Byte av Malskivor Brasilia rr45a "Hjälp"

normende

Well-known member
Jag fick för mig att jag skulle byta malskivor på min brasilia rr45a.
Jag beställde nya och har nu bytat dem. Men det som slår mig nu är att jag måste ha kvarnen inställd på finare iställning än tidigare.
Detta låter för mig konstigt. Borde det inte vara tvärtom.
Jag kontrollerade mina gamla skivor och tyckte nog att dem gamla hade lite andra spår liksom längre ( tydligare ).. PÅ påsen stod det
Nuova Ricambi
Burrs Rossi 64mm LH
Artnr: 620343
Detta verkar stämma i alla fall.

Hoppas att någon här på forumet har lite erfarenhet av att byta
malskivor på just en sådan här.
 

Marv

Well-known member
En sak som jag tycker du skall kolla är hur väl centerade skivorna är, jag tror att detta är viktigt. Om du skruvar av den övre malskivan och roterar den undre för hand samtidigt som du känner med ett finger genom kaffeutloppet så kan du ganska enkelt känna om den inte sitter centrerat och korrigera för detta. På samma sätt kan du känna om den övre är centrerad när du skruvar i den.
Om du inte skruvar fast skivorna helt utan bara litet kan du enkelt centrera den genom utloppet för kaffet genom att försiktigt knacka på skivan och på så sätt förflytta den mot centrum.
En anan förklarinig till att du får ställa kvarnen litet olika är att skivorna helt enkelt är olika tjocka, jag tror inte att det är ngn hög precision på tjockleken på skivorna, och detta gör att du får ställa in kvarnen annorlunda.
 

PF013

Well-known member
När jag bytte skivor i min K6a så flyttade sig nollan (där skivorna tar i så det låter) med nästan ett kvarts varv. Således så var skivorna ungefär 0.1 mm tunnare per styck. De vettiga espressomalgraderna låg fortfarande kvar på runt ett femtedels varv över nollan, så de flyttade med precis lika mycket.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp