Mejeriernas hus och deras import av ordet Barista

Gholam

Well-known member
Ingen aning. Jag bodde inte i Stockholm innan deras satsning och kan inte jämföra min bild av konsumtionen före och efter. Däremot har jag svårt att koppla diverse Baristamästerskap till mjölkkonsumtionen hos gängse man. För många parametrar som vi brukar säga. Samtidigt kan jag inte dementera eller motbevisa det.
Min första sk Cappucino var nog en pulvercappu från Gevalia och den första definitionsmässigt riktiga cappu drack jag när Wayne's öppnade i Umeå slutet på 90-talet dvs innan MH's satsning.
Vad jag vill få sagt är att kaffe+mjölk-konsumtionen kan ha haft många fler aktörer än endast MH samt att den nuvarande utvecklingen kan ha varit möjlig även utan deras påskyndande. Möjligtvis hade det tagit längre tid.
 

Jay

Well-known member
Bra inlägg. Men hon har nog rätt i att Arla och mjölkjättarna gav de breda lagren både uttrycken "barista" och "latte". Det finns alltid de som "alltid druckit macchiato på italienskt vis" långt innan något blir trendigt.

Vad jag förstår var väl Beige ett initiativ eller sammarbete från/med Arla, och det har ju varit ganska bra för att nå ut till de bredare lagren säkerligen. Däremot inte sagt att varken baristor eller kaffekonsumenter fanns innan mjölkproducenterna gjorde sitt till.

En annan sak hon mellan raderna tydliggör är ju att Starbux snarare producerar mjölkdrinkar med kaffe i snarare än kaffedrinkar ;)
 

Ciclista

Well-known member
Bra inlägg. Men hon har nog rätt i att Arla och mjölkjättarna gav de breda lagren både uttrycken "barista" och "latte". Det finns alltid de som "alltid druckit macchiato på italienskt vis" långt innan något blir trendigt.

Vad jag förstår var väl Beige ett initiativ eller sammarbete från/med Arla, och det har ju varit ganska bra för att nå ut till de bredare lagren säkerligen. Däremot inte sagt att varken baristor eller kaffekonsumenter fanns innan mjölkproducenterna gjorde sitt till.

En annan sak hon mellan raderna tydliggör är ju att Starbux snarare producerar mjölkdrinkar med kaffe i snarare än kaffedrinkar ;)

Jag håller med vi har latten att tacka mycket för utvecklingen.
Kul det där med mjölkdrinkarna, Starbucks köpte ju faktiskt massor av marzocco Lineor till sin kafeer, till att göra mjölkdrinkar :D

Småroligt klipp om Starbucks:

http://www.youtube.com/watch?v=mbPIqZT6R1I
 
Topp