minska vattenflödet i moccamaster!?

Awsom

Member
Har skrivit här tidigare om att jag inte fått gott kaffe, har gått från handbryggt färdigmalt kaffe till Moccamaster och Dualit kaffekvarn. Efter tester och goda råd här på forumet hittade jag till sist den sista pusselbiten: vattnet rinner på för fort i Moccamastern!
När jag bryggde för hand så hällde jag först på så mycket att allt pulver fuktades, väntade en stund och hällde sedan på så mycket att vattnet bara stod strax över pulverkanten.
Nu handkör jag Moccamastern, och stoppar den två till tre gånger per bryggning, resultatet är numera den kvalitet jag hoppats på.
Förklaringen tror jag är att vattnet runnit på så fort att det runnit genon filtret ovanför kaffet och på så sätt har det inte dragit ur kaffesmaken som det borde.

Är nyfiken på om fler haft liknande erfarenheter och om någon har tips på om man kan "trimma" moccamastern så att det går lagom fort? Ska kolla om det är något fel på den, men har svårt att tro att det kan vara ett fel som gör att den värmer för fort.
:D
 

GLC

Well-known member
Har för mig att det finns en inställning på Moccamasters där det går att ställa hur snabbt det skall rinna, men det är kanske inte på alla modeller..

Har du någon inställning under plastdelen som du sätter filtret i? Ser ut som en plastgrej som går att föra fram eller bakåt.
 

Croma

Active member
Hej,

på min moccamaster finns just ovan nämda reglage. Dvs vid mindre antal koppar ändrar man till det långsammare läget och vid tex full kanna den som rinner snabbare. Har man det långsammare läget vid full kanna tror jag att det finns risk för att vattnet rinner för snabbt (mot vad man ställt in filterhållaren att släppa igenom dvs). Kanske är det vad som hänt dig?

Mvh Croma
 

Awsom

Member
hej,
jo spaken för att halvera vattenflödet ur filtret har jag testat - blir klart bättre när man har få koppar. Men det jag efterlyser är något som minskar vattenflödet ner i filtret, så det hinner sugas upp av pulvret innan det rinner genom filtret ovanför kaffet istället.
 

rotlas

Well-known member
Intressant. Har själv funderat på om dom dyrare kaffebryggarna har just denna funktion, för det måste ju vara nödvändigt för att få ett bra kaffe.
 

Mayhem

Well-known member
Tycker du att det rinner för snabbt kan du ju testa att mala kaffet finare.
Nu är det ju inte det som den här tråden handlar om, utan att vattnet rinner för fort fram till kaffet. Om något så skall han väl testa att göra precis tvärtom, mala grövre så att vattnet går igenom kaffet lite snabbare och aldrig hinner bli så mycket att det lägger sig ovanpå och går igenom på sidorna.
 

MTR

Well-known member
Nu är det ju inte det som den här tråden handlar om, utan att vattnet rinner för fort fram till kaffet. Om något så skall han väl testa att göra precis tvärtom, mala grövre så att vattnet går igenom kaffet lite snabbare och aldrig hinner bli så mycket att det lägger sig ovanpå och går igenom på sidorna.

Korrekt, jag som läste lite för snabbt. Uppfattade det som att det var kaffet som rann igenom för snabbt med tanke på tidigare svar. Om vattnet rinner för sakta igenom så självklart en grövre malning. Annars finns det ju alltid porslinsfilter så man har full kontroll =)
 

gonkypete

Member
Min teori är att min Moccamaster kör FÖR VARMT vatten och därför tappar jag en del av aromerna. Vad sägs om den?

Visst rinner det snabbt men det går ju som sagt att reglera med "trattknapp" och malning.

Men värmeelementet torde väl bli lite mer trixigt att justera. Nån som provat?

Tycker i övrigt att jag har gjort rätt, kör t.ex. idag: Åre Rwanda 10 dagar efter rostning, nymalet i rätt grad (tror jag).
 

gonkypete

Member
Nu har jag mätt tempen på vattnet vid mynningen över tratten. Min termometer visar då 95-96 grader. Med tanke på trögheten i termometern kan vattnet som träffar kaffet vara en bit varmare ändå.

Termometern är kalibrerad mitt i en kokande vattenvolym till 100 grader (strax över haavet enna där jag bor i gôtet vet la du) så det bör stämma ganska bra, trots att det är en billig no-name digitaltermometer.

Har t.o.m. haft maskinen inlämnad för ett tag sedan pga. för hög temp. Fick då enl. utsago termostat och värmeelement utbytta. Osäker på om det blev någon skillnad egentligen.

Någon som har tips på moddning/förbättring?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,706
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp