Röra om i espresson?

Eugene Tooms

Well-known member
Läste någonstans (eller såg på youtube, minns inte vilket) om att röra om lite i espresson för att få den mer homogen. För att undvika att den blir lite blaskigare högst upp i koppen och skarpare i botten. Har provat detta och tycker det har en poäng, har dock aldrig sett det göras på café.

Jag är nybörjare och frågan är kanske korkad men brukar man röra runt i sin espresso?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Eftersom smakerna ligger i lager så kan lite omrörning balansera upp koppen. Jag brukar variera. Men tycker det kan vara ganska trevligt att spara den där söta och lite tyngre sippen till sist.
 

Jay

Well-known member
Och förstöra den vackra creman som man har lagt ned möda på att få till?
Coffee Collective tycker annorlunda.

James Hoffmans artikel om crema

Video i ämnet.

Personligen dricker jag creman och använder den för att se tecken på att extraktionen blev korrekt. Om det är vad du menar med kommentaren ovan så är jag med dig. Om du menar att den är en viktig beståndsdel för smaken så är jag inte med...

Om man läser Nespressos häfte om deras olika kaffepods, så nämner de det italienska kaffetestet, att låta socker genom creman visa att man får en god espresso. God espresso behöver inget socker, lika lite som jag vill dricka Guinness med ett mynt längs ner på botten för att se om skummet var tätt nog...
 

Gholam

Well-known member
Om man inte tycker om smaken på creman så har man ju tydligen anledning att inte röra om och få in smaken i resten av espresson. Nu är jag själv ingen espressodrickare utan tar alltid cappu men råkar jag ta espresso så låter jag creman "följa med" till botten av koppen och sedan bli kvar där. Man kan ju spå i den om inte annat :)
 

Eugene Tooms

Well-known member
Som jag tolkade det handlade det mer om att röra lite försiktigt, tex dra med en tesked en gång fram och tillbaka för att, som Henrik uttrycker det, balansera upp koppen. Inte sänka ner en utombordare och dra på järnet. Hey, det är bara ca en halv deciliter som skall tumlas runt lite så man måste ju inte piska ner creman i hela koppen. Har testat båda varianterna under dagen och föredrar nog att röra lite och därmed få en jämnare smak genom koppen. Eftersom jag är akut nybörjare är det inte omöjligt att jag ändrar uppfattning några gånger under morgondagen :)

Gholam, du kanske kan påverka din framtid genom att röra runt lite, om du skall spå i creman menar jag ;)
 

Bengan

Well-known member
Det är ju bara kaffe. Vill man röra så gör det, vill man ha socker så ta det, vill man ha kaffeblandningar med robusta så kör med det. Varför är det så viktigt att det ska vara rätt?

OK, det här kanske mer blev en reaktion mot forumet i sig än ditt inlägg Euguene.
 

Jay

Well-known member
Det är ju bara kaffe. Vill man röra så gör det, vill man ha socker så ta det, vill man ha kaffeblandningar med robusta så kör med det. Varför är det så viktigt att det ska vara rätt? .
Det handlar inte så om att ha rätt som att ha möjligheten att optimera sin kaffeupplevelse. Om du optimerar din whiskyupplevelse med en skvätt ljummen vatten eller coca cola är upp till dig. Men skyll inte på whiskyn om det smakar lustigt med cola...
 

Eugene Tooms

Well-known member
Bengan. Du har en sund inställning. Man skall naturligtvis göra på det vis man själv trivs och inte låsa upp sig av regler för vad som är rätt och fel.
För mig som nybörjare finns det dock (minst) två skäl att ta upp frågan:
1. Jag vill inte uppfinna hjulet igen. Om erfarna baristas förespråkar det ena alternativet och motiverar det väl kan jag få insikter och smakupplevelser som det hade tagit mig decennier att själv komma fram till.
2. Man kan inte förneka att det finns en del kultur kopplat till espresso. Jag är helt enkelt lite nyfiken på vad det finns för traditionella regler för hur espresso "skall" tillredas och drickas. Inte så att jag vill följa någon sorts lagar om hur kaffe måste bryggas men lite tradition och historia kan vara intressant att känna till.
 

Bengan

Well-known member
Givetvis ska man fråga här för att få hjälp att göra så gott kaffe som möjligt. Det är ju själva grunden till forumet och en jättebra ambition. Det är inte alls det jag vänder mig emot.

Ibland tycker jag dock att det lyser igenom att man gör på det ena eller andra sättet för att det är rätt inte för att man tycker det blir godare. Lite som att göra sig märkvärdig genom att köpa ett fint vin men utan att reflektera över vad man själv tycker om det. Det jag vill säga är att man ska våga lita på sig själv och sin egen smak.
 

Friulano

Well-known member
Det är fascinerande med denna dryck att det till och med finns olika sätt att dricka. Och variationer i sättet att dricka ger olika smakupplevelser. Tar man espresson i en enda shot så får man alla smaker i en koncentrerad, uppiggande form. Smuttar man så kan jag tänka mig att syran som samlats på botten kommer mot slutet. Jag brukar variera mig, beroende på vad jag är sugen på.
 

Jay

Well-known member
Ibland tycker jag dock att det lyser igenom att man gör på det ena eller andra sättet för att det är rätt inte för att man tycker det blir godare. Lite som att göra sig märkvärdig genom att köpa ett fint vin men utan att reflektera över vad man själv tycker om det. Det jag vill säga är att man ska våga lita på sig själv och sin egen smak.
Jag tror inte jag sett någon som gjort den klassiska "dyrt vin är bra vin" jämförelsen här på forumet, eller ens mellan raderna fallit i den fällan. Däremot tycks det finnas en del som upptäckt något som de gillar och sedan inte söker vidare, eller upptäckt något som de gillar och vägrar acceptera att andra inte gillar det. Och det är ju högst mänskligt.

En bra espresso ska naturligtvis ha en god balans mellan sötma, sälta, surhet och bitterhet. Vissa föredrar överskott av bitterhet, medan andra föredrar överskott av söthet t ex. Om man nu påstår sig gilla bittert kaffe men häller i socker, så blir det ju förvirrande för den utomstående att försöka förstå hur denne menar. Därför uppstår ofta frågetecken kring önskvärda smaker etc. eftersom vi inte förstår varandra och alltid (nästan i alla fall) utgår från oss själva som Ground Zero för smakupplevelsen.
 

TheWhip

Well-known member
Har ni inte läst Daniel Remhedens blogginlägg om valet av koppar och hur det inverkar på smaken. Intressant läsning.

Dessutom kan jag tillägga att sensoriska domarna i Barista Cup rör 3 ggr för att smakerna ska blandas och en bra espresso har kvar creman efter man rört om. Prova skeda en espressoextraktion, dvs smaka direkt från spouten med en sked var 5:e sek och känn smakskillnaderna. Så kan man även lära sig NÄR man ska avbryta extraktionen för just det kaffe man använder.
 

Friulano

Well-known member
Att skeda för att identifiera bönans karaktär och när man ska bryta var ett bra tips, ska testa det imorgon. Minns jag rätt om jag säger att det är syra som kommer först och lite mer sötma mot slutet?
 

Ciclista

Well-known member
Jag tror inte jag sett någon som gjort den klassiska "dyrt vin är bra vin" jämförelsen här på forumet, eller ens mellan raderna fallit i den fällan. Däremot tycks det finnas en del som upptäckt något som de gillar och sedan inte söker vidare, eller upptäckt något som de gillar och vägrar acceptera att andra inte gillar det. Och det är ju högst mänskligt.

En bra espresso ska naturligtvis ha en god balans mellan sötma, sälta, surhet och bitterhet. Vissa föredrar överskott av bitterhet, medan andra föredrar överskott av söthet t ex. Om man nu påstår sig gilla bittert kaffe men häller i socker, så blir det ju förvirrande för den utomstående att försöka förstå hur denne menar. Därför uppstår ofta frågetecken kring önskvärda smaker etc. eftersom vi inte förstår varandra och alltid (nästan i alla fall) utgår från oss själva som Ground Zero för smakupplevelsen.

Word, jag tycker att många som vill alltid ha robusta i kaffet missar väldigt mycket smaker vilket jag tycker är synd...
 

42beans

Member
För att hålla on topic, håller jag med the whip. espresson skall röras om, inte för att det har kulturella kopplingar eller är godtyckligt utan av praktiska skäl. viskositeten är inte samma genom hela extraktionen utan vätskan blir "tunnare" allt eftersom. därför måste man röra om för att få med allt i sippen, annars ger det inte en korrekt bild av kaffet. Om man är cremafetischist kan man med fördel inspektera den innan man rör om.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp