Mockabryggare, elektrisk

senioren

Member
Har beställt från Tyskland en "Mokakocher Cloer 5928" (Cloer 5608 ser likadan ut, troligen en äldre variant). Mockabryggaren kommer med två filter, en för 3 koppar och en för 6 koppar (3 dl). Materialet i bryggaren är rostfritt stål.

Jag tycker att idén med en elektrisk mockabryggare måste vara en förbättring. Effektivare energiutnyttjande då man inte behöver sätta på någon platta. Bryggaren ser i stora drag ut som en "sladdlös" vattenkokare.

Finns det någon som känner till hurudant kaffe man ska ha i en sådan elektrisk kaffebryggare?
 

senioren

Member
Nu har jag äntligen fått min elektriska mokabryggare Cloer 5928 för 3/6 koppar! Jag har gjort en första undersökning av den.

Spänning 220-230 V. Effekt 330-400W. (Vid högre spänning blir effekten större.)

Filtret för 3 koppar rymmer 14,5 gr kaffe, avstryken jäms med kanten, ej pressad.
Filtret för 6 koppar rymmer 28,6 gr kaffe, avstryken jäms med kanten, ej pressad.

Undre behållaren har en mätsticka med markeringar för 3 och 6 koppar. Den står upp från botten.
Vattenmängd 3 koppar 183 ml.
Vattenmängd 6 koppar 311 ml.
Vattenmängd till toppen av mätstickan 391 ml. (strax nedanför övertrycksventilen).

"Bryggtider" med enbart vatten för 6 koppar (inget kaffe). Vattnet har rumstemperatur 23 grader. Tiderna räknas från start.

Ljud från bryggaren börjar - 4 min.
Vatten börjar komma upp i övre behållaren - 5 min 38 sek.
Vatten slutar komma upp i övre behållaren - 6 min 0 sek.

Ovanstående ger att det tar 22 sek för vattnet att gå genom filtret. Om det hade funnits kaffe i filtret hade det tagit lite längre tid. gissningsvis 2-3 sek mer.

Vattentemperatur i övre behållaren efter det vattnet hade kommit upp - 87 grader.
 

senioren

Member
Sorry! Jag har inte hunnit till kaffet än.

Just nu funder jag på hur fint man ska mala kaffet. I den medföljande beskrivningen sägs att man ska använda sig av espressokaffe. Man kan tolka det så att det menas samma grovlek som färdigmald espressokaffe. Och det kan ju stämma med genomloppstide strax under 30 sekunder (6 koppar). I många espressomaskiner är det första vattenet hetare än i slutet. I mokabryggare är det tvärt om. Vad har det för inverkan på kaffet?

Jag har sett att man har diskuterat om man ska ha kallt eller varmt vatten i en mokabryggare. Jag anser att det spelar ingen roll. Vattnet börjar pressas upp genom filtret då man i nedre behållaren har uppnått ett visst tryck och det sker vid en viss temperatur, samma i båda fallen.
 

PF013

Well-known member
Idén med att ha varmt vatten i en mokkabryggare är väl att det ska gå snabbare, så att kaffet (det malda, i filtret) inte hinner utsättas för lika mycket värme innan bryggningen sker?
 

martink78

Well-known member
Utan att ha mätt så borde det väl bli så att med varm vatten så blir bryggtiden kortare?
Jag menar med kallt vatten så ökar ju trycket långsamt och då borde vattennivån också öka långsamt.. ?
Sedan hinner väl inte hela bryggaren bli lika uppvärmd så kaffet inte hettas upp lika länge och mycket innan bryggningen?
 

senioren

Member
I grova drag så går inte vattnet upp genom filtret förrän temperaturen har kommit upp förångningstemperaturen för vatten d v s 100 grader (kokpunkten). Det var inte riktigt sant. Förångningen börjar nog bli märkbar redan vid 90 grader. Något jag lade märke till var att efter det vattnet började strömma in i övre behållaren så strömmade med till synes konstant hastighet tills vattenströmmen plötsligt upphörde (22 sek).

Idén med hett vatten i mokabryggaren förkortar tiden tills vattnet börjar koka. Därefter påverkas bryggningstiden av hur hett det är på spisen. Mokabryggare av aluminium leder betydligt mer värme upp till kaffet än mokabryggare av rostfritt stål. Dels är värmeledningsförmågan hos aluminium avsevärtt större än hos rostfritt stål och dels är godset betydligt tjockare. När det gäller risken för att bränna kaffet så är den mycket mindre för rostfria bryggare.
 

Bengan

Well-known member
Nu ger jag mig ut på tunn is, men jag tror du kan testa kaffe av typen Gevalia Mastro Lorenzo för att ha nåt att börja med.
 

senioren

Member
Tack Bengan för tipset! Jag har använt Nicaraugakaffe från COOP till min pressbryggare och fortsatt med det till mokabryggaren. Inget annat hemma. Jag mal på Nivona kvarn. Första försöket (6 k) så malde jag i läge fin 1 och andra försöket med grov 1. Det är detsamma som för min pressbryggare. Kaffet blev i båda fallen mycket bättre än hos den espresso jag fick på restaurang i förra veckan.

Min uppfattning är att kaffet med den grövre malningsgraden gav en "rundare" smak. Ingen av fallen smakade vattnigt.

Till sist vill jag deklarera att jag inte är en expert utan en nybörjare inom området.
 

senioren

Member
Jag har just testat mokabryggaren med Nicaraguacaffe mald med Grov 3 (grövsta inställningen). Kaffet ok, Då jag hade lite socker i kaffet kändes kaffet lite gran vattning. Temperaturen hos det just färdiga kaffet i övre behållaren var 79 grader.

Det verkar för mig att kaffet ska vara ganska grovmalet för att det ska bli bra, ungefär som till pressbryggare. Vill gärna höra vad andra har fått för erfarenheter då de har experimenterat med malningsgraden. Berätta!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp