Drömkvarnen, en byggföljetong

Marv

Well-known member
Det skulle vara fett coolt att låta det malda kaffet mellanlanda på en våg som sedan styr malningen, på så sätt skulle man få en reproducerbar och inställbar dosering.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Vi är ju bägge lagda åt seriösbyggarhållet. Närjag sist funderade på ett kvarnbygge kom jag i mina ideer rätt nära vad jag senare upptäckte var en befintlig kvarn - Malykke.
Ifall man kikar på deras patentansökningar kommer man ganska nära en konstruktionsritning.
Ja--- ifall den ju nu inte redan fanns förstås.
 

PF013

Well-known member
Vi har mest varit inne på att väga bönorna innan malningen i stället. Man vill inte ha några halvmalda bönor kvar i malverket mellan skotten när man bara drar två eller tre skott om dan...
 

MartinForsberg

Well-known member
Skall man inte passa på och låta "kvarnen" portionera kaffet rakt ner i portafiltret och tampa samtidigt. Gör man det skulle man ju kunna ställa in mängden kaffe man vill ha i portafiltret och också trycket man vill ha det tampat med.

Jag tycker det verkar vara viktigare med att få rätt mängd (volym) kaffe ner i portafiltret och tampa med samma tryck än vad det malda kaffet väger. Det är ju alltid en viss variation i volymen på samma mängd malda kaffe, även från de bästa kvarnarna.

Rätta mig gärna om jag har fel ovan, men för mig funkar det bäst att ha samma volym kaffe i portafiltret innan jag tampar. Jag använder autotamper som ger samma tryck varje gång så den biten behöver jag inte reglera.
 

Mayhem

Well-known member
Skall man inte passa på och låta "kvarnen" portionera kaffet rakt ner i portafiltret och tampa samtidigt. Gör man det skulle man ju kunna ställa in mängden kaffe man vill ha i portafiltret och också trycket man vill ha det tampat med.
Att kaffet är jämnt distribuerat är mycket viktigare än att tampa med samma tryck. För att det skall vara någon som helst mening med att låta kvarnen automatiskt sköta tampning måste den först klara av att med perfekt resultat distribuera kaffet jämnt över korgen, vilket känns som ett ganska knepigt problem att lösa. Ingen disrespect till det kapabla Linköpingsfolket, men om ingen/få i branschen lyckats bygga en dräglig helautomat verkar det något orimligt att de skulle lyckas.

Sedan tror jag nog ärligt talat inte att särskilt många skulle vara intresserade av en sådan lösning. Det finns liksom anledningar till att vi inte redan kör helautomater, förutom bristande kvalitet så uppskattar många av oss själva hantverket.
 

MartinForsberg

Well-known member
Martin, har du kollat in La Marzocco Swift?

PF013, du är min hjälte!

Absolut, har testat och använt dem tillsammans med Marzoccos espressomaskiner, men de är för dyra för hemmabruk.

Det var bland annat därför jag köpte en autotamper, med bruten handled kan jag inte tampa utan att det gör för ont helt enkelt.
 

MartinForsberg

Well-known member
Att kaffet är jämnt distribuerat är mycket viktigare än att tampa med samma tryck. För att det skall vara någon som helst mening med att låta kvarnen automatiskt sköta tampning måste den först klara av att med perfekt resultat distribuera kaffet jämnt över korgen, vilket känns som ett ganska knepigt problem att lösa. Ingen disrespect till det kapabla Linköpingsfolket, men om ingen/få i branschen lyckats bygga en dräglig helautomat verkar det något orimligt att de skulle lyckas.

Sedan tror jag nog ärligt talat inte att särskilt många skulle vara intresserade av en sådan lösning. Det finns liksom anledningar till att vi inte redan kör helautomater, förutom bristande kvalitet så uppskattar många av oss själva hantverket.

Tampningsdelen kan ju vara ett påhäng! Jag kanske är den ende här med en bruten handled som inte kan tampa med en vanlig tamper längre utan måste använda en autotamper, men jag skulle uppskatta den delen mycket!

Men som du säger är ju distributionen en viktig men svår del att lösa, det malda kaffet i sig är ju inte direkt i ett sådant pulvriserat tillstånd att man kan få samma distribution varje gång.

Vad kan man då göra för att fixa distributionen? Skaka om det så det skiktar sig vill man ju inte för då blir det ju en tvärtom distribution! Hur blandar man ut något med olika partikelstorlek så det blir jämnt fördelat - någon processingenjör från livsmedelsbranschen här på forumet som vet?
 

Gholam

Well-known member
...Vad kan man då göra för att fixa distributionen? Skaka om det så det skiktar sig vill man ju inte för då blir det ju en tvärtom distribution! Hur blandar man ut något med olika partikelstorlek så det blir jämnt fördelat - någon processingenjör från livsmedelsbranschen här på forumet som vet?

Luftvirvel kanske?
 

Teddy

Active member
Kan man ha en vibrator i portafilterhållarn så att kaffet lägger sig till rätta i korgen?

Eller en automatisk WDT pinne
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Ahhh, äntligen en tråd att titta i.
Har varit frånvarande på Riktigtkaffe en tid, men nu jädrar är det dax att borsta av tangentbordet :)

Lycka till.

Ps,

Är det ingen som funderar över att köra med en stegmotor, blir ju enklare att varvtalsstyra, men den måste nog vara ganska fet för att klara start med bönor mellan skivorna. Å andra sidan kan man ju starta tomt och låta den rampa upp varvtalet, kanske med ett extra svänghjulsvikt som hjälp när bönorna släpps fram, och en enkel remväxel kan man ju även plutta dit.
 

PF013

Well-known member
Som jag sa tidigare, 17 Nm... Det är en ganska biffig stegmotor, även om man skulle tänka sig en kuggremsutväxling på kanske 1:4. Men om nån har en motor att donera så... :lol:
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Jo det blir ju rätt fläskigt, men tror du 17Nm behövs kontinuerligt, eller är det vid starten?
Vill du spännings, eller frekvensstyra motorn? Måste det vara 220V, eller kan du leva med en blyack i ngt skåp?

Spånar friskt bara.
 

PF013

Well-known member
17 Nm är bara baserat på ratingen på motorn i en trefas Robur. Men jag undrar om det egentligen blir så mycket lättare att dra runt malverket när det är uppe i fart. Bönorna ska fortfarande klippas mellan tänderna. Visserligen i hög fart så kanske man klipper mindre bitar, medan vid en start från stillastående så kan man väl ge sig fan på att man har malverket fullt med bönor som måste delas precis på mitten...

Det ska bli intressant att montera på en vev och handjaga den här kvarnen när vi väl kommer så långt... Jag har för mig att jag räknade ut att det var ungefär 28 varv för en dubbel... :)
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Ok, hade en gammal bjässe till motor hemma förut. tror det var till en cirkulationspump. Har du en frekvensomkopplare, eller hur ska du styra trefas? Eller struntar du i det och torrkör på 50Hz?

Annars kan man ju fundera på att slakta en stark skruvdragare, men jag vet inte om varvtalet räcker till. Momentet bör kunna fungera.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp