Vilken maskin ska jag köpa?? budget- 10000-15000kr

L

lenderboy

Guest
Hej
Jag ska köpa en espressomaskin och har kollat en hel del på isomac millenium och Tea II.....och sen Vibiemme junior dubbelkokare....

Vad tycker ni om dom och finns det någon annan maskin som jag missat som jag borde ha med i köptankarna?

Mvh :coffee:
 
L

lenderboy

Guest
jag har en kvarn redan, bara maskin behöver jag nu....

försöker läsa mig till information på alla forum...

va inne på isomac millenium men läste här i forumet om en läckande och problematisk maskin, blir lite fundersam....men det kanske bara är ett olyckligt fall....
 
L

lenderboy

Guest
kollade lite på expobar dualb som du föreslår (gholam)...vad står BB för? du skrev att jag skulle kolla där...kanske dum fråga, men jag vet inte vad det står för...

har den fått bra kritik? expobar dual b?

finns det någon mer maskin som är värd att titta på?
 
L

lenderboy

Guest
tack för svaret :)

vad är det som är krångligt med vattenpåfyllningen?

läste en stor recension om just den maskinen, fick väldigt bra betyg....enda minuset var att den skummar långsamt med orginal röret som har ett hål längst fram....men den går att byta ut....
 

Mayhem

Well-known member
jag har en kvarn redan, bara maskin behöver jag nu....
Men har du en bra kvarn? Rancilio Rocky är nog att anse som absolut minimum men helst en Compak K3, Mahlkönig Vario Home, Mazzer Mini eller bättre. Annars är det något onödigt att lägga så mycket krut på själva bryggaren. Kvarnen gör kaffet, bryggaren levererar bara varmvatten!:coffee:
 
L

lenderboy

Guest
compak k3 har jag tänkt köpa....
men maskinen är jag klyven till...

tycker den vibiemme junior DB är jättesnygg, men har den inte liten tank? eller har jag fel?
 
L

lenderboy

Guest
är det någon som har en expobar dual boiler som kan säga något om maksinen?

tack
 

Yirgacheffe

Well-known member
Jag har en Expobar Dual Boiler och för det pris man betalar, så är det nästan en löjligt bra maskin. Det finns ett gäng andra modeller som är rappare på att skumma mjölk, men å andra sidan så tror jag nog att många hemma-baristas snarare har en fördel av att det tar lite längre tid.
Själv brukar jag köra bryggning & skumning parallellt, vilket för det mesta sammanfaller väl.
Man får lika gott kaffe ur den här som ur de dyrare maskinerna, men däremot så har exempelvis Izzo's duetto en lite högre finnish i plåt & vred.
Beställer du från BB, så har de ett väldigt bra pris på Mahlkönig Vario Home, ett bra paket för £1320, där maskinerna inte kommer vara begränsningen för vilket kaffe du kommer dricka:)

Lycka till
 

Thomaz

Well-known member
Jag kan nog ordna en Leva maskin med två kokare för 11900:-
inkl vattenfilter om intresse finnes. Det som tilkommer är ev fraktkostnad.
//T
 

Birre

Member
tycker den vibiemme junior DB är jättesnygg, men har den inte liten tank? eller har jag fel?

Jag håller med dej Vibiemmen är riktigt toksnygg men frågan är om det är värt 4000 extra och dessutom så verkar ju Expobaren riktigt nice spec. Den ser ju verkligen prisvärd ut.
 
L

lenderboy

Guest
Jag har en Expobar Dual Boiler och för det pris man betalar, så är det nästan en löjligt bra maskin. Det finns ett gäng andra modeller som är rappare på att skumma mjölk, men å andra sidan så tror jag nog att många hemma-baristas snarare har en fördel av att det tar lite längre tid.
Själv brukar jag köra bryggning & skumning parallellt, vilket för det mesta sammanfaller väl.
Man får lika gott kaffe ur den här som ur de dyrare maskinerna, men däremot så har exempelvis Izzo's duetto en lite högre finnish i plåt & vred.
Beställer du från BB, så har de ett väldigt bra pris på Mahlkönig Vario Home, ett bra paket för £1320, där maskinerna inte kommer vara begränsningen för vilket kaffe du kommer dricka:)

Lycka till

Jag kommer att använda maskinen för mig och för eventuellt tjejen, det betyder 1-2 espresso eller cappuc. varje gång jag kommer att använda den förutom när man eventuellt får gäster. då bör väl denna här maskinen vara tillräckligt bra??
 

Gholam

Well-known member
Ja, det var BellaBarista jag menade och har du inte köpt Compaken så är paketet med Varion väl värd att fundera över. De två kvarnen är väl i stort sett i samma klass. StefanBöna har väl en Vibiemme, hör med honom om han rekommenderar den. Iof så har han lite problem med ångan just nu...
 
L

lenderboy

Guest
Ja, det var BellaBarista jag menade och har du inte köpt Compaken så är paketet med Varion väl värd att fundera över. De två kvarnen är väl i stort sett i samma klass. StefanBöna har väl en Vibiemme, hör med honom om han rekommenderar den. Iof så har han lite problem med ångan just nu...

tack =)
jag läste just i forumet om hans ångproblem....jag blir ju inte säkrare på att köpa vibiemmen när man läser sånt :blush: ...

Detta är svårare än vad jag trodde, att köpa en maskin...:(
 

Yirgacheffe

Well-known member
Jag kommer att använda maskinen för mig och för eventuellt tjejen, det betyder 1-2 espresso eller cappuc. varje gång jag kommer att använda den förutom när man eventuellt får gäster. då bör väl denna här maskinen vara tillräckligt bra??

Det är inga problem även om du har gäster. Jag gjorde cappu och espresso till 15 pers för ett par veckor sedan:)
 
L

lenderboy

Guest
Det är inga problem även om du har gäster. Jag gjorde cappu och espresso till 15 pers för ett par veckor sedan:)

det låter ju bra...känns som expobar ligger bäst till....
måste läsa lite till innan jag bestämmer mig...

finns det service eller återförsäljare här i sverige ifall något skulle hända maskinen som måste lagas? eller garantin? bästa priset är ju från bb från england.....så man inte köper en maskin och sen inte kunna laga den vid eventuellt fel?

mvh Igor
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp