Isomac Giada - att vara eller icke vara?

Vi börjar med den kära "bulten"

Detta är nog det som irriterat mig mest med denna maskin. Spridarfilterkonstruktionen med "bulten" är utmanande av tre anledningar:

1. Den förstör puckens yta vilket leder till större risk för kanalisering
2. Den skäl kaffekapacitet (går inte att överdosera)
3. Om man tar för mycket kaffe vänder spridarfiltret sig ut och in

Jag har försökt hitta en bra och enkel lösning för detta men kanske inte kommit hela vägen när det gäller enkelheten. Det borde finnas en annan maskin som använder samma kokare men inte samma korkade spridarfilterkonstruktion (har inte hittat den än)





Min "lösning" bygger på att du använder den befintliga bulten och slipar ner bultskallen helt rund samt så "platt" som möjligt utan att godset blir för tunt för att göra en gänga i toppen.



Denna lösningen ger förutom mer plats för pucken (mer kaffe =godare) även ett spridarfilter som inte kan vända sig ut och in.

Min lösning har jag gjort i två varianter en Basic Flow 2000 och en
Premium Hot Shit Flow 3000. Skillnaden är att basic flow använder original spridarfilter vilket kräver en extra bricka eftersom hålet är för stort för bara en enkel skruv. Till Premium Hot Shit Flow 3000 använder jag ett Saeco Aroma spridarfilter.





Båda dessa lösningar kräver att man kortar fjädern som sitter inuti bulten eftersom bulten sitter högre upp i kokaren. Annars blir ventilen för tajt och stjäler för mycket tryck.

En enklare lösning jag körde med länge är att slipa ner den befintliga bulten så mkt det går innan det går hål på den i mitten. Denna lösningen tillåter dock fortfarande att filtret kan vända sig ut och in.



letar dock fortfarande efter den ultimata lösningen. Här nedan en FrancisFrancis-bult som jag hoppades skulle passa, men det var fel gänga. Om den funkat hade man kunnat använda spridarfilter med försänkt skruvhål för en ännu bättre och stiligare lösning.

Hej Anders!
Jag har precis köpt en Isomac Giada och är mycket intresserad av dina modifieringar. Men bilderna syns inte! Har du möjlighet att posta dem på nytt? Bästa, F.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp