Drömkvarnen, en byggföljetong

PF013

Well-known member
Många vanliga konservburkar är belagda med nån plastartad lack på insidan, så att det inte går att löda. Och sen är ju de flesta räfflade också.
 

GLC

Well-known member
Hm, måste hitta något bra, eller går det att förhandla till sig 2st ark på 10cm i kvadrat?
 

hne

Well-known member
Clas Ohlson säljer både 1mm och 0.7mm kallvalsad stålplåt om man behöver mindre mängder och är alldeles för mycket stadsbarn.
 

GLC

Well-known member
Men se där, hur kunde jag ha missat det. Går 0.7mm att klippa med vanlig sax eller är det rejälare grejer som krävs?
 

Krum

New member
Kalamata-oliver kommer ofta i plåtburk med släta sidor. Vet dock inget om eventuell beläggning eller lödbarhet. Värt ett försök ändå kanske, det värsta som kan hända är ju att du får ett gäng med goda oliver att äta upp.
 

johey

Well-known member
Har för mig någon snackade om ultaljud för att skaka bort kaffepartiklarna. Låter inte det bekant? :)
 

MartinForsberg

Well-known member
Spenderade en stund framför datorn, igen, eftersom jag blev så hänryckt av statisk elektricitet i ett annat sammanhang och sprang då på en del Engelska artiklar om det som kallas "Triboelectric effect" - statisk elektricitet genom gnidning (tribo på Grekiska), men beskriven på ett helt annat sätt än vad jag sett det någonsin förut! Kan det vara så att utvecklingen gått framåt sedan jag pluggade senast? :)

Oavsett vad så stod det en hel del intressant om att olika material har olika benägenhet att bygga upp ett positivt eller ett negativt statiskt elektriskt fält och att det finns ytterst få neutrala material (bomull & stål). Det finns massvis med artiklar skrivet om detta i den kemiska industrin (därav att jag fastnade) som avhandlar olika pulvers statiska laddningar och hur man försöker komma till rätta med dem - allt från färgpulver, mediciner till mjöl! Det fanns också lite skrivet om kaffe i samma sammanhang som den kemiska industrin, från kaffeproducenternas och kvarntillverkarnas synvinkel.

Lösningen som många påpekar är att välja material i den väg som pulvret tar som har laddningar som neutraliserar den laddning som pulvret bygger upp. Om man har ett pulver som bygger upp en negativ laddning så försöker man välja material som bygger upp en positiv laddning för att neutralisera pulvrets laddning och vise versa.

Så kan någon svara på vad det malda kaffet får för laddning borde man alltså plocka fram ett material i dess väg som neutraliserar laddningen. Stål har ju neutral laddning och är just därför inte alltid bäst då den inte kan neutralisera en positiv eller negativ laddning, så några förslag jag läste om var att använda aluminium eller nylon för neutralisering av negativa laddningar och koppar eller teflon för att neutraliser a positiva laddningar.

En annan faktor som man testade i en del sammanhang var att vibrera pulvret med olika frekvenser och det hade tydligen ingen somhelst effekt i de rapporter jag kikade på, men det handlade då mestadels om frekvenser som uppstod naturligt under transport av pulver i behållare och inte så höga fekvenser som ultraljud.

Det som däremot hade den största effekten var med vilken hastighet partiklarna rörde sig gentemot varandra och det omgivande materialet (gnidningen), så kan man som det står i flera kaffekvarnsrelaterade patent sänka farten på partiklarna har man ju en bra utgångspunkt för att minska den statiska elektriciteten direkt.

Nu är jag ju varken nobelpristagare i kemi eller fysik, men det fanns så mycket forskning kring detta av de stora kemiförtagen så jag tror man har rätt där, nu gäller det bara för PF13 att prova olika material i sin kvarn så vi vet vad som funkade och inte funkade! :) Glöm inte av att det skall gå att göra rent kvarnen på ett vettigt sätt med tanke på olika material!
 

MartinForsberg

Well-known member
Sedär, då väntar vi på provasvar efter lite tester av "negativa" material!

Glömde skriva att Wikipedia givetvis har skrivit om fenomenet.

Lycka till!
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Men se där, hur kunde jag ha missat det. Går 0.7mm att klippa med vanlig sax eller är det rejälare grejer som krävs?

Behöver du låna en plåtsax, ett skruvstäd och en verkstad (kanske till och med lite plåtbitar) kan du ju titta förbi på en fika. Hemma på dagarna nu och rostar och bygger ut huset.:)
 

GLC

Well-known member
Hm, schysst Calobra. Jag ska fila lite på mina mallar i papp som jag använt så kanske vi hörs nån dag. Jag vet att det är Jam hos Johan den 29:e, så då kanske vi ses ändå.

Låter som en helt ok vardag du har :)
 

danwi

Well-known member
Hmmm, det där med att skicka pulver förbi material som tenderar att bygga upp motsatt laddning inom olika typer processindustri bygger väl på att man faktiskt förflyttar pulvret en bit förbi det andra materialet? (Typ blåsa pulver genom neutraliserande rör från en förvaringscistern till ett processteg.) Eftersom kaffet fastnar direkt på kvarnens undersida så måste man ju i så fall just blåsa - och det lär ge kaffe på nästan alla ställen utom i portafiltret... Då vore det nog bättre att (lite försiktigt) förflytta negativt joniserad luft förbi kaffet för att neutralisera den statiska laddningen.
 

TTobbe

Well-known member
Då kaffet fastnar i min provisoriska papptratt på RR45:an köpte jag ett teflonbakpapper och ska prova om kaffet trillar ner i pf:et bättre.
 

MartinForsberg

Well-known member
Partikelrörelserna rörde inte bara långa transportsträckor utan i så små utrymmen som 1 kubikdecimeter där pulvret fick skaka omkring. Det som verkade vara svårast att få bukt med var att pulvret i sig bygger ett isolerande skikt mot underlaget och på så sätt isolerar avledningsförmågan av laddningen som uppstår.

I en del utrustningar låter man ju materialet/pulvret förflytta sig genom olika laddade kammare eller genom olika laddade nät för att antingen accelerera eller bromsa partiklarna med hjälp av deras laddning - så det där med ett nät i kaffets väg som Mazzer patenterat är kanske inte helt fel väg. Om man dessutom lägger på en motsatt laddning så kanske man kan avpassa den så att man neutraliserar kaffets egna laddning och samtidigt får kaffet att vilja dra sig från där det fastnar till nätet och när det når dit så släpper det förhoppningsvis (om inte kanske man får se till att ladda upp portafiltret så det drar till sig kaffet).

Det jag observerat i min Mazzer kvarn som ju har ett nät är att det blir oerhört statiskt kaffe om man tar bort nätet, dessutom blir det hela mindre statiskt när man diskat ur tratten som det malda kaffet färdas i ner till portafiltret så fettet i kaffet som avsätter sig på väggen där kaffet faller ner isolerar effektivt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp