Billiga leverantörer!?

sari

Member
När jag tittar runt på webben så har jag upptäckt att priserna är så otroligt mycket lägre runt om i Europa än här hemma i Sverige. Ett exempel är espressomaskiner, http://www.bellabarista.co.uk/
erbjuder en Giotto med frakt till Sverige 1120 GBP (strax under 13000 SEK) medan http://www.monteriva.com/
tar 18000 för samma vara. Det är ju en skillnad på 28% av priset, eller 5000kr.

Det finns ett bolag i Italien la gonda
http://shop.lagondola.it/index.php?nav=
som verkar vara villiga att pruta på sina priser. De erbjöd mig en Giotto med frakt på pall och två års garanti för 1349 EUR. Trotts att deras listpris var 1500 EUR.
Kanske skulle lägga upp lite länkar till billigare nätbutiker?
FINNS DET FLER BILLIGA LEVERANTÖRER??
 

sari

Member
SKRIKER för att jag blir frustrerad.:blush:

Hade det inte varit trevligt med en svensk leverantör som höll konkurrenskraftiga priser? Det är så trist att se låga priser runt om i Europa, för att sedan se de svenska priserna som ligger ca 25-30% högre.

Jag ringt för att försöka pruta lite men det var helt kört. Jag pratade med en tjej som tyckte att det de hade ett paketerbjudande vilket gjorde deras erbjudande mer förmånligt. Att jag sedan försökte påtala att det måste vara en ruskigt bra eftersom som skulle ta igen 5000 pix på priset förstod hon inte riktigt.....
 

sari

Member
Nix, priserna är med moms.

Visst har företag i Sverige höga omkostnader map löner, men jag tror inte att det kan vara hela sanningen.
 

FabianP

Well-known member
Med tanke på att vi, trots allt, har marknadsekonomi, skulle det i så fall innebära att företag i Sverige bildade karteller, som ingen bröt sig ur, för att hålla uppe priserna i jämförelse med resten av världen? Om det inte bildas karteller, bör det istället bli konkurrens och lägre priser. Så, kostnadsläget i Sverige är nog faktiskt hela sanningen.

/Fabian
 

Gholam

Well-known member
Det bildas alltid karteller och svenska leverantörer har höga marginaler! Det där är en sanning som jag inte kan bevisa och som jag kanske inte tror på fullt ut men efter mitt eget maskinköp kan jag inte förkasta det.
Jag fick min maskin 4k billigare av direktimportören som råkade sälja det till mig utan att tänka på att ett annat företag skulle sälja till privatpersoner. Efter att de sålt två maskiner till RK's medlemmar ändrade de sig och höjde priset med 4k. Jag tror inte att de gjorde ngn förlustaffär när de sålde till oss...
Det betyder inte att alla har samma marginaler eller ens samma marginaler på alla produkter. Men man blir lite rädd...
 

gonkypete

Member
Ja tyvärr är nog också vi kaffenördar alltför få och okänsliga för höga priser, för att någon större konkurrens ska uppstå.

Eller tja hej förresten, jag är en kaffenörd som är ny här på forumet. Andra här kanske inte är nördar utan har mer "godtagbara" skäl att gräva på djupet i kaffets värld än jag :coffee:
 

S-fors

Well-known member
Med risk för att generalisera men är det inte ett mansdominerat intresse? Iaf prylbiten, jag får för mig att vi har lite lättare för att dra fram lädret för att ha-begäret tockar på. ;)

Sen är väl de flesta av maskinerna och kvarnarna från början tänkta till företag/cafeer där prisbilden oftast är högre än till privatsidan, sen har det blivit mer tillgängligt även för privata köpare men prisbilden ligger kvar?
 

Friulano

Well-known member
Jo visst är det mansdominerat, av samma fascinerande orsak som surdegsbröd har blivit något manligt. I ett avsnitt av "Landet brunsås" analyseras detta fenomen, otroligt intressant.
 

mthier

Active member
Sverige är dyrt...momsen gör sitt och att marknaden inte är så stor gör sitt. Jag brukar beställa det mesta i tyskland och det brukar löna sig men det märks ju snabbt efter en googlesökning att det finns mer konkurrens där och det är väl det som pressar priserna mest, tror jag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp