Brasilia gone doserless

GLC

Well-known member
Gjorde om min Brasilia BFD idag till doserless, fler före-bilder finns på bloggen nedan.

Slutresultatet:

4352919431_30fb2a9d3a.jpg


Nån som har nån bra idé på näsa till kvarnen? Tänker mig något i stil med Rockyns...
 

GLC

Well-known member
Ja kanske det, har hittat mods på Home Barista där någon använder en petflaska, fungerar men kanske inte så snyggt :) Ett bra rör, i stil med påsnäsa eller liknande vore schysst, annars får jag försöka hitta någon tratt av något slag.
 

GLC

Well-known member
Funderar även på att fila ned vägen ut lite så kaffet lättare åker nedåt vid malningen, och inte fastnar så lätt i själva hålet, nån som testat detta?
 

TTobbe

Well-known member
Är det gängor i dom små hålen under utloppet så ett fäste går att göra vet att någon pratat om rf drink shake som bra tratt.
 

GLC

Well-known member
Yes, gängor finns där från skruvarna som höll dosatorn på plats.

Shaker lät bra, keep em coming :)
 

GLC

Well-known member
Kanske nån kan tillverka nåt sånt här, behöver dock inte ha själva påsklämman... med fäste för skruvhålen som finns under på min kvarn

maz_073_2_full_2984.jpg
 

S-fors

Well-known member
Det där är ju busenkelt att fixa, bara att ta en kopparplatta och löda fast en rörbit som är snedkapad, lägga en bit gummi mellan maskin och platta och sen skruva dit.

Kopparplatta är väl enklast att fixa från ett gammalt ställverk och rörbiten från en vvsfirma.

Alternativt i rostfritt går med, kul att svetsa rostfritt.

Känner man ingen som jobbar med högspänning och ställverk så kan det kanske bli dyrt med koppar.
 

S-fors

Well-known member
Jag skulle nog iaf försöka få en lösning med en burk med tratt, jag gjorde en pip på min kvarn men det sammlades massor med kaffe innanför pipen och det var ett bök att ta bort och rengöra, nu har jag en lösning liknande Mazzer och ett lock, nu kan jag lyfta av locket och ta en pensel för att få ur allt kaffe ur röret (identiskt med ditt utblås)
 

GLC

Well-known member
Busenkelt visst, vem löder åt mig? :)

Kan bli svårt att få plats med en Mazzertratt eller liknande, kvarnen är inte särskilt hög.
 

GLC

Well-known member
Riktigt schysst. Om nån orkar och har lite att göra så skickar jag all info jag har, storlekar, mått etc för att göra det möjligt.
 

GLC

Well-known member
Prototyp 1a :)

4356218810_420ace2df6.jpg


Kom på att de små hålen som höll i dosatorn inte alls var gängade, utan var fästa med en mutter på insidan. Dock går det kanske att lösa på nåt sätt om något måste skruvas fast i dem.

Håller dock med dig S-fors, tror också på en lösning med tratt istället för ett rör, behöver trots allt kunna komma åt och rengöra/pensla ur mynningen ibland.

Tror du det ger något att fila ned mynningen så kaffet lättare transporteras ut?
 

S-fors

Well-known member
Vet inte, jag får ett jäkla skjut ur röret när jag kör grovt till press men det stannar rätt mycket när jag kör espresso, på min skulle det inte hjälpa.

Fixar kort, jag tog en rostfri tratt som jag moddade om så det passade på övre delen av dosatorn som jag svarvade av lite för att få rätt diameter.
 

S-fors

Well-known member
Tack, jag måste bara finna en hopper med rätt halsmått, 67mm. Jag vill inte köpa en original för den tar en halv kubik...

Det blir bökigt nu för jag måste ha en hand över bönorna och hålla filtret med den andra samtidigt som jag startar och stoppar maskinen.

De rör jag har tillgång till är fel mått på... cu rör är ju 54, 70 och 76,1, järnrör och ståltub är det fel mått på med... plaströr samma sak.
 

GLC

Well-known member
Snyggt S-fors, kan fungera bra med att fästa en sån där också.

PF, du har ingen idé för mitt mini-projekt?
 

GLC

Well-known member
Ok, jag och Gimp kommer inte direkt överens, men något sånt här hade jag tänkt mig.

picture.php


Går det att hitta något rör som funkar för detta, och isåfall, var? Skruvas sedan fast i de hål där den ursprungliga dosatorn satt. Tänker mig någon metall som sedan kan lackas svart så det matchar kvarnen.

Kvarnen är idag oförändrad förutom att jag tagit bort gaffeln längst ned för att få lite mer utrymme.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp