Sliten kadett får sårt tiltrengt stell

ragwo

Well-known member
Jepp, denne tråden skal omhandle en kvern som for øyeblikket er like ekkel som fanden i g-streng. For å vekke allmuens interesse har jeg valgt en småsleezy trådtittel, dog ikke helt uten grunn. Rengjøringsprosjektet er en La Cimbali Cadet fra 1998.
Kun en mor kan elske noe slikt:
attachment.php




Jeg var så utrolig heldig at jeg fikk med ca 500g ferdigkvernet kaffe som lå overalt i eska kverna ble sendt i. Luksus! :lol:
For å gjøre lykken komplett lå det en bonus i doseren
attachment.php

Jeg fikk beskjed av selgeren om at justeringsknotten til wormdrive'en var borte, men den lå under all kaffen jeg fikk med på kjøpet. Ikke rart doseren ikke ville gå rundt ordentlig :D



Hopperen ble raskt fjernet og lagt i såpevann for å prøve og fjerne 12 år med kafferester. Under hopperen ble jeg møtt av et herlig syn.
attachment.php

Jeg tenkte med meg selv at det var ille, men egentlig ikke skikkelig jævlig.




Jeg tok skammelig feil....
attachment.php

Det luktet død, askebeger og urin. Det vil si alle de tre odørene jeg ikke vil at ei kaffekvern skal lukte. En skremmende tanke slo meg. Hva om kaffetomten hadde hoppet ned i kverna, tisset, røyket sin siste sigarett og så lagt seg ned for å dø der? :huh:
Fortsettelse følger..... :coffee:
 

Bilagor

  • ut av boksen.jpg
    ut av boksen.jpg
    61.2 KB · Visningar: 227
  • doser med knott.jpg
    doser med knott.jpg
    69.4 KB · Visningar: 220
  • uten hopper 1.jpg
    uten hopper 1.jpg
    64.1 KB · Visningar: 220
  • uten hopper 2.jpg
    uten hopper 2.jpg
    70.2 KB · Visningar: 218

Calobra

Alnö Kaffehus
Molarin - vad har hänt med månadens inlägg? Det här var så underhållande att det förtjänar en nominering...


Död, askkopp och Urin - inväntar fortsättning med spänning. Kan kaffetomtens lik finnas där nere under bönresterna tro?:D:D
 

Dr G

Well-known member
Härlig och humoristisk läsning, det ska bli ett nöje att följa detta renoveringsäventyr. :)
 

ragwo

Well-known member
Beklager at jeg har holdt dere på pinebenken så lenge men det har vært hektisk på jobb.
Her kommer endelig del 2 av kadetteventyret:
Etter å ha roet nervene med en espresso eller 3 gikk jeg i gang med å lete etter den døde kaffetomten. Hele innsiden av halsen på kverna var dekket av et forsteinet lag av kaffebønner. Uten tanke på de eventuelle fossilene som måtte befinne seg der tok jeg fram hammer og meisel for å se om jeg fant tomtens gravkammer.
Her er et nesten autentisk actionbilde:
reagen_wall.jpg




Og her er det nedslående resultatet
attachment.php

Ingen tomte, ingen fossiler men fortsatt den samme lukta. Det eneste riktige var å grave seg enda dypere ned i materien og se om det ga noen resultater.



Først tok jeg en sniktitt inn i chuten for å se om jeg kunne kunne finne noen ledetråder der.
attachment.php

Der var det bare en vegg av steinhard kaffe, så da måtte øvre kvernskive fjernes og det var lettere sagt en gjort. Det tok over 30 minutter med svette, til tider grovt maktmisbruk og konstant banning før jeg fikk den løs.



Stolt som en hane måtte jeg forevige bragden. :cool:
attachment.php




Så hva skjulte seg egentlig i dypet av kverna?
attachment.php

Ingen tomte der heller! :(
Jeg ble litt ivrig i mine arkeologiske undersøkelser og grovrengjorde før jeg tok bilde. Det var et betraktelig verre syn som møtte meg enn det dere ser bilde av.



Da var det kun en mulighet igjen, tomten kunne bare være under nedre kvernskive. Hvor ille kunne det være? Var dette synet som ville møte meg? :eek:hmy:
346164-10-1256330474776.jpg





Så ille var det heldigvis ikke, og tomten lå ikke død under kvernskiva. Legg merke til det fine mugglaget innerst på kvernskiveholderen. Herlig! :huh:
attachment.php



Å kunne konkludere med at tomten ikke døde i kverna mi var en lettelse :) Nå står det bare igjen å få av nedre kvernskiveholder. Bolten sitter som støpt, og til nå har selv ikke grov vold fått den løs. Noen som har noen tips til hvordan løsne den? 5-56 fungerer sikkert, men er som kjent ikke veldig bra å få i seg. Tips mottas med takk :)

Del tre kommer snart.. :coffee:
 

Bilagor

  • uten hopper 3.jpg
    uten hopper 3.jpg
    72.1 KB · Visningar: 136
  • øvre kvernskive.jpg
    øvre kvernskive.jpg
    59.6 KB · Visningar: 135
  • inn i shute.jpg
    inn i shute.jpg
    144.6 KB · Visningar: 141
  • under nedre kvernskive.jpg
    under nedre kvernskive.jpg
    64.6 KB · Visningar: 135
  • nedre kvernskive.jpg
    nedre kvernskive.jpg
    68.7 KB · Visningar: 141

Liten

Member
Jag har inga tips att komma med, jag kan bara tacka för underhållande läsning.. :D Lycka till med renoveringen och håll oss uppdaterade..
 

S-fors

Well-known member
Underbar renoveringsberättelse!

5-56 är nog en hälsodryck jämfört med sörjan du redan har i din kvarn....

Min kvarn var inte i närheten av hur din ser ut men det var slagg-hacka som gälde och jag testade allt utan resultat, även lacknafta och t-röd inget fungerade...
 

ragwo

Well-known member
Jepp, i nøden spiser fanden fluer og jeg drikker pulverkaffe...:eek:hmy:
Det ble 5-56 på bolten. Kverna er ikke brukende om jeg ikke får vekk skiten under nedre kvernskive så da satser jeg alt på at 5-56 gjør susen. Hvis ikke blir det et besøk hos et bilverksted for å få låne en pneumatisk muttertrekker. Bolten skal opp :lol:
 

S-fors

Well-known member
Offtopic men jag gick i samma klass som en kille från Bergen, Norge, Anfinn Skulevold (hoppas att stavningen var rätt)
 

ragwo

Well-known member
Anfinn kjenner jeg ikke. Jeg er ikke fra Bergen selv, kun en innflytter.

5-56 ser ikke ut til å funke, så nå må det hardere skyts til. Jeg gleder meg :D
 

ragwo

Well-known member
Etter 7 lange og 7 brede er det endelig noe progresjon i denne føljetongen. Spenningen er til å ta og føle på...
TADA!!
attachment.php


Det som skulle til for å løsne sentermutteren som holder nedre kvernskive på plass var en velvillig kar fra dekkmann og hans pneumatiske muttertrekker :D
Dagens tips er følgende: Bolten er gjenget feil vei. Tok et par sekunder før dekkmannen og jeg innså det :huh:


Regner med at kaffen som har gått gjennom denne kverna de siste par årene smakte gearolje og nafta mye grunnet dette. Den guffa er umulig å bli kvitt uten konsentrert oppvaskmaskinmiddel eller grupperens.
attachment.php

Et syn for guder..



Selv om jeg høyt og tydelig har proklamert at tomten ikke døde i kverna mi har jeg funnet sterke beviser for at han har brukt den som askebeger. Det lukter sur sneip, det ser ut som sur sneip og det smaker som.. Jeg aner ikke, så tøff er jeg ikke.
attachment.php

Vakkert er det ikke og odøren var uforglemmelig.



Etter mye hard bruk av albuefett; definitivt et ord som ikke egner seg på norsk, begynner resultatene å vise seg. Blankt metall!
attachment.php

Lukten av død og fordervelse forsvinner sakte men sikkert. Regner med at jeg kan montere kverna i løpet av morgendagen hvis alt går etter planen.



Dagens oppdatering avsluttes med en herlig Pondusrute :lol:
attachment.php




Neste episode kommer plutselig til et kaffeforum nært deg :coffee:
 

Bilagor

  • løs kvernskiveholder.jpg
    løs kvernskiveholder.jpg
    66.4 KB · Visningar: 63
  • under kvernskiveholder.jpg
    under kvernskiveholder.jpg
    176.6 KB · Visningar: 64
  • kun aksling med nisserester.jpg
    kun aksling med nisserester.jpg
    54.6 KB · Visningar: 65
  • endelig ren.jpg
    endelig ren.jpg
    189.4 KB · Visningar: 65
  • pondus kaffe rett vei lite.jpg
    pondus kaffe rett vei lite.jpg
    181.5 KB · Visningar: 66

ragwo

Well-known member
Jepp, da var kverna skrudd sammen og klar til bruk. :D
Fortsatt et utseende som bare en mor kan elske, men den er ihvertfall ren.
attachment.php




Kvernskivene som sto i kverna var helt utslitte og sikkert ikke byttet siden kverna var ny. Heldigvis går kvernskivene til Cadeten og SJen om hverandre, så bruker jeg SJens gamle kvernskiver i Cadeten. De er nok litt slitte, men alt er bedre enn de som sto i fra før.
attachment.php




Kverna ser definitivt best ut bakfra.
attachment.php



Nå skal det kvernes og brygges :coffee:
 

Bilagor

  • ferdig 1.jpg
    ferdig 1.jpg
    55.5 KB · Visningar: 38
  • ferdig 2.jpg
    ferdig 2.jpg
    56.9 KB · Visningar: 37
  • ferdig bak.jpg
    ferdig bak.jpg
    178.7 KB · Visningar: 36

ragwo

Well-known member
Takk skal du ha :)
Kverna trenger definitivt nye kvernskiver, men ellers fungerer den fint.
Har nettopp blitt bitt av oppgraderingssyken og selger derfor rubbel og bit, dvs SJen og Cadeten. Får jeg solgt de kommer det en annen militær figur inn på kjøkkenet ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,657
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp