Hur gammalt är gammalt?

MartinL

New member
Hej alla! Är ny på här på forumet och försöker finna lite info inför ett köp av maskin. Eftersom jag är en obemedlad student känns det rimligast att köpa en begagnat. Populära nybörjarmaskiner verkar vara Rancilio silvia och Gaggia classic. Silvian verkar det inte vara någon omsättning på men däremot gaggian. Har även sett några La pavoni EPL som verkar intressanta, någon som tycker något om den?

Men frågan lyder: hur ser livslängden ut på en sådan här maskin? är det kanske dumsnålt att köpa en som är fyra år gammal för kanske en tusenlapp om det visar sig att den snart måste servas? (och är det dyrt?)

hjälp att reda upp trasslet uppskattas! :blush:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En tio år gammal maskin kan vara i bättre skick än en årsgammal. Allt beror ju på hur den tidigare brukare skött om sin maskin.

Kika ut ett par intressanta och passande objekt i din närhet och åk och kika på dem. Ber du att få maskinen demokörd kan du ju dessutom upptäcka om det låter konstigt eller fräser och droppar där det inte borde göra det...

Annars är nog mitt tips att skaffa en bra kvarn och en presskanna (eller aeropress) i stället och vänta med maskinen. Ett rätt malet färskt kaffe kan göra större skillnad än man kan tro!

Välkommen hit och lycka till!

//Stefan (som just nu avnjuter en mycket fin Americano på sista bönorna POP för denna gång)
 

jonasy

Well-known member
Har du en kvarn? Tänk på att en espressomaskin "kräver" en kvarn för minst beg priset av en Gaggia Classic. Med press/aeropress klarar man sig billigare undan.
 

S-fors

Well-known member
En begagnad kvan är oftast bara att göra rent och sen eventuellt byta malskivor på, det är så enkla maskiner med sjuka överpriser om du tittar på nya. Starta där och sen en begagnad espressomaskin eller om du kollar på företagsannonser så skickar de ofta med en skaplig kvarn.

Det finns mycket pengar i det här intresset och det utnyttjas tyvärr, men begagnat hittar man mycket kul.
 

Gholam

Well-known member
För en nybörjare kan det vara svårt att veta vad som är normalt beteende (ljud mm) men vissa saker kan man resonera sig till, tex att det inte ska droppa inne i maskinen. Om det är ett renoveringsobjekt så kan slutnotan bli ganska hög även om varje del inte kostar vansinnigt mycket. Ska du titta på en 4-5 år gammal tycker jag att ägaren ska kunna visa att han/hon verkligen sett efter den. Ett sätt är ju be om kvitton på ev. reservdelar. Ett annat kan vara att be om en demonstration (obligatorisk egentligen). Är ägaren passionerat intresserad så är sannolikheten att maskinen är i fin skick större. Om det följer med rengöringsmedel och blindfilter så har den troligen använts någongång, osv.
Jag köpte en GC av någon som inte ens visste vad ventilröret var till för. Rep.kostnad på den slutade på ca 1,5k.
 

Friulano

Well-known member
Glöm inte att skriva ett ordentligt avtal där det tydligt framgår att säljaren är medveten om att köpet går att häva om det skulle vara något allvarligt fel på maskinen.
 

MartinL

New member
tack för alla bra tips! det där med att skriva ett avtal känns ju som en god idé om man skall pynta upp lite mer!

Men det verkar altså som det blir att titta på en ordentlig kvarn i första hand! verkar som rockyn är populär, några andra tips?
 

grebdnul

Well-known member
Ja Demoka Minimoka M 203 är en trevlig kvarn oxå. Heter även Monteriva M 203. Ligger i pris ungefär som Rockyn. Har själv en sån som jag hittade beggad och är mycket nöjd med den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp