Drömkvarnen, en byggföljetong

PF013

Well-known member
Mer info om kvarndesignen kommer. Den korta versionen är att den ska bli direktmalande, med 83 mm Mazzer Robur koniskt malverk.

Lite bilder från torsdagskvällens gjutning av malhuset. Danwi höll i kameran och SoddaM kom med glada tillrop.

Gjutform i sand (övre halvan):
IMG_6057s.jpg


IMG_6059s.jpg


Varmt:
IMG_6060s.jpg


Färdigt att hälla:
IMG_6063s.jpg


Flytande metall är vackert:
IMG_6069s.jpg


Överskottsmetall i tackformen:
IMG_6070s.jpg


Inget är som väntans tider:
IMG_6071s.jpg


Nästa batch metall. Zink brinner och koppar hjälper till att liva upp färgen:
IMG_6072s.jpg


IMG_6075s.jpg


Äntligen dax att skaka ur! Stor knockbox :):
IMG_6079s.jpg


IMG_6081s.jpg


IMG_6082s.jpg


Ser lovande ut:
IMG_6083s.jpg


Fortfarande varm:
IMG_6084s.jpg


Precis som originalet:
IMG_6087s.jpg


Kvällens skörd:
IMG_6099s.jpg


Krymper lite jämfört med originalet, men mindre än 1%:
IMG_6100s.jpg


Tilltrimmad:
IMG_6101s.jpg
 

PF013

Well-known member
...och för att svara på den uppenbara frågan: Ja, det är metall under den mattvita ytan:

IMG_6106s.jpg


Detta är ingötet till den ena biten som jag attackerat med svarven.

Materialet är ZA-27, zink med 27% aluminium och 2% koppar. Lätt att smälta, lätt att gjuta, har ungefär samma hållbarhet som gjutjärn, hyffsat lätt att bearbeta.
 

PF013

Well-known member
Hembyggd gasolbrännare, runt 20 kW. Smältugnen är byggd av Ytongblock. Otroligt värmeisolerande, och tål värmen ganska bra. Efter ett tag (när jag börjat med mässing...) så fick jag putsa insidan av ugnen med eldfast bruk för att det började falla sönder lite, men sen dess har det hållt ihop riktigt bra.
 

PF013

Well-known member
Nu är det bara ett par bitar till att fixa gjutoriginal till, och gjuta. Och fixa en ny smältdegel, för den som syntes på bilderna började läcka lite senare. Man blir ordentligt sur (men ändå lite stolt) när den börjar läcka i rörets egen söm, och inte i svetsen till botten... :mad:/:cool:

Och så måste det fixas en uppdaterad smältugn, som har bottenhålet som behövs för att läckande metall ska rinna ut på ett kontrollerat sätt, istället för att täppa till brännaren och nästan starta ett okontrollerat eldinferno...

Men nu ska jag ut i verkstan och ge mig på att rikta upp svarven. Billigt kinaskit! Mycket användbar maskin, men man får räkna med att det mer eller mindre är en byggsats man köper... :)
 

martink78

Well-known member
Måste erkänna att jag har lite svårt att förstå hur slutresultatet kommer se ut. Du skrev i någon annan tråd att du tänkte modelera den efter Versalab kvarnen, om jag minns rätt, är det fortfarande tanken?
 

PF013

Well-known member
Det kan bero på att jag inte berättat hur den ska se ut!

kvarnskiss.gif


Sen tillkommer en tratt som samlar ihop kaffet från malverket ner i PFet, och så givetvis den mekaniska strukturen som håller upp kvarndelen och motorn. Och en låsmekanism för justeringen. Troligtvis en enkel låsskruv som på Versalab.

Om det går att lösa att få ner bönorna mer uppifrån än från sidan då kan jag korta den utstickande axeln mellan lagren och malskivan och hela malhuset med en cm eller två.

Mycket av designen är styrt av storleken på min svarv, till exempel att malhuset och lagerhuset är två olika delar som skruvas ihop. Det skulle givetvis vara bättre att svarva lagerhuset och malhusgängan i en uppspänning, men ibland får man bita i det sura äpplet. Att det nedersta kullagret ligger i skarven mellan lagerhuset och malhuset är för att underlätta så bra passning som möjligt mellan delarna.
 

Marv

Well-known member
Har du bestämt vilken motor du skall ha, det lär ju krävas en ganska fet motor för att orka driva 83mm skivor...
 

PF013

Well-known member
Motorn är en öppen fråga. Från specarna på Roburen (900W 420 rpm) så kan man räkna ut att man man behöver 17 Nm moment. Jag går gärna ner en del i varvtal (för att mala en dubbel på 3 sekunder är ju närmast löjligt), men det finns ju gränser för hur mycket man kan växla ner i en remtransmission utan att ena remskivan blir löjligt stor.

Drömmotorn för tillfället är motorn från ett löpband. De är ofta på 1.5 kW kontinuerligt, mer under kortare tid, och kommer med en passande motorstyrning med styrbart varvtal. Man borde kunna köra en sån på ganska lågt varvtal och (med en rimlig utväxling) fortfarande klara 17 Nm.

Till första provkörningen så kommer motorn vara på 5.5 kW, och det kommer vara den största kvarn som RK har sett... Då kommer kvarnen bultas fast i bordet på fräsen, och en remskiva på frässpindeln driva det hela. Tre ton kaffekvarn!
 

Novisen

Well-known member
Hej....det hade varit coolt med frekvensstyrning till motorn det öppnar för en fina start och regleringsmöjligheter....sen hade det nog varit den första i världen...
Anders
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp