Ångrör som läcker - La Pavoni Europiccola

bodaniel

Well-known member
Min La Pavoni Europiccola har till och från spottat och fräst ur ångröret. På länken nedan finns en kort film som visar hur det kan se ut. Så fort trycket har byggts upp ångar det rejält ur ångröret.
http://www.acc.umu.se/~bodaniel/pavoni-leaking-steam/pavoni-leaking-steam.m4v

Första gången jag stötte på problem med ett läckande ångrör provade jag att rengöra den koniska pistongen som håller tätt (metall mot metall) mellan ångröret och kokarhuset. Jag blev av med läckaget.
Steam-tap-shaft.jpg


Andra gången ångröret läckte provade jag att rengöra på samma sätt som tidigare, men läckaget blev bara värre och värre. I ren desperation provade jag då att skita ner pistongen genom att doppa den i rapsolja. Jag doppade en ganska stor del av pistongen, inklusive gängorna, och skruvade tillbaks pistongen. Jag köpte min Pavoni ny och vill minnas att den konformade pistongen var rejält kladdig (vaselin?) den första gången jag skruvade av den. Efter inoljning höll ångröret tätt igen, åtminstone i drygt en månad.

Nu har ångröret läckt ännu en gång. Jag har provat att både rengöra och skita ner pistongen. Inget hjälper. Problemet har verkat omöjligt att lösa. Men, för några dagar sedan rengjorde jag grupphuvudet – något jag inte gjort på någon månad. Jag tog ut kolven och rengjorde allt ordentligt. Det fanns en hel del kafferester på kolven som nu är borta. Efter rengöringen har min Pavoni slutat spotta ur ångröret. Nu håller ångröret helt tätt, ännu en gång. Frågan är sedan varför? Släpper grupphuvudet ut en del av trycket i maskinen efter rengöringen – ett "övertryck" som tidigare släpptes ut genom ångröret?

Hur löser ni andra problem med läckande ångrör på La Pavoni Europiccola/Professional?
 

bodaniel

Well-known member
Vad jag vet är det metall mot metall där den konformade pistongen håller tätt. Packningarna håller tätt till vänster, mot vredet. Jag har dock funderat på att montera en gummipackning i änden på pistongen.

Om det uppstår ojämnheter i metallen där pistongen ska hålla tätt förstår jag att det kan börja läcka. Jag kanske har dragit åt för hårt och skadat metallen? Frågan är sedan varför läckaget helt försvinner efter en rengöring av grupphuvudet.
 

bodaniel

Well-known member
Jag tänkte bara informera om att mitt ångrör nu äntligen verkar hålla tätt. Jag putsade den koniska pistongen så att de värsta ojämnheterna försvann, och drog sedan åt riktigt ordentligt några gånger. Nu verkar det ha skapats en perfekt passning mellan den konformade spetsen och metallröret som den täpper till. Nu behöver jag inte dra åt hårt alls för att ångröret ska hålla tätt. Seger!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp