Renovering Grimac twenty och Compak K6

stipok

Well-known member
Riktigt snyggt! Det är nästan svårt att tro att det skulle vara samma kvarn som innan.


Om du mot förmodan inte får behålla skönheten på diskbänken kan jag gärna låta den bo hemma hos mig och frk. silvia! =)
 

Hank

Well-known member
Snyggt! Var det pulverlackering det blev?

-japp, pulver

Riktigt snyggt! Det är nästan svårt att tro att det skulle vara samma kvarn som innan.

Om du mot förmodan inte får behålla skönheten på diskbänken kan jag gärna låta den bo hemma hos mig och frk. silvia! =)

-Nu hoppas jag ju att denna kvarn-makeover ska duga men annars kanske...;)
Kul att ni tyckte den ser bra ut!
 

PF013

Well-known member
Hoppsan! Det var inte dyrt alls. Om nån blev blåst så var det nog skattmasen, eller? ;)
 

Hank

Well-known member
kokare

Fått tillbaka kokaren från svetsaren och kör en lite improviserad trycktest nu.
Håll tummarna!
 

Hank

Well-known member
:angry:
läcker fortfarande, suck
Måste nog hitta någon som kan byta hela kopplingen.
Eller så går jag över till kok-kaffe
 

Hank

Well-known member
just där dom lagade håller det tätt, men nu läcker det i en annan por och i lödningen, sämre än förut...
Pratat med Monteriva nu och dom kan löda loss kopplingen och sätta dit ny.
Med andra ord: dags att öppna plånboken...
 

S-fors

Well-known member
...men om du kommer med en lös kokare och de bara ska värma loss och slipa rent för att sen löda ihop igen? Det kan väl inte blir så dyrt, ett par hundra max för lödtråden är ganska dyr.
 

Hank

Well-known member
Tyvärr lovade dom för mycket, såna jobb gör dom inte.

En liten ljusning dock, pratade om problemet med en bekant som är elektriker och han visade sig ha en dold talang på att löda och svetsa!
Bara att vänta och hoppas att han kan lösa det.

Vad ska det vara för lödtråd förresten?
 

S-fors

Well-known member
jag skulle ha använt en med fluss på och med så högt silverinnehåll som möjligt.

Jag råkar ut för sönderfrusna blandare osv där jag inte har full koll på koll på blandningen i godset, silver är perfekt då det fäster bra och har lite lägre smältpunkt. Skönt att slippa bränna på för mycket värme så att det blri som för dig att det uppstår nya läckor.
 

PF013

Well-known member
... och som jag skrev tidigare, utan kadmium! Jag har en bunt liggande som jag fick alldeles för billigt på en auktion för några år sen, så jag skulle kunna donera en pinne till ett gott ändamål. PM:a adress bara.
 

Hank

Well-known member
... och som jag skrev tidigare, utan kadmium! Jag har en bunt liggande som jag fick alldeles för billigt på en auktion för några år sen, så jag skulle kunna donera en pinne till ett gott ändamål. PM:a adress bara.

:)Vilket underbart forum!
PM på väg
 

PF013

Well-known member
En pinne AWS 5-8A BAg7, 1.5 mm tjock med flusstyp HF ligger på lådan. Det är the good stuff, med 56% silver och det elaka flusset som tydligen ska funka även på rostfritt. Jag vet inte om HF antyder flourvätesyra, men jag chansar inte i alla fall. Undvik att få flusset på dig, och tvätta händerna nogrannt! När jag lött något som ska vara i närheten av livsmedel så försöker jag koka biten i vatten en hyffsad stund, och byta vatten nån gång. Det kanske blir svårt här, så det blir väl handskar, varmvatten och borste, och sen spola igenom några liter när allt är tätt.

Lycka till!
 

PF013

Well-known member
... och om posten misshandlat paketet så den rosa flussbeläggningen trillat av från pinnen, så funkar det nästan bättre tycker jag. Samla bara ihop flusset, och lägg några bitar där du ska löda. Värm sen med brännaren (och, nej, bara gasol räcker inte på en sån stor sak som en kokare) tills bitarna lyser lite lätt mörkrött i dämpad belysning. Kolla under tiden att flusset flyter ut överallt där du vill att lodet ska ta (lägg på mer fluss annars). Först när det är riktigt varmt går man på och touchar lite med pinnen. Om allt var tillräckligt rent så flyter lodet rätt in och fyller alla sprickor och hål.
 

S-fors

Well-known member
Vi har det där på jobbet, sjukt bra, det går att kombinera alla material, jag har testat mässing - järn, rostfritt - koppar, rostfritt - mässing.

Det är nästan något magiskt med den där pinnen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp