Rancilio Silvia värmer ej

Java

Active member
Hallå

Har en Rancilio Silvia som ej värmer dvs, lampor lyser, pump fungerar mm men vattnet och maskinen värms ej upp. Har plockat bort "skalet" och kontrollerat att automatsäkringen ej utlöst. Har även haft isär kokaren och rengjort denna men vad är det egentligen som kan gå sönder i denna? Har tidigare sett någon bild på en "sprängd" kokare vilket det ej är i detta fallet. Vad kan felet vara? Termostat? Och vilken skall jag då byta? Det finns väl 3 enligt reservdelslistan på kaffegrossisten...

Hoppas någon kan hjälpa mig...

Mvh
 

PF013

Well-known member
Om du har en multimeter så du kan mäta resistans så är det snabbt gjort att mäta upp alla tre termostater och värmeelementet. Termostaterna ska ha nära 0 ohm (när maskinen är kall), och elementet runt 50 ohm.

Har du ingen multimeter så borde du skaffa en! Eller komma förbi i morgon (söndag) så fixar vi det. Jag har i alla fall en av termostaterna över sen jag PIDade min Silvia, och är det elementet som är kört så du måste byta kokare så köper jag gärna den trasiga kokaren för en hundring!
 

weah12

New member
Samma sak för mig...

Hej,
Samma ska hände mig idag. Använde den på förmiddagen och när jag skulle använda den på eftermiddagen blev den inte varm. Skriv gärna hur det har går för dig.
 

arlastund

New member
Jag är hemskt, hemskt ledsen att jag drar upp en såhär gammal tråd - med mitt första inlägg dessutom. Tidigare har jag bara snyltat på andras tips, men nu jääävlar sitter jag i skiten själv...

Har precis fått samma problem med min Silvia. Hur gick det för er?
För mig började det med att den inte byggde upp ångtryck som den skulle, och nu får jag ingen värme alls. Har någon ljus i mörkret?

Hälsningar Undrande i västsverige
 

arlastund

New member
Åååh, det löste sig. Och jag är Så Lycklig.


Om fler har problem med det här, kolla den lilla lilla röda knappen som sitter på den lilla lilla grejen som sitter på den lilla lilla pannan. Det är en liten säkring (som ni säkert redan vet, men men).

Tryck på den och allt löser sig, solsken, sänkta skatter, bättre hy - hallelujah!
 

Bilagor

  • SafetyThermostat165C.jpg
    SafetyThermostat165C.jpg
    17.7 KB · Visningar: 55

kafferookie

Well-known member
samma sak på min nu,fan. värmelampan bara lyser och lyser och vattnet får ingen temp. Öppnade och kollade säkringen men den hade inte löst ut. vad kan det då vara?
 
Kolla in länken nedan, har du tryckt på lilla röda knappen?
http://www.terrystockdale.com/coffee/resetting_silvia.php

Jag har råkat ut för samma sak med min maskin. Tryckte på den röda knappen och då fungerade kokaren och värmen som den skulle. Nästa gång jag testade så slog maskinen ut jordfelsbrytaren i lägenheten. Nu blir det så hela tiden.

Borde skaffa mig en multimeter. Men eftersom min Rancilio nu slår ut jordfelsbrytaren så vågar jag inte hålla på med den.

Någon som upplevt något liknande?
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp