Öppnad BOSCH MKM7003

paulster

Member
Hallå där ute!
Har i några år haft en kvarn av ovanstående modell, malt till presskaffe (och lite moka). Sedan i julas har jag en Gaggia Baby Twin. Suget efter en fungerande kvarn följde som hand i handske, eller vad man säger. Min kvarn var inte det, märktes snabbt, och det visste jag ju. Efter att min lokale kaffenasare visat upp en budgetkvarn (Petra) och den såg skrämmande lik ut min BOSCH på utsidan i alla fall, började det klia i mina fingrar. Nu sitter jag här med en öppnad kvarn med diverse delar - gummiband, plastmojäng och fjäder - som ska passa in någonstans. Varför öppnade jag kvarnen? Jo, för att se om det går att få malningsratten att gå förbi ettans (finaste) läget. Det här med maskiner har ju aldrig varit min starka sida, så vet inte riktigt vad jag hade väntat mig.

Frågor: Någon som känner till kvarnen? Någon med flinkare fingrar som skulle kunna tipsa om modifiering och ihopsättning? (återkommer med foton på delarna)
 

PF013

Well-known member
Jag har en gång i tiden plockat isär min Petra för att flytta spärren. Släng upp lite bilder så kan vi nog lösa det.
 

paulster

Member
bilder på boschkvarnen

Här kommer några sådär bilder på den öppnade kvarnen och dess beståndsdelar. En fjäder, ett gummiband, en "plopp" och malratten + en grej som ska sitta för att mata bönorna i kvarnen. Några förslag för att justera malgraden finare ... och hur jag ska få ihop den igen?
 

Bilagor

  • kvarnen 001.jpg
    kvarnen 001.jpg
    22.5 KB · Visningar: 17
  • kvarnen 013.jpg
    kvarnen 013.jpg
    45.8 KB · Visningar: 25
  • kvarnen 050.jpg
    kvarnen 050.jpg
    84.8 KB · Visningar: 21
  • kvarnen 017.jpg
    kvarnen 017.jpg
    42.6 KB · Visningar: 11
  • kvarnen 041.jpg
    kvarnen 041.jpg
    66.6 KB · Visningar: 20

PF013

Well-known member
Om du bara lyckas få ihop den så är det inget problem att ställa om spärren. Det har att göra med hur du sätter dit malgradsratten. I plasten ser man spärren som hindrar att ratten går mer än ett varv. Jag ska se om jag får tid att plocka ner min Petra och ta ett par bilder. Den ser i alla fall ytterst lik ut. Med malgradsspärren omställd så lyckades jag i alla fall köra min Silvia tillräckligt bra så frugan tilllät att jag skaffade en större kvarn. Men det var tillräckligt dåligt att hon uppskattade uppgraderingen... :)
 

paulster

Member
Kvarnpusslet

Tack för snabbt svar. Ja, jag satsar också på att skaffa ny kvarn. Nu har jag ingen, så det kanske gör det lättare att rättfärdiga ett inköp.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp