Provat IKEA kaffebönor?

Andreas_ace

Active member
Halloj!

Undrar bara om ngn provat IKEA´S Kaffe bönor och vad tycker ni.
Jobbar själv där och tycker att dem iaf fungerar helt OK.
Lite svag kanske, men det underlättar lite för mig då tjejen vill ha lite svagare smak

Priset är ngt av dem bästa iaf ;)
 

DanMan

Active member
Tjejen köpte hem dem, kunde inte få ngn vettig extraktion ur dem, det bara rann igenom oavsett hur fint jag malde. Om jag räknade bakåt från deras bäst före så var de jag fick tag på minst 6månader gamla, så det gör väl sitt. Lär inte köpa dem igen.
 

exxy19

Well-known member
Brukar köra J&N La Bomba men köpte ett par påsar av Ikeas bönor förrförra helgen.
Provade dom för första gången nu i helgen och tyckte att dom faktiskt var helt OK.
För en som föredrar mera klassisk espressostil så känns dom kanske lite mjäkiga men den som gillar den mera skandinaviska skolan (läs syrligt) borde prova en påse eller två.

Jag kan tillägga att de dessutom har UTZ-märkning och kostar 19:- för ett kvartskilo.

Och nej, jag jobbar inte på Ikea ;)
 

Andreas_ace

Active member
Tjejen köpte hem dem, kunde inte få ngn vettig extraktion ur dem, det bara rann igenom oavsett hur fint jag malde. Om jag räknade bakåt från deras bäst före så var de jag fick tag på minst 6månader gamla, så det gör väl sitt. Lär inte köpa dem igen.

Anv Anfim Best grinder, på gradskalan anv jag 2.5 ibland 3.0.
Maskinen är Siliva 2009

Ang datum så kommer nog dem bli bättre när folk börjar köpa dem.
Det är inte så att Ikea kan ta hem 5 påsar om dagen från leverantör, utan måste ta hem en 1/2pall åt gången.
 

Ciclista

Well-known member
Tycker inte kaffet var mycket att hurra för, vattnig smak som brygg. Espresso gick de inte att få vettig extraktion. Tycker inte den smakade syrligt som någon ovanstående skrev utan smakade mest dålig extraktion eller vad man ska säga.
 

Jay

Well-known member
Min fru jobbar på IKEA. Det är och kommer alltid vara rävgift. Flat white på flat pack kaffe...
 

Jay

Well-known member
rubb und stubb....
det är ju helt bisarrt att folk ens diskuterar IKEA-bönor...
 

jonasy

Well-known member
Tycker det är mer bisarrt att man kan vara så trångsynt så man tror att gott kaffe måste komma från ett litet esoteriskt rosteri och kosta 300+ kr/kg för att smaka gott.
 

Musikarfelix

Well-known member
jag tycker inte alls att det är konstigt att man vill ha sitt kaffe från ett rosteri som ger odlaren skäligt betalt utifrån kvalitéts kvalité, det både gynnar det specifika samhället i dessa utsatta länder och uppmanar odlaren till att fortsätta på rätt spår.

Hantverk, kvalitét kostar.
 

Ciclista

Well-known member
19 kr för ett kvartskilo är stöld från människorna och länderna där kaffet odlas. Hur mycket pengar tjänar en kaffeplockare när kaffet kostar 80kr/kg?
 

Musikarfelix

Well-known member
Men är det inte just det som är problemet, hur köper man in så enorma mängder kaffe till ett så löjligt lågt pris och fortfarande behåller en hög kvalité?

Men om vi nu bortser från det och ser till att priset är 80kr/kg och så antar vi att det är ganska många mellanhänder då det nog inte är IKEA själva som rostar kaffet. Hur mycket blir det då kvar till odlaren? Jag har inte svaret på den frågan, men det är knappast något jag vill sponsra.
 

jonasy

Well-known member
Av tråden att döma verkar ju också kvaliteten vara sådär ;)

Men jag håller med dig annars, jag betalar gärna extra för specialkaffe just för att stödja kvalitetsutvecklingen + att det känns alltid bra att veta att producenten får vettigt betalt. Men skulle IKEA sälja bra bönor för 19 spänn skulle jag nog faktiskt inte tveka att köpa. Fast jag skulle iofs hellre velat att de tog 29 och la extrapengarna på kvalitet, men det är väl inte riktigt deras filosofi.
 

Andreas_ace

Active member
19 kr för ett kvartskilo är stöld från människorna och länderna där kaffet odlas. Hur mycket pengar tjänar en kaffeplockare när kaffet kostar 80kr/kg?

Tro inte en kaffe plockare får 3ggr mer i lön bara för att affären säljer för 240kr/KG.

Ingen jätte vinst IKEA gör på kaffet heller, nära på +-0
Men det är för att stärka lågpris visionen.

Kaffet som IKEA köper från bildades i Sverige 1906, för att inte avslöja för mycket ;)
 

idea

Well-known member
Köpte 1 kg espressobönor på COOP i Italien ute på landsbygden i Toscana för 7 Euro. Det var deras "standardbönor" och helt OK för espresso utan att var någon höjdare men passade väldigt bra som cappucino.
Så IKEAs pris kanske mer speglar den kontinentala prisnivån och visar på hur höga priserna överlag är här hemma.
 

Jay

Well-known member
Så IKEAs pris kanske mer speglar den kontinentala prisnivån och visar på hur höga priserna överlag är här hemma.
På sätt och vis har du nog rätt. Kaffekvaliteten de har är som sagt låg, och jag skulle inte tro att de betalar speciellt mycket för sitt kaffe. Dessutom så rostas det någonstans centralt och skickas runt hela världen tillsammans med resten av IKEA´s produkter....
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp