Espresso/Cappuccino-koppar

Skurvnik

New member
Hej!

Jag har precis köpt min första alldeles egna Espressomaskin, En Nespresso Citiz&Milk (förlåt, svära i kyrkan etc, men den gör fantastiskt gott kaffe) och har nu kommit till insikten att jag behöver nya koppar också. Ett par espressokoppar och fyra cappuccino-koppar skulle sitta alldeles utmärkt.

Men, här kommer problemet - jag har ingen aning om vad man bör tänka på när man köper dessa. Vad gör en bra kopp, vad gör en dålig kopp? Vilka bra och prisvärda alternativ finns det? Kort sagt, jag kan ingenting om denna hårdvara, och alla tips och råd är av intresse!

Om det även skulle vara så att någon skulle ha några fräscha som han eller hon skulle vilja bli av med så kan ni ju nämna det också, så kanske man kan göra en trevlig affär där :)

Tack på förhand!
 

S-fors

Well-known member
Hej, vilken kopp du dricker ur har väl mindre betydelse, huvudsaken är att den är varm och skön att dricka ur och att Du gillar den.

//RS
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det brukar kunna vara en fördel om godset i koppen är lite tjockare, eftersom espresso/cappuccino/latte dels är beroende av värme för smakerna och dels eftersom kaffet i denna form tenderar till att tappa värmen ganska snabbt.

Detta är också anledningen till att kopparna står ovanpå espressomaskinen där värmen från kokarna sipprar ut.

Summa sumarum: koppar med tunnare gods håller inte värmen lika bra som en uppvärmd kopp av tjockare dito.

Annars är det som S-fors säger en fråga om tycke och smak! Själv använder jag Illy-koppar, men ska vad det lider nog investera i LaMarzocco-koppar. Gillade verkligen dessa!

//Stefan (som trivs bra med de nuvarande kopparna, men som vet att det finns bättre)
 

TheWhip

Well-known member
Jag skulle dock rekommendera en kopp på mellan 15 och 18 cl till cappun gjärna åt 15 håller för att den inte ska bli för mjölkig. Detta är dessutom gränserna för hur stor en cappuccinokopp ska vara enligt WBC-reglementet. Sen att den gärna har tjockt gods och är varm när du extraherar espresson i den. Detta för att bevara creman bättre. :)
 

Mayhem

Well-known member
Summa sumarum: koppar med tunnare gods håller inte värmen lika bra som en uppvärmd kopp av tjockare dito.
Koppar med tunna dubbla väggar vilket ger isolerande egenskaper fungerar också prima. Jag har själv Bodum Pavina i glas, ett dussin i espressostorlek och ett halvdussin var av de tre större storlekarna. Både snygga och funktionella!

Vill man komma billigt undan har Ikea isolerade espressokoppar i tunn dubbelväggig rostfri metall.
 

Skurvnik

New member
Tack för alla råd! Har ni några tips på cappuccinokoppar att köpa om man vill komma lite billigt undan? Är dom -lite- roligare än bara helt kala, vita så är det positivt :)
 

Andreas_ace

Active member
Mina cappu är i rostfritt stål
Håller värmen bra och blir snabbt varma.
Mina köptes på Cervera, dock var det ngr år sedan.

Gör ju inget om man tappar dem i backen för dem håller ;)
 

JKolmo

Well-known member
Nej, Nueva Point skall det vara! Härligt tjocka och vita utan en massa logos och sådär.
 

Bengan

Well-known member
Nej, Nueva Point skall det vara! Härligt tjocka och vita utan en massa logos och sådär.

Var köper man såna?



Summa sumarum: koppar med tunnare gods håller inte värmen lika bra som en uppvärmd kopp av tjockare dito.

Nu är jag ingen expert på området men är inte skillnaden i värmeförlust pga godstjockleken väldigt marginell? Det känns ju som det mesta av värmen försvinner uppåt. Min teori är att önskan att ha tjockare gods är en estetisk fråga och det är absolut inget fel med det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp