Efter 10 år

Porslinsblomma

New member
Hallå alla.

Efter 10 år med handjagare och mockakanna är det dax.

Zassenhausen är 10 år nu. Hoplimmad två gånger efter fall och lagad med en rosa balong. Ställer ändå om sig under malning så man får dra till lite. Har gett mig och min kära minst en espresso dagligen i 10 år.
När det är kalas eller annat har ibland skruvdragaren fått tjänstgöra som motor Det är en Festool så det är fina grejer. Jag känner kärlek till kvarnen men den ska nog få sin välförtjänta vila nu. Jag vill också vila vevarmen innan jag får förslitningsskador. Dessutom har jag det senaste året dragit mig för att göra kaffe, nog lite uttråkad?

Många mockabryggare har paserat mina händer. De rostfria har fått stanna kvar. Orkar inte med aluminiumkokarna har några på vinden. Varför aluminium? Om det hjälper mot alzheimers så kan de nog göra bra meddecin av mitt blod. Nu är det en liten VEV inox ca 9år och en fin fin större Lacor ca 6 månader som jobbar på.

Presskannorna går bara sönder hela tiden.

Tamper är vänster handflata.

Bönorna sedan länge Saceus egual två sorter. Gott rättvist och ekologiskt. Skulle vara kul om någon ville testa och utvärdera. ibland tar det slut hemma och då tjänstgör konsum med Molinari men det är gamla bönor som inte gör mig glad.

Ytterligare utrustning

ful kaffeburk i plåt till bönorna ca 5år (varför har jag inte bytt?)

perfekt bönsked i olivträ. ca 6år

en rosfri burk till det malda (resterna). En gammal kompressskål inom sjukvården tror jag kvalitet som tyder på 40-talet. har själv ärft den av farmor.

liten rosfri sked till det malda (varierar men jag har favoriter)

vedspis eller elektrisk platta beroende på säsong.

Under dessa omständiheter gör jag ett förbannat gott kaffe och blir väldigt ofta besviken när jag tar en kaffe ute. Har gott rykte bland mina vänner också förutom mjölken som jag ofta gör för varm eller inte har hemma. Aldrig crema dock.

Kikar nu efter kvarn utan att kunna bestämma mig och tror att en Silva är min grej pga pris och kvalitet.

Tipsa mig gärna

Tomas Eriksson / Porslinsblomma
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp