Vattenkokare

costodia

Well-known member
Jag är riktigt sugen på en Rusell Hobbs, tittade på den de har på In the mood for tea för 895:-, den känns riktigt bra.
 

liturgius

Well-known member
Jag har sedan några år vattenkokaren från företaget Dirt Devil (!) som jag är mycket nöjd med. Den har ställbar temperatur, vamhållningsfunktion, 2 liters kapacitet och är snabb. För ca 3–400 kr på amazon tycker jag det är ett kap. Jag är mycket nöjd med maskinen och använder den flera gånger om dagen, till te, aeropress et cetera. Den finns även i ett dyrare utförande i rostfritt stål, men jag tycker för ovanlighetens skull att den inte är mer estetiskt tilltalande.

http://www.amazon.de/Dirt-Devil-M-9...2GGY/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1326303958&sr=8-2
 
D

Dr Broccoli

Guest
Jag har också en dirt devil och är nöjd.

Däremot är jag sugen på en Russel hobbs i alla fall.
Finns om man har en adress i England för 40 pund.
http://www.amazon.co.uk/Russell-Tem...1_21?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1326308697&sr=1-21

Annars har netonNet kommit med det nog mest intressanta alternativet http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/vattenkokare/vattenkokare/onbynetonnet-wk15/155765.3428/ nu.

Jag har erfarenhet av både Dirt Devil och Rusell Hobbes.
Köpte en Dirt Devil på In the mood for tea. Fungerade klockrent i början. Använde den både till te och välling (ovärderlig hjälp på nätterna med småbarn). Min enda kritik var att den var en ganska stor pjäs på diskbänken och att minsta vattenmängd var ganska stor (minns ej hur mycket det var). Med tiden blev den dock lite känslig i kontakten med basplattan. Fick vrida den lite för att den skulle få elen att fungera, istället för att bara ställa ned kannan på plattan. Inte så farligt tyckte jag, men den blev känsligare och kändligare. Till slut var man tvungen att vrida den rätt på en cm när på basplattan, annars fungerade den ej.

Med nån vecka marginal på garantin gick jag tillbaka till In the mood for Tea och förklarade problemet. De var inte förvånade då de haft flera liknande reklamationer. Lilla problemet var nu att de inte längre säljer Dirt Devil och kunde därför inte ge mig en ny lika dan (reperation reflekterade de inte ens över) Fick istället en Rusell Hobbes. Vilken Uppgradering!

Är jättenöjd med min nya kokare och rekommenderar den starkt framför Dirt Devil. Den är snabbare, mindre minsta volym och i mitt tyckte mycket snyggare. Maxvolymen är dock något mindre 1.6 l, men duger i de flesta fall. Tror även att den är lite billigare.
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Har en Dirt Devil som än så länge fungerar bra bortsett från mindre kontaktproblem ibland..
Hobbes verkar dock bara gå från 60 grader och uppåt.. eller? Då blir det ingen bra välling, sedan använder jag ofta 30-40 grader intervallet när jag bakar så det skulle jag sakna.
 
D

Dr Broccoli

Guest
Har en Dirt Devil som än så länge fungerar bra bortsett från mindre kontaktproblem ibland..
Hobbes verkar dock bara gå från 60 grader och uppåt.. eller? Då blir det ingen bra välling, sedan använder jag ofta 30-40 grader intervallet när jag bakar så det skulle jag sakna.

Hoppas inte kontaktproblemet eskalerar.

Den Russel Hobbes vi har har steg om 5 grader från 40 till 100 grader.
Har inte kontrollmätt exaktheten. Ska nog göra det nån dag.

Välling blir bra på 40 c, ska man läsa en saga innan vällingen ska drickas rekommenderas 45 c.
 

liturgius

Well-known member
Min DirtDevil har jag sedan ett par år, helt utan kontaktproblem som beskrivs ovan. Kanske har jag haft tur, kanske har de på senare tid åtgärdat problemet. Minsta mängd är f. ö. 500 ml vatten (vid lägre temperaturer är det emellertid inga problem att minska mängden).
 

martink78

Well-known member
Min Dirt Devil har börjat bete sig och lukta lite konstigt så den skall in på hem nu.
Är det nån som har aktuell koll på vattenkokarmarknaden?

Funderar på Netonnets variant som går från 40 grader i 5 graders intervall, lite mindre effekt än min gamla Dirt men jag tror jag kan leva med det. Är inte så designkänslig och har ingen lust att importera nått, vällingen skall drickas idag ju!
 

Axa

Member
Vet att RusselHobbs har vattenkokare som har Nickelfritt værmeelement och Ftalat fri plast. Kænns væll speciellt viktigt om man skall koka vællingvatten till småbarn i den..

Om någon vet om en glaskokare utan dessa alergener så blir jag vældigt glad!
 

martink78

Well-known member
Russel har enligt deras hemsida inte ha några kokare i sverige som klarar 40 grader.
Nickelfritt verkar alla vara som har dolt värmeelement, och de jag tittat på har alla haft det. Plast däremot verkar svårt att undvika helt, antar att de rostfria är aningen bättre eftersom de har mindre plast.
 

costodia

Well-known member
Jo, de finns på In the mood for tea vid Odenpal i Stockholm, jag tror de skickar också.
Passa på att beställa lite svindyra och väldigt goda teer samtidigt.
Härlig service har de också!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp