leva med att det kan bli lite skavanker i den processen. Givetvis går det att undvika om man göra det superförsiktigt, men då tar det längre tid, vilket får priset att gå upp, etc...
 

JKolmo

Well-known member
Nedslipning av PFet för att passa bättre till Duetton gör du på ytan inom svart cirkel på bild 2. Det du vill åstadkomma är att PFet skall kunna dras åt lite längre, varmed handtaget pekar rakt mot dig kl 18.00 när det är helt åtdraget.

Lägg ett finkornigt sandpapper på en slät yta (t ex ett bord) med slipytan uppåt. Håll sedan PFet i handen, lägg PFet med ytan inom svart cirkel på bild 2 mot sandpappret och slipa sedan ned någon mm med jämna, lätta och lugna rörelser. Kolla av ibland genom att sätta fast PFet i bryggruppen så att du inte slipar för mycket.

Tänk på att Duetton har en 8,5mm brygghuspackning original, så det kan vara en poäng att börja med att byta till en 8mm packning.

Notera också: Ett oslipat PF påverkar inte funktionen på något sätt.
 

lolgun

Well-known member
Vad får man betala för dom därifrån? Jag hittar dom inte i sortimentet...

Jag betalt 95 euro med frakt hos esw.nl. Lite dryt tyckte jag, men vilket väl har man? Ananrs finns det med Chris Coffee , och det kosta 100usd hos dem, men jag har ingen anning vad de ska ta för frakt och glöm inte moms/tull heller.


Nedslipning av PFet för att passa bättre till Duetton gör du på ytan inom svart cirkel på bild 2. Det du vill åstadkomma är att PFet skall kunna dras åt lite längre, varmed handtaget pekar rakt mot dig kl 18.00 när det är helt åtdraget.

Lägg ett finkornigt sandpapper på en slät yta (t ex ett bord) med slipytan uppåt. Håll sedan PFet i handen, lägg PFet med ytan inom svart cirkel på bild 2 mot sandpappret och slipa sedan ned någon mm med jämna, lätta och lugna rörelser. Kolla av ibland genom att sätta fast PFet i bryggruppen så att du inte slipar för mycket.

Bra beskrev, nu fatta jag. Jag ska göra det idag när jag har lite tid.



Notera också: Ett oslipat PF påverkar inte funktionen på något sätt.

Jag märkte det, det fungera helt OK på kl 20:00 eller så, men jag gilla mer den estetisk design att det ska ligga rätt på kl18:00. För någon anledning det känns tryggare för mig också.
 

Pac

Maskindoktorn
Eftersom portafiltren inte verkar tillverkas bottenlösa utan är samma som original med botten borttagen så får man nog tyvärr leva med att det kan bli lite skavanker i den processen. Givetvis går det att undvika om man göra det superförsiktigt, men då tar det längre tid, vilket får priset att gå upp, etc...

Mayhem slår spiken på huvudet. Det där är märken som åstadkommits efter kromningen.

Vad kommer det sig att man väljer en LM "lion"-portafilterhållare som naketfilter? Vilka är anledningarna till att välja just det?
 

JKolmo

Well-known member
Vad kommer det sig att man väljer en LM "lion"-portafilterhållare som naketfilter? Vilka är anledningarna till att välja just det?

IMO: LMs PF har en härlig kvalitetskänsla och tyngd. Det nakna väger mer än mitt original PF med botten. Det har skön vinkel med gummigrepp, och känns mycket mer gediget och "lyxigt" än original PFet med bakelithandtag. Dessutom måste man ju alltid byta ut och förbättra grejjerna...

Är "lion" ett specialhandtag/specialserie? Lejonet är väl en LM logo som sitter på alla deras PF, eller?
 

theseal

Kaffeterroristen
IMO: LMs PF har en härlig kvalitetskänsla och tyngd. Det nakna väger mer än mitt original PF med botten. Det har skön vinkel med gummigrepp, och känns mycket mer gediget och "lyxigt" än original PFet med bakelithandtag. Dessutom måste man ju alltid byta ut och förbättra grejjerna...
Word! Det är grym känsla i dem.

Är "lion" ett specialhandtag/specialserie? Lejonet är väl en LM logo som sitter på alla deras PF, eller?
Japp, senast jag kollade hade LM två olika. Och gissa om "Lion" var det dyrare... ;)

Oj, jag hamnade på sälens dator, det här är Pac som skriver:huh:
 

ogee

Active member
For de som kan klare seg med et noe mindre eksklusivt PF, så har stoll-espresso.de et nakent PF til ca. 30 Euro pluss moms. Jeg kjøpte med et sånt da jeg bestilte min Duetto. PF kom med trippelfilter, så nå har jeg både enkelt, dobbelt og trippelt. Synes mitt PF ser meget bra ut i finishen, i tillegg ligger det godt i hånden. Det er nok ikke like gedigent som LM PF, men det er i alle fall ikke riper i det! :)

Øivind
 

Bilagor

  • 952_0.jpg
    952_0.jpg
    46 KB · Visningar: 25
Topp