Drömkvarnen, en byggföljetong

MartinForsberg

Well-known member
Jag kan tänka mig att man får passa sig för att ha flera lager av olika material då det tenderar att fungera som en kondensator som behåller laddningen och inte för bort den, möjligen distribuerar laddningen.

Man kanske också skall prova att ha ett isolerande skikt mellan där kaffet kommer ut och tratten det kanar ner genom (även om det i sig också blir en kondensator).
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Kan man inte göra en jon-fläkt och blåsa försiktigt på kaffet utan att det yr runt värre än det annars gör (i avdelningen omöjliga hi-techlösningar)...

Edit: Oj kollade igenom fler sidor (har inte varit här på ett tag) och det var tydligen ingen ny idé.

Lycka till
/T
 

PF013

Well-known member
På besök i Tokholm, och tog en frukostcappu och lite kvarnsnack med Levak på Le Café på väg till Grönan med familjen igår. Han hade upplevt att deras nya on-demandkvarnar levererade väldigt statiskt kaffe de första 100 doserna eller så. Då spekulerade vi i termer om kaffeoljor som samlas på skivorna, men det borde inte förbättra avledningen.

I dag slog det mig. När jag öppnade förpackningen med malskivorna så var de oljiga, troligtvis för att skydda mot rost. Jag har inte mer är torkat bort oljan, så de är troligtvis fortfarande mer eller mindre belagda med isolerande olja. I morgon bär det det av hemåt, så gissa om mina malskivor kommer få en ordentlig spritbehandling. Och kanske en liten försiktig tur med Clean Express.

Och, ja, jag har skaffat en luftjoniserare/luftrenare på Kjell & Co. Den verkar vid ett snabbt försök göra en liten skillnad, men det behöver undersökas mycket närmare. Eller, förhoppningsvis inte... :)
 

MartinForsberg

Well-known member
Skivorna blir ju snabbt oljiga igen av kaffet man maler så det måste bli ett hemskans massa rengöring om man skall hålla dem oljefria.

Du får se till att fixa en maskin som är i något keramiskt material så det blir totalt isolernade och sedan ha en statisk anslutning i botten påfiltret som drar till sig allt kaffe! ;)

Underhållande med allt experimenterande och jag hoppas verkligen du hittar den ultimata lösningen! Sedan kommer hela världens kaffekvarnar att byggas om, för du har väl patenterat det hela, eller? ;)
 

HE

Well-known member
Jag tolkade de oljiga skivorna som rostskydd. Det är väl skillnad på olja och olja? Va gott det skulle va om det bara funkade! Vi är ju ute efter en clean strippad maskin, utan en massa lullull.
 

danwi

Well-known member
Precis, det är rostskyddsoljan som ligger på skivorna från början. Klart värt att testa att tvätta skivorna - olika oljor (rostskydd resp kaffeoljor) skulle mycket väl kunna ge olika beteende!
 

PF013

Well-known member
Skivorna är tvättade, och det gjorde ingen enorm skillnad. Man får väl helt enkelt rosta upp ett par kilo blandade småskvättar och köra in kvarnen och se om det gör nån skillnad... :)
 

zix

Well-known member
Nu orkade jag mig inte igenom alla 25 sidorna, och det var ju dumt, men har du också satt dit en sån där liten roterande pinne under malverket som Versalab? Om inte kunde kanske det vara en idé för att bekämpa statisk elektricitet.
 

PF013

Well-known member
Jag ha provat några varianter på "snurrande pinnar", och i alla varianter så har kaffet bara fastnat på dem. Ingen succe. :nowink:
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Nu är jag ute på tunn is...

Du hade väl mätt upp vilken laddning kaffet har?
I så fall kan man tänka sig att förspänna filterhandtaget med andra polariteten för att locka ner pulvret i filterhållaren?

Om du fixar ngn "gaffel" att vila filterhandtaget på så kan man ju göra den ledande och förspänd.
Men å andra sidan var det kanske svårt att hitta en bra jordreferens till kaffepulvret. Sen vet jag inte om man ska göra den petsäker (typ max 24V eller så) räcker för att locka till sig pulvret över huvud taget när det hade flera kilovolt laddning. Blir ju inte så stor skillnad...

Har du provat vilken inverkan varvtalet har på laddningen?
En bandgenerator med mindre snurr bör ju laddar mindre, men malningen går såklart saktare. Det kanske finns ett gynnsamt varvtal för minimal laddning i kombination med hyffsad malhastighet.
Show me the graferna :)
 

PF013

Well-known member
Att förspänna filtret är nog ingen bra idé. Redan nu, med filtret på nollpotential så attraherar filterkorgen (och portafiltret) kaffet, så det lägger sig i ett lager upp på (och över) sidorna, i stället för att bli en snygg hög. Detta syntes tydligt på videon.

Varvtalet verkar underligt nog inte påverka uppladdningen. Jag har kört ända ner till 19 rpm, med ungefär samma resultat. Fast det kanske inte är så underligt. Med halva varvtalet så kanske halva laddningen alstras per tidsenhet. Men malningen tar dubbla tiden, så det verkar rimligt att kaffet får samma totala laddning. Eller nåt...
 

S-fors

Well-known member
jag kan slänga den åt dig och så får du en påse färdigmalet från Ica istället ;) Bara för att vara snäll :)
 

hne

Well-known member
Jag försökte hitta info om tystare kvarnar, men allt jag hittar är en gammal tråd ( http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?32203 ) som verkar ha dragit igång den här (och det finns en liknande tråd på home-barista.com). Visst slipper man motorljud i handvevade kvarnar, men det måste ju finnas något bättre. En sak som omedelbart slog mig när jag såg bilder på koniska malskivor var att det känns som att de är felvända!

Om de koniska malskivorna haft sin grövre del där diametern är som störst hade:
1) antalet skärande eggar inte behövt variera över skivan
2) kaffet kunnat komma ut i mitten istället för kanten
2b) till följd av föregående behövs ingen uppsamlande tratt
3) malningen eventuellt kärvat
4) malningen behövt gå långsammare

Tror jag ska tänka mer på det!
 

PF013

Well-known member
Bryggpremiär!

Ja, tro det eller ej, men jag hade faktiskt inte dragit ett enda skott från kvarnen innan ikväll. Den omfattande uppgivenheten inför de elektrostatiska problemen har tagit ut sin rätt, så det har inte blivit nåt labbande alls över sommaren. Men nu börjar det bli dax för lite nya tag!

Planen för tillfället är att göra ett försök att "slita in" malskivorna genom att helt enkelt mala igenom några kilo kaffe (till). Men då vill jag veta vilken malgradsinställning som är rimlig. Alla försök jag kört hittills har gått på känsla och utseende på det malda kaffet.

Efter en hel del spring mellan verkstan och köket så hade jag lyckats dra tre skott, och konstaterat att inställningen jag var på (750um mellan skivorna) faktiskt var ganska rimlig.

Skotten, 20.1g, till 60ml, blev som följer:

750um 36.1s
775um 34.3s
800um 21.4s


Så nu är det bara att rosta upp ett par tre kilo blandade småskvättar med tvivelaktig ålder och köra hårt!
 

[SH]

Well-known member
Kul att det händer något! Trodde nästan att du begravt kvarnen i ett mörkt hörn långt inne i garaget... ;)
 

PF013

Well-known member
Jo, nästan. Jag malde igenom tre kilo förra helgen, men det slitaget gjorde ingenting mot de statiska problemen. Jag får försöka labba vidare med luftjonisatorn jag köpte i våras...
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp