Drömkvarnen, en byggföljetong

S-fors

Well-known member
Kul att se ditt bygge, hur mycket har du kvar innan du kan få igenom lite bönor?

Har du ingen bild på alla färdiga delar tillsammans?

/Robert
 

PF013

Well-known member
Lite uppdatering. Det har varit en bra kvarndag! Jag har köpt en clickmutter till fastsättningen av malskivan, som verkar fungera helt underbart. Dessutom blev det en remskiva till provkörningen.

Men först lite översiktsbilder:
IMG_6410s.jpg


IMG_6411s.jpg


IMG_6413s.jpg


IMG_6414s.jpg


IMG_6415s.jpg


IMG_6416s.jpg


Den nya remskivan hade givetvis fel håldiameter, så jag fick svarva upp den från 14 till 20 mm, och skära ett nytt kilspår. Framför allt kilspåret blev jag riktigt nöjd med, för att vara gjort helt utan specialverktyg. Det frästa kilspåret i axeln blev helt ok också.

IMG_6417s.jpg


IMG_6420s.jpg
 

lolgun

Well-known member
jag är jätte avundsjuka! Det blir bättre och bättre med varje uppdateringen. Det kommer att blir sveriges eget Versalab eller?
 

PF013

Well-known member
Var bönorna kommer in är faktiskt det största frågetecknet just nu. Jag velar mellan följande alternativ:
  • Uppifrån, parallellt med axeln ner i malhuset (detta borde kunna bli det snyggaste, men det blir svårt att få till ett tillräckligt stort hål)
  • Från sidan, lätt att få tillräckligt stort hål men svårt att få det snyggt
  • I vinkel snett uppifrån (blir det det bästa av båda världar, eller det sämsta?)

Det malda kaffet sprutar (förhoppningsvis) ut i skarven mellan övre och nedre malskivan (runt den stora räfflade muttern), och samlas upp av en rostfri tratt.
 

MartinForsberg

Well-known member
Många äldre kvarnar satte ju hela kvarnhuset i en vinkel, allt mellan 30-60 grader (en del 90 grader) och använde sig delvis av tyngdkraften för att få bönorna att falla och trycka på genom malverket, kanske något för dig med?

Borrar du ett hål snett uppifrån på sidan kan du ju göra på det viset.

På några modeller satt motorn ovanför malverket i samma vinkel med en växellåda (några drev) eller remmar för driften, för att det skulle bli kompakt. Några enstaka hade motorn direkt bakom axeln med en växellåda mellan motorn och malverket, så alltsammans satt i samma vinkel men rakt efter varandra istället för ovanpå varandra.

Det finns ju massvis med lösningar, men de gamla beprövade är inte att förringa!
 

PF013

Well-known member
Nu har kvarnen malt! Jag kunde inte låta bli, utan skruvade bort malskivan och slängde in 5 gram fulbönor. Drog runt remskivan för hand, och oj, vad det tog emot... Jag var tvungen att hålla emot i malgradsjusteringen, för annars så drar malskivan runt hela hållaren för den övre malskivan. Eftersom den är gängad med högergänga så vill den dra ihop skivorna, och då nyper kvarnen fast ordentligt. Så låsningen av malgraden är ganska kritisk. Nästa kvarn kanske blir vänstergängad i justeringen...

Det var bara på grövsta inställningen som jag över huvud taget orkade dra runt kvarnen mer än enstaka delar av varvet. Man behöver en ganska lång vev för att handveva en sån här!

Den riktiga provkörningen närmar sig. Som det ser ut så blir det till helgen.
 

Mathias

Well-known member
Var bönorna kommer in är faktiskt det största frågetecknet just nu. Jag velar mellan följande alternativ:
  • Uppifrån, parallellt med axeln ner i malhuset (detta borde kunna bli det snyggaste, men det blir svårt att få till ett tillräckligt stort hål)
  • Från sidan, lätt att få tillräckligt stort hål men svårt att få det snyggt
  • I vinkel snett uppifrån (blir det det bästa av båda världar, eller det sämsta?)

Det malda kaffet sprutar (förhoppningsvis) ut i skarven mellan övre och nedre malskivan (runt den stora räfflade muttern), och samlas upp av en rostfri tratt.

"Från sidan" lösningen har jag skissat på. Det tror jag nämligen skulle fungerar med en volymetrisk doserare. En skjutanordning som skjuter in en bestämd volym (reglerbar) bönor i malkammaren från en bönbehållare som skulle kunna vara tagen från en vanlig kaffekvarn. Snitsar man till det så skulla man kunna ha flera bönbehållare som man kan rotera till denna skjutanordning. En bild från Ditting tror jag gav inspiration till en sådan karusell liknande lösning. Vanliga bönbehållare skulle dock göra det väldigt klumpigt så små cylindriska skulle vara mitt val.
 

PF013

Well-known member
Riktigt bra ide att knuffa in kaffet från sidan. Har du nån lösning på hur man hindrar bönorna från att rinna direkt från hoppern ner i malverket när man drar tillbaka kolven? En liten fjäderbelastad lucka? Eller så kanske man ska ha en bit med ett hål i som bönorna ramlar ner i, och sen skjuter man in den biten tillräckligt långt in i själva malhuset så att de kan ramla ner i malverket.

Annars har jag varit inne på att ha en "revolver" med plexirör som man fyller med en förvägd dos i varje, där bönorna faller ner i malverket när man drar fram den ett steg. Det skulle nog kunna se ganska elakt ut, lite som en sån granatkastare Arnold kör i Terminator II... :cool:
 

Mathias

Well-known member
Tanken bygger på en "kolv" som är kvadratisk eller rektangulär med ett stort genomgående hål som ger en cylindrisk volym. I sitt viloläge är denna cylindriska volym inne i malkammaren och under hoppern "massiv" kolv. Dra ut kolven tills den cylindrisk volymen är under hoppern så att den fylls och putta in kolven igen. "putta in" kan bytas ut mot en fjäder...

Jag skulle utforma anordningen så att man drar cylindern en gång per önskad espresso. Gör man kolvens tjocklek varierbar så kan man reglera volymen. Det brode låta sig göras med ett cylindriskt tunt rör i kolvens genomgående hål så att totala längden kan variearas. Så enkelt det skulle vara med en skiss..... ;-)
 

PF013

Well-known member
Precis som Versalabs dosator-hopper till M3 med andra ord, förutom att man kör in kolven i malhuset. Jag ska skissa på om man får in kolven tillräckligt långt i malhuset för att få plats med tillräcklig volym till en enkel. Versalab kör också med insatsringar i hålet för att ändra dosering.

På Versalabs kvarn (den som J&N har) tyckte jag att just hoppern och doseraren kändes lite vinglig. Med den här lösningen med kolven direkt in i malhuset borde man kunna få det riktigt stabilt, och så bygger det mycket mindre höjd också.

Det är inte första gången Mathias kommer med en bra och självklar lösning på mina designproblem på den här kvarnen...

Ska man köra doseringen på vänster eller höger sida? Med K6-an så är jag van att hålla portafiltret med vänster hand, och på min bänk blir det bäst med hopper till höger. Men av nån anledning så har jag hela tiden tänkt mig böninloppet till vänster...

Edit: och ja, där kom bilderna på Versalaben...
 

Mathias

Well-known member
Precis! Den hade jag missat. Bra mycket smartare också med lösa ringar än att justera höjden på hålet/cylindern. Tack för den Peter!

Med din kapacitet kan du kanske också integrera delar av den anordningen i det gjutna kvarnhuset också och få till en väldigt elegant och stabil lösning?

En helt annan lösning är att ha en mycket grövre och ihålig axel och låta bönorna ta den vägen ner i malverket. Nackdelen blir väldigt stora lager. Jag kan aldeles för lite om glidlager men kanske det skulle vara en framkomligt väg, åtminstonde är ju varvtalen lämpliga för glidlager tror jag.

Jag är otroligt nyfiken på hur kvarnen kommer att uppföra sig med avseende på statisk elektricitet. Vi ar några stycken som tror att det är starkt beroende av varvtalet på malskivorna och med den malhastighet (gr/varv) man har med stora koniska malverk så kan man ju köra med väldigt låga varvtal.
 

Mathias

Well-known member
.....Drog runt remskivan för hand, och oj, vad det tog emot... Jag var tvungen att hålla emot i malgradsjusteringen, för annars så drar malskivan runt hela hållaren för den övre malskivan. Eftersom den är gängad med högergänga så vill den dra ihop skivorna, och då nyper kvarnen fast ordentligt. Så låsningen av malgraden är ganska kritisk. Nästa kvarn kanske blir vänstergängad i justeringen...

En annan lösning skulle vara att göra den inre koniska maldelen (käglan) justerbar och låta kilen ta hand om den kraften. En eller ett par tallriksfjädrar som trycker käglan nedåt och en mutter eller skruv undertill som reglerar malgraden. Den yttre malringen fixeras i detta fall direkt i malhuset.

Mutter/skruven skulle även kunna utformas som en Vernier "skruv" om man limmar på en gängad detalj undertill på gängad alternativt fixerar denna detalj med ännu ett kilspår.
 

MartinForsberg

Well-known member
Kolvens längd kan ju varieras genom att göra den i två delar där den ena delen sitter fast på en gängad stång som går genom den andra delen, som då är gängad. Genom att skruva på den gängade stången varieras avståndet mellan kolvdelarna och därmed volymen i kammaren.

Vill man ha en rund kammare kan man fästa ett stålband, så det ser ut som en avdragare för oljefilter, med ena ändan fästad i en skruv som kan reglera omfånget på stålbandet och därmed volymen. För att täcka överkanten av stålbandet kan man tex använda en mjuk gummiskiva som har ett "halvt" utskuret hål som trycker mot utsidan på stålbandet så det blir tätt.

Har sett liknande konstruktioner med stålbandet på "food-processing machines" men hittar ingen bra bild just nu.
 

Mathias

Well-known member
......Ska man köra doseringen på vänster eller höger sida? Med K6-an så är jag van att hålla portafiltret med vänster hand, och på min bänk blir det bäst med hopper till höger. Men av nån anledning så har jag hela tiden tänkt mig böninloppet till vänster......

Missade denna. Framifrån gör den lämplig för både vänster- och högerhänta......

"Framifrån" får mig att börja nynna på låten "varför är det så skönt att kn...a bakifrån..."
 

PF013

Well-known member
Nån som vet en bra leverantör för glasrör i diameter 60-80 mm kapat till specad längd med ändarna smälta mjuka? Jag har för mig att jag läste att nån hade fixat en minihopper i glas till sin kvarn...
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp