Renovering Grimac twenty och Compak K6

Hank

Well-known member
Oops, tänkte bara göra en lättare rengöring och sen tuta och köra, men efter att börjat skruva isär några delar så befarar jag att jag hamnar i renoveringsträsket.
Kan säkert behöva lite goda råd på vägen så lika bra att starta en tråd:)

Bakgrund:
Har varit sugen länge på att uppgradera mig från Silvian men med dubbelkokare, rotorpump mm skenar priset iväg så istället för att vänta 10 år till för att ha råd så sprang jag på maskin och kvarn på blocket.

Efter hutlöst prutande (och mot bättre vetande?) så baxade jag hem två monster;)
Grimacen är på 4.9liter, HX / E61 och rotorpump (så mycket mer vet jag ej om den ännu)
Compak K6 eller Wega K6 som det står på den, fick inte komma in i köket för frugan... ska göra rent den och sen får vi se.

Kvarnen är nu nedmonterad, mer om det sen och Grimacen har jag börjat demontera. Gjorde en avkalkning på den men blev inte riktigt nöjd, därav kom tanken på att plocka ur kokaren och därav verkar jag hamnat i renoveringsträsket...:unsure:
 

Bilagor

  • 2009 015.jpg
    2009 015.jpg
    70.5 KB · Visningar: 284

Hank

Well-known member
status kvarnen

Ska göra ett försök att få fason på kvarnen så kanske jag behåller den.
Den var ruggit inbekad och troligtvis aldrig rengjord...
Började rengöra men det slutade med att jag monterade ner den totalt!

Chassit var lite repigt och typ vinröd, så nu har jag skickat in den på blästring och sen ska den väl lackas.
Förslag på färg?
Funderar på att göra om den till doserless men vet ej hur. Tips?

Måste även skaffa mindre hopper eller kapa befintlig på något sätt.
Här kommer lite bilder på den
 

Bilagor

  • 2009 001.jpg
    2009 001.jpg
    74.9 KB · Visningar: 225
  • 2009 002.jpg
    2009 002.jpg
    68.5 KB · Visningar: 160
  • 2009 006.jpg
    2009 006.jpg
    66.7 KB · Visningar: 150
  • 2009 017.jpg
    2009 017.jpg
    69.5 KB · Visningar: 149
  • 2009 007.jpg
    2009 007.jpg
    60.3 KB · Visningar: 148

zzaar

Well-known member
Vad var det du inte blev nöjd med med avkalkningen? Smakade det dåligt efter du gjort en ordentlig avkalkning eller var det rester av kalk kvar i tanken?
 

Hank

Well-known member
Sköljde ur maskinen med ca 20 liter vatten efter avkalkning men vattnet blev inte riktigt rent ändå och hade lite konstiga bismaker. Ur gruppen blev vattnet bra men ångan och via tappkranen luktade det skumt.
Dessutom fick jag inget liv i mätaren för kokartrycket, så kanske lika bra att plocka isär.
 

Bilagor

  • 2009 054.jpg
    2009 054.jpg
    53.8 KB · Visningar: 179

zzaar

Well-known member
ajdå det där såg inte så mysigt ut :/ bara att kalka av den riktigt ordentligt nudå o putsa till den lite granna!
 

Hank

Well-known member
Nu har ett gäng delar landat i badet, inte riktigt mogen för att skruva loss varenda rördel ännu, jag vill ju få ihop den också;)
Får ta lite itaget.
Bråkade med värmeelementat säkert en halvtimme innan jag fick loss det, hårt satt det, men det såg ganska okej ut.


Återstår sen resten:
- ska försöka klura ut hur e61 gruppen sitter
- hur man lossar ångvredet och plockar ned det
- vilka packningar som behövs
- vilka fler delar som bör rengöras
 

Bilagor

  • 2009 067.jpg
    2009 067.jpg
    56.9 KB · Visningar: 131
  • 2009 066.jpg
    2009 066.jpg
    64.4 KB · Visningar: 116
  • 2009 065.jpg
    2009 065.jpg
    31.2 KB · Visningar: 115
  • 2009 060.jpg
    2009 060.jpg
    33.8 KB · Visningar: 121
  • 2009 059.jpg
    2009 059.jpg
    40.3 KB · Visningar: 137

PF013

Well-known member
Jag är också lite sugen på att få min K6a blästrad och lackad. Men då blir jag ju utan kaffe i flera dar!

picture.php


Jag även har svarvat en mikrohopper, se denna tråd.
 

Marv

Well-known member
Nu har ett gäng delar landat i badet, inte riktigt mogen för att skruva loss varenda rördel ännu, jag vill ju få ihop den också;)
Får ta lite itaget.
Bråkade med värmeelementat säkert en halvtimme innan jag fick loss det, hårt satt det, men det såg ganska okej ut.


Återstår sen resten:
- ska försöka klura ut hur e61 gruppen sitter
- hur man lossar ångvredet och plockar ned det
- vilka packningar som behövs
- vilka fler delar som bör rengöras

Ett tips är att se till att kalka av "dosan" som som har en solenidventil som styr om vattnet skall till hx slingan eller kokaren. Denna brukar ha en övertrycksventil som kan börja läcka om den kalkar igen. Detta leder till att det kommer in luft i HX slingan vilket inte är bra.
 

Hank

Well-known member
Ett tips är att se till att kalka av "dosan" som som har en solenidventil som styr om vattnet skall till hx slingan eller kokaren. Denna brukar ha en övertrycksventil som kan börja läcka om den kalkar igen. Detta leder till att det kommer in luft i HX slingan vilket inte är bra.


Ok, ska försöka lokalisera den, tror att det är den med den svarta plastlådan med gul klisterlapp på? se bild

Vet någon vad den lilla kopplingen till höger på bilden är för något? (med en liten svart plastgrunka på med sladd)
Okt 2003 står det på den så där fick man lite info om ålder på maskinen!
 

Bilagor

  • 2009 024.jpg
    2009 024.jpg
    70.6 KB · Visningar: 146

Marv

Well-known member
Ok, ska försöka lokalisera den, tror att det är den med den svarta plastlådan med gul klisterlapp på? se bild

Vet någon vad den lilla kopplingen till höger på bilden är för något? (med en liten svart plastgrunka på med sladd)
Okt 2003 står det på den så där fick man lite info om ålder på maskinen!

Jo det är nog den i mitten med solenidventilen (den svarta med gul kisterlapp). Kopplingen till höger är flödesmätaren.
 

Hank

Well-known member
Jag är också lite sugen på att få min K6a blästrad och lackad. Men då blir jag ju utan kaffe i flera dar!


Jag även har svarvat en mikrohopper, se denna tråd.

Den var verkligen liten! Är sugen på en sådan här om jag kan hitta till överkomligt pris.
 

Bilagor

  • compak-mini-short-hopper-40.jpg
    compak-mini-short-hopper-40.jpg
    28.2 KB · Visningar: 66

PF013

Well-known member
Jag använder inte den som hopper, utan väger varje skott och doserar direkt i. Anledningen till att jag svarvade den är att det fastnar bönor mellan plasten och malskivehållaren om det inte sitter nån hopper i. Med sin svarvade kant så sitter den tight mot den övre malskivan så det är minimal risk för att det fastnar någonstans.
 

Hank

Well-known member
Kunde inte låta bli att demontera allt:)

Hoppas jag får ihop den igen, har aldrig meckat espressomaskiner förut...
 

Bilagor

  • 2009 092.jpg
    2009 092.jpg
    87.6 KB · Visningar: 179

Hank

Well-known member
Måste plocka isär E-61 gruppen, det växer ju havstulpaner därinne!
Någon som gjort det innan?

Sen återstår nog "bara" att demontera ångventilen, litet läckage där när jag ångat, droppat vid vredet.

Lite nya packningar här och där och sen återmontering:)
 

Bilagor

  • 2009 093.jpg
    2009 093.jpg
    46.5 KB · Visningar: 147
  • 2009 080.jpg
    2009 080.jpg
    67.4 KB · Visningar: 143

Hank

Well-known member
Har kört kokaren en hel natt i stark avkalkning men fuskade lite och lät några kopplingar sitta kvar...
Kokaren blev nästan ren men inte kopplingarna, på bilden nedan har jag skruvat av en så nu blir det nytt nattabad:huh:

Det glädjande är i alla fall att sunklukten i kokaren är helt borta:)
 

Bilagor

  • 2009 071.jpg
    2009 071.jpg
    46.6 KB · Visningar: 130

Marv

Well-known member
Har kört kokaren en hel natt i stark avkalkning men fuskade lite och lät några kopplingar sitta kvar...
Kokaren blev nästan ren men inte kopplingarna, på bilden nedan har jag skruvat av en så nu blir det nytt nattabad:huh:

Det glädjande är i alla fall att sunklukten i kokaren är helt borta:)

Hujedamig. Det är bara att kämpa på, jag tror jag gjorde av med 600-700g citroncyra innan jag var klar. Glöm inte att kalka av rördelarna också, speciellt de tunna rören till manometer och pressostat.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp