Blaskigt kaffe i jura c5

The-mill

New member
Hej till er alla!
Kanske skriver detta i fel flik men jag är ny här då jag precis skaffat mig en liten maskin, jura c5.. Nu till mitt problem kaffet är nästan bara vattenblask.:angry:. Är det fel kaffe jag kör eller ska jag göra något annat med den, det känns inte bra det här.. Det pratas om att det ska vara "guldkaffe" när man kör ur en sådan maskin men det har jag inte uplevt än. Jag vet inte vad det är för sort jag körde i då jag fick en påse (fryspåse) med lite bönor bara för att prova.. Om det är så att jag bara ska köpa något dyrt fint kaffe så gör jag så klart det men vill ha lite tips först så det blir rätt. Sumpen blir bara till en blöt hög också om detta kan hjälpa lite.
Hoppas på fina svar :coffee:
mvh Johan the mill
 

The-mill

New member
Hej!
Kaffet var ställt på starkt men blev inte bra malningen var medel men nu även provat finare men tycker ändå att det är blask..
 

Santis

Member
Om sumpen bara blir en blöt hög så e det inte kaffet.
Kolla om du kan öka kaffemängden, för att få "pucken" fastare.
Annars låter det som att bryggen inte är riktigt rätt. "Pucken" ska vara fast.
 

The-mill

New member
Jag har köpt Espresso kaffet ifrån Arvid Nordquist nu vet jag inte exakta sorten men det kostade runt 70kr 0.5kg.. Tycker inte att detta blev bra det heller.. Ska prova lite annat med maskinen..
 

djneo

Well-known member
Jag har köpt Espresso kaffet ifrån Arvid Nordquist nu vet jag inte exakta sorten men det kostade runt 70kr 0.5kg.. Tycker inte att detta blev bra det heller.. Ska prova lite annat med maskinen..

Köp inget kaffe på ICa för det brukat 99% av alla gånger vara last gammalt.

Köp en påse till exempel på baristashopen.se med bra rostdatum och testa med.
 

The-mill

New member
Nu jädrar har jag lyckats!! Kaffet blir super bra har provat lite fram och tillbaka nu och fått till det rätta!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp