Espressokaffe som smakar som det i Rom?

magin846

New member
:coffee:

Har någon något tips om var man köper kaffe som smakar som den typ av Espresso som normalt serveras i Rom?

Beskrivning av smaken: Mycket liten syrlighet (om ens någon), men mycket mycket kaffesmak. (Skulle man säga att detta är Sumatrasmak?)

Kaffe som jag gillar (inte nödvändigtvis i rangordning): Sumatra, Major Dickason's Blend®, Mollbergs & Musetti (för att ta lite enklare mainstream)

Jag är inget stort fan av pressbryggare utan praktiserar: Helst Espresso, mest Mo(c)ka, och ibland riktigt brygg. (Hälla på allt vatten på en gång).

Helst ska jag kunna köpa detta kaffe i Linköping, men jag är inte främmande för att beställa på nätet eller att handla i Stockholm eller liknande.

Tips på caféer som serverar denna typ av kaffe i Linköping eller andra städer mottages tacksamt.
 

martink78

Well-known member
Det finns säkert andra som vet bättre men jag tror det är smaken av robusta du letar efter.
 

Ciclista

Well-known member
Om du vill ha de smaker du beskriver ska du helt klart ha blandningar med robusta i, jag kan inga men finns flera på forumet som är robustafans ;) I brygg och liknande skulle jag i alla fall verkligen avråda dej från att testa något som innehåller robusta, får man inte fram brända-däck smaken i espresson så får man det garanterat här. Avråder också traditionellt mörkrostade italienska 100% Arabica-blandningar i press också.
 

Friulano

Well-known member
Att du gillar Musetti talar också för att det är robustan du letar efter, den bruna påsen innehåller 20 % Robusta
 

magin846

New member
Tackar alla för förslagen. Hmmm. Har jag blivit en fulsmakare... ;-) Det är ju arabica man "ska" gilla.... :)

På Musettin så är den den Röda påsen jag köpt. Kör de mycket med Robusta i italien altså?
 

Bengan

Well-known member
Av de (få) sorter jag provat så gillade jag Monteriva Rossa och det känns som den matchar dina önskemål.

90% arabica, 10% robusta, prisbelönt i Italien ett antal gånger för sin intensivt mättade och friska smak. Krämigt och lättarbetat kaffe som gör varje barista rättvisa.
 

mts

Well-known member
Du kan ju alltid köpa italienska kaffen (hint hint), just från Rom med omnejd, de flesta häromkring uppskattar iofs mer sydliga rosterier, en grov generalisering brukar vara att espresson är kraftigare ju längre söderut du kommer. Kaffemaskinen har ett skönt maffiapaket på 6kg sicilianskt kaffe som garanterat får dig att vakna på morgonen :)
Sist jag var i Rom var det Danesi på många ställen, Förr i tiden var Kimbo t.om sponsor till Roma har jag för mig och sen har vi passalacqua som likt Kimbo kommer från Napoli strax söder om Rom...
Finns oändligt med bra italienska kaffen, det svåra brukar vara att hitta "rätt", många här (mig inkluderad) håller Mauro De Luxe eller passalacqua Mehari/cremador som favoriter bland italienarna.

Det är inte alls fel med lite robusta, fast när man häller i sig den mängd många häromkring gör så blir det aningens tungt på tungan efter ett tag och vi jagar efter vår syrliga söta, lena kraftigt mjuka fylliga godshot som troligen finns någonstans där ute, vissa vill ju t.o.m dricka kaffe malt på bönor som ett mårddjur skitit ut :)

edit: Många kommer säga La Bomba från J&N, jag tycker inte att den håller måttet jämfört med de kaffena som jag nämnt här i posten, troligen pga att det är för hög kvalitet på bönorna eller nåt...
 

mts

Well-known member
För hög kvalitet på bönorna vilket gör att den inte håller måttet? Utveckla :)

Har du gått igenom en påse kimbo t.ex böna för böna så ser du mängden skit som åkt med, något du inte stöter på i en påse från ex. J&N eller något annat av våra svenska rosterier där man nästan polerar böna för böna för att få så bra resultat som möjligt, sen är ju priset aningens billigare också så man kan ju ta både en och två funderare på vad som egentligen är i påsen.

.. men det är ju något i det där som gör att jag alltid älskar en kimboshot om den är bra dragen, den har något speciellt och traditionellt över sig när den står där med crema som får skeden att stå rätt upp ur koppen :)
 

Stadler

Well-known member
Håller med, Labomba är inget speciellt bra kafffe. En dålig represantant för den klassiska espresson. Labomba kan få vem som helst till att hoppa på arabica-hetsen..:))
 

normende

Well-known member
Prova Lavazza

Hej ..
Jag tycker du skall prova lavazza gran crema. Finns oftast i icabutiker.
60% robusta 40% arabica. Bra styrka , nötig och lite smak av cacao och riktigt bra crema samt att den funkar även utmärkt till cappu.. Jag köpte en La Bomba igår som jag har gjort 2st latte på.
Tycker labomba smakar riktigt bra. Men som sagt smaken är som baken.
Men som vi alla andra gör så prova. Jag tror att du skall satsa på kaffe med hög robusta hallt , det verkar du gilla.
Lycka till

/LArs
 

HE

Well-known member
J&N Isola kan ju vara ett alternativ till La Bomba. Blå Musetti åker också ner i kvarnen i slutet på månaden:D

Inget att skämmas för att man gillar robustablandning. Har fram tills för ett par månader gått igång på dem. Men nu har jag äntligen fått upp ögonen :huh: för bla J&N:s Idido Misty Valley. Den är helt galet god.
 

martink78

Well-known member
Det ena behöver ju inte utesluta det andra, har också en påse Idido hemma och det tillhör definitivt ett av mina favoriter. Men det hindrar inte att det blir robusta i cappun ändå, för där blir det för mjäkigt med arabica.
Däremot har jag bara testat robusta i bryggkaffe en gång och det faschinerande med det är att det så tydligt smakade sunkigt automatkaffe!
 

bodaniel

Well-known member
En aning robusta behöver inte alltid vara fel, speciellt om man gillar att blanda kaffet med mjölk.

Underligt mts, jag gillar inte heller La Bomba. Mauro De Luxe funkar fint. Miscela d'Oro Gran Crema (80/20) kan kanske också vara något att prova.

Prova sedan något riktigt rivigt italienskt med mycket robusta, exempelvis Palombini Super Crema med 40% robusta. Ju mer robusta desto billigare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,698
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp