köpråd

Natanael

Member
Är i svängen att köpa Espressobryggare och behöver ett råd av bättre vetande människor.

Objektet är en begagnad Francis Francis X1, den ligger på blocket just nu, och min fråga är om det är en okej maskin för nybörjare? Enligt ägaren är den 9 år gammal, mycket lite använd och välvårdat. Alltså vad en säljare brukar säga. Hon vill ha 2500 kr för den. Trots väldigt lite information, är detta ett bra köp? Vad ska man kolla efter vid köp?
 

Roby Caffé

Well-known member
Är i svängen att köpa Espressobryggare och behöver ett råd av bättre vetande människor.

Objektet är en begagnad Francis Francis X1, den ligger på blocket just nu, och min fråga är om det är en okej maskin för nybörjare? Enligt ägaren är den 9 år gammal, mycket lite använd och välvårdat. Alltså vad en säljare brukar säga. Hon vill ha 2500 kr för den. Trots väldigt lite information, är detta ett bra köp? Vad ska man kolla efter vid köp?


Halloj!

Tycker det låter väldigt dyrt om jag ska vara ärlig för en 9 år gammal Francis! Sitter du inte i sjön så ha lite is i magen och vänta tills du hittar en Gaggia Classic (de brukar kosta runt samma pengar) Bättre och mer maskin för pengarna! :D

Lycka till!

/Roberto
 

Mayhem

Well-known member
Jag kan bara hålla med om att det låter dyrt för en så pass gammal maskin vars senaste årsmodell kostar knappt sextusen sprillans ny. Sedan så har väl Francis Francis aldrig verkat särskilt prisvärda till att börja med, då en maskin i den prisklassen borde ha backventil. Mest bang-for-the-buck får du som redan nämnts med en begagnad Gaggia Classic som ofta kan hittas i spannet 1500-2000, begagnad Rancilio Silvia brukar oftast kosta lite mer på 3000+ men är även det ett bra köp.

Glöm dock inte att du måste, måste, måste ha en åtminstone hyfsad kvarn för att få ut något vettigt kaffe. Kvarnen gör kaffet, bryggaren levererar bara varmvatten! Helst bör du ha minimum en Rancilio Rocky, Demoka/Monteriva eller något bättre. Glöm inte att budgetera för övriga tillbehör också. En riktig tamper är ett måste. Antagligen kommer du inom kort vilja ha någon form av tampermatta och sumplåda också om du inte får med det.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Jag är nybörjare och var i din sits för en månad sedan. Kan inte annat än hålla med tidigare talare. Inte minst vill jag gärna trycka lite extra på det Mayhem avslutar med, tillbehören. När vi snackar maskiner i prisklassen 2500kr kan tillbehören utgöra en rätt stor del av totalkostnaden. Har hittills köpt kannor och rengöringsborste för ca 200kr, beställt en tamper för 300kr. Kollat in en knockbox för 200kr. Har alltså snart handlat grejjor för 700kr, drygt 1/3 av vad jag gav för min maskin...
Stirra dig alltså inte blind på någon hundralapp hit eller dit. Kolla vad du får för pengarna helt enkelt.

Det finns mängder av recensioner på coffegeek.com Tror inte att Francis Francis får så där lysande omdömen där iallafall.
 

Natanael

Member
tack för grymt bra svar! Allt låter vettigt får jag säga. Det är lätt att glömma att man ska ha bra tillbehör som tramper osv. Bra också att få tips om vad för maskin man ska köpa. Har inte så bra bild av Francis Francis så det var bra att få det bekräftat. Att det inte är det bästa märket alltså.

Jag har en fråga ang. Isomac Napolissima. Är det en ok maskin? Något jag reagerat på är att den inte har någon tryckmätare vilket kanske, eller troligtvis, försvårar bryggningen? Det som talar för är att den är billigare än annat och att man då kan lägga pengar på tillbehör. Annars får jag vänta på en Gaggia Classic som verkar vara favoriten! ;)
 

Mons1

Active member
Har eid en Francis Francis X1, ville ikke annbefale den til noen! kjøp heller en brukt silvia, og oppgrader med PID når du har mulighet til det!
Opplevde Francis Francis X1, å være vanskelig med temperatur, og få til bra steamet melk!
 

Mayhem

Well-known member
Jag har en fråga ang. Isomac Napolissima. Är det en ok maskin? Något jag reagerat på är att den inte har någon tryckmätare vilket kanske, eller troligtvis, försvårar bryggningen? Det som talar för är att den är billigare än annat och att man då kan lägga pengar på tillbehör. Annars får jag vänta på en Gaggia Classic som verkar vara favoriten! ;)
Om man absolut vill köpa nytt men inte spendera mer pengar än så är väl Napolissima en helt okej maskin. Den har ju trots allt kokare med riktig grupp och portafilter, inte termoblock och portafilter med gummiinlägg! Tryckmätare är nog i min mening ganska onödigt innan man börjar komma upp i mer avancerade maskiner med större möjligheter att påverka trycket typ manuell pre-infusion, den säger liksom inte så mycket annars...

Är du intresserad av Napolissima så har jag faktisk en Isomac Viper från 2003 som jag tänkte slumpa iväg, det är samma maskin fast i blankt rostfritt stål istället för målad plåt. Har även en Isomac Prof Inox kvarn från 2005 och en handful tillbehör. Skall bara kalka av och rengöra så hade jag tänkt lägga upp hela paketet på marknadsdelen för runt tusenlappen.
 

Novisen

Well-known member
Hej Mayhem.......jag köper paket av Dig som du kommer sälja......är i Norge på kurs nu men kommer hem till helgen...

Mvh Anders
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp