Isomac Giada - att vara eller icke vara?

AndersL

Well-known member
Maskinen som tog med mig på resan in i espressovärlden.

Varför köpte jag en Giada när det finns Classic och Silvia? Enkelt: DESIGN. Jag är ledsen att behöva säga det men både Classic och Silvian är faktiskt rätt fula i jämförelse, ungefär som att jämföra en Alfa Romeo 156 med en Volvo 240. Volvo är en bra bil men saknar charm.

Tyvärr fortsätter liknelsen: Giada har en hel del brister jämfört med tex Classic:
- Förmodligen världens sämsta spridarfilterkonstruktion!
- Saknar OPV
- Saknar 3-vägsventil (exploderande puckar)
- Små korgar (max 15-16g)
- Liten kokare (dock marginellt sämre tempstabilitet än tex Silvia)
- För kort ångrör

Giadan är egentligen bara bra på att se bra ut. Alfa Romeo liknelsen kanske blir lite väl stark nu :)

Men går det få ut något vettigt ur den? Absolut, och jag tror jag kan hjälpa er lite på vägen.

Fortsättning följer...
 

Liten

Member
Hahahaha... Jag äger också en Giada och kan inte annat än att hålla med dig. Jag tycker Giadan är skitsnygg men där stannar nog också listan över vad som är bra med den. Bara en sån sak som att hålen i portafiltret inte ens är lika stora.. Liknelsen med en Alfa är ju klockren. Giadan är lite italiensk av sig, mycket attityd men det blir inte alltid helt bra.. :cool:

Men jag håller också med om att den inte är värdelös. Jag tycker jag får till riktigt skapligt kaffe och när jag skummar mjölk blir den helt ok. Jag har i och för sig inte provat nån annan maskin heller, kanske är tur det... :D

Väntar med spänning på din fortsättning Anders.
 

AndersL

Well-known member
Vi börjar med den kära "bulten"

Detta är nog det som irriterat mig mest med denna maskin. Spridarfilterkonstruktionen med "bulten" är utmanande av tre anledningar:

1. Den förstör puckens yta vilket leder till större risk för kanalisering
2. Den skäl kaffekapacitet (går inte att överdosera)
3. Om man tar för mycket kaffe vänder spridarfiltret sig ut och in

Jag har försökt hitta en bra och enkel lösning för detta men kanske inte kommit hela vägen när det gäller enkelheten. Det borde finnas en annan maskin som använder samma kokare men inte samma korkade spridarfilterkonstruktion (har inte hittat den än)





Min "lösning" bygger på att du använder den befintliga bulten och slipar ner bultskallen helt rund samt så "platt" som möjligt utan att godset blir för tunt för att göra en gänga i toppen.



Denna lösningen ger förutom mer plats för pucken (mer kaffe =godare) även ett spridarfilter som inte kan vända sig ut och in.

Min lösning har jag gjort i två varianter en Basic Flow 2000 och en
Premium Hot Shit Flow 3000. Skillnaden är att basic flow använder original spridarfilter vilket kräver en extra bricka eftersom hålet är för stort för bara en enkel skruv. Till Premium Hot Shit Flow 3000 använder jag ett Saeco Aroma spridarfilter.





Båda dessa lösningar kräver att man kortar fjädern som sitter inuti bulten eftersom bulten sitter högre upp i kokaren. Annars blir ventilen för tajt och stjäler för mycket tryck.

En enklare lösning jag körde med länge är att slipa ner den befintliga bulten så mkt det går innan det går hål på den i mitten. Denna lösningen tillåter dock fortfarande att filtret kan vända sig ut och in.



letar dock fortfarande efter den ultimata lösningen. Här nedan en FrancisFrancis-bult som jag hoppades skulle passa, men det var fel gänga. Om den funkat hade man kunnat använda spridarfilter med försänkt skruvhål för en ännu bättre och stiligare lösning.
 

Croma

Active member
Så enkelt, och så bra :)

Tack för tipset, instämmer också i ovan nämda omdömmen. Men kaffet blir trots allt bra, när man väl lärt sig dess små egenskaper...!
 

AndersL

Well-known member
Ca 2gram mer kaffe i korgen, en hel puckyta och ett spridarfilter som inte kan vända sig ut och in: Bulten är tuktad!

Man får ofta höra att espresso ska extraheras vid 9bar för bästa smak. Det är säkert delvis sant om man mäter med rätt mätare på rätt ställe, fast jag håller nog inte med ändå (en helt annan diskussion).

Hela poängen med espresso jämfört med vanligt kaffe är ju att man trycksätter kaffet för mer "smak", trycket i en espressomaskin är därför inte helt oviktigt.

Självklart blir man orolig när det krävs 15bar för att få ut ett skott på rimlig tid från Giadan. Att få ut ett skott med 15bar kan ju inte vara bra för smaken.

Min första moddning jag provade var att slänga på ett 100ohms motstånd till pumpen. Då fick jag ner trycket till ca 11bar men jag tyckte hela lösningen kändes lite ghetto så jag bestämde mig för att sätta in en opv istället.

Bellabarista levererade en Brewtus OPV och biltema fick bistå med lite rörkopplingar.

Förbannat stilig lösning om jag får säga det själv, som dessutom gav 3 graders bättre tempstabilitet (vi kommer in på det senare) in your face Isosmack!!!:





Nu var det fixat! Min Giada är äntligen lika cool som Silvia och Classic! Woooohooo!

Men vänta, va fan är det här, den åtråvärda crema har ju tagit semester. Vad är det för tryck på pucken egentligen?! Det här måste mätas.

Isomac tänkte dom skulle jävlas med oss med lite stil och designkrav extra mycket så dom kom på iden att göra ett eget 53mm handtag där dom delade fabrik med fisher price, Tack för den!!! Har provat La spaz handtag som också kör 53mm och det är inte i närheten av att passa (Någon som vill köpa ett La spaz nakenhandtag billigt).

Därför kan man inte mäta trycket med en massa fina handtag som redan finns på marknaden. Men jag tänkte att det inte borde vara så svårt att sätta en mätare i ena hålet i handtaget och typ en ballofix i andra för att simulera ett riktigt skott. Just det jag har ju redan gjort nakenhandtag av mitt och ett nytt kostar 600kr.

Lösningen blev två (sorry inga bilder). Den första var att jag helt enkelt borrade upp en korg och satt dit ett koppar rör med en tryckmätare på och gjorde ett skott med kaffe i korgen som vanligt (för att simulera tryckfallet av en 25sek puck). Va! Bara 4 bar! Det kan inte stämma, röret/mätaren måste satts igen med kaffe.

En ny mätare inhandlades och denna gången monterade den direkt på en tätad korg, Satan! det är verkligen bara 4bar i korgen när mätaren på maskinen visar ca 10bar (med OPV). En körning med helt stängd opv visade 8bar.

Mina designvänner, även tryckmätaren på Giada är bara design!

Samma tryckmätare visade rätt på andra maskiner när den testades men observera att vid testtillfället så var min fjäder kortad vilket betyder att ni inte behöver ha samma tryckfall i era maskiner (men förmodligen mer).

Oavsett pekar mycket på att det trycket ni ser på mätaren när ni kör igenom vatten utan kaffe är det tryckfallet ni har i er maskin. Detta betyder att även om ni maxar er maskin (15,5bar) så har ni bara ca 8bar i pucken. Jag och Snabbkaffe (på detta forum) har även gjort samma mätning på oskruvade Classic och silvia och fick fram 12bar respektive 10bar.

Detta förklarar varför Giada inte är ett Cremamonster och varför Classicen är det.

Så alla Giadakompisar: Maxa era mätare!

Nästa mod blir att försöka få upp trycket genom att slappa till fjäderventilen (detta har jag inte provat än).
 

Liten

Member
Att mätaren bara var design (om än jäkligt snygg sådan) märkte jag också rätt fort. I och för sig hann jag nästan få en hjärtattack när jag körde maskinen första gången. Jag är nybörjare på espresso men hängde här på forumet rätt länge innan jag köpte min Giada (trots att alla rekomenderade andra maskiner.. :) ) Men jag hade ju i alla fall lärt mig att 9 bar var det tryck som skulle eftersträvas. Det kändes som om mitt hjärta skulle stanna när mätaren visade 15 bar.. Jag stängde snabbt av maskinen och kastade mig i skydd bakom matbordet eftersom jag var rätt övertygad om att den skulle explodera när som helst. Efter en stund vågade jag mig fram igen och i koppen hittade jag faktiskt några droppar kaffe som var helt ok. Sen dess har jag vant mig vid att mätaren går i botten varje gång jag vill göra kaffe. Mig veterligt finns det väl å andra sidan inget sätt att påverka trycket heller, om man inte följer Anders utmärkta intstruktion och monterar in en OPV (vad det nu är..?? :huh: )

Det var väl allt som finns att berätta om mitt första espressoäventyr på min kära Gaggia..

Anders min designvän, jag tackar för dina instruktioner och väntar med spänning på fortsättningen.
 

petrush

Well-known member
Hade du AndersL gjort tempmätningar också? Satt i helgen och försökte klura ut korrekt temperatur på min PIDinställning. Funderar över om någon mätt temperaturen vid kaffet relativt kokartemperaturen, om man googlar så verkar Rocky ha en skillnad på ca 5-7 grader mellan dem.
 

AndersL

Well-known member
Japp, har gjort tempmätningar. Jag tänkte det skulle bli nästa ämne jag uppdaterar med. Jag vet! det går för långsamt. Ska skärpa till mig...snart:)

Har dock inte gjort mätningar mellan korgen och kokaren men skulle bli väldigt förvånad om det var mer än 1-2grader med tanke på att kokaren och gruppen är samma stycke dvs. inget som kan kyla på vägen.

Silvias grupp sitter med en ganska stor offset till kokaren dvs kyler en del på vägen.
 

andersson.j

New member
Dags för en uppdatering snart? :)

Jag funderar på att skaffa en espressomaskin och överväger giadan då den är snygg och har ett överkomligt pris. Jag vill dock ha en maskin med lite uppgraderingspotential (så att jag får en ursäkt att vistas mer i verkstan i sommar!).

När det gäller att bygga om kaffemaskiner är jag dock helt grön, och jag har därför svårt att bedöma vad som krävs för att få ordning på giadan. Om jag kunde få ett expertutlåtande om giadans uppgraderingspotential skulle jag bli hemskt tacksam!

Om man får ordning på bultskallen och trycket, vad vore nästa logiska uppgradering? PID? En rättvisande tryckmätare? Något annat?
 

petrush

Well-known member
Jag tycker PID var en rätt viktig uppgradering, efter det började jag få någorlunda liknande resultat, däremot har jag tagit bort extra OPV - som Anders skriver så är tryckfallet antagligen så stort över ventilen till gruppen att man helt enkelt ska maxa trycket.

Tror att bulten i bryggruppen är en källa till mycket ondska, det är nog värt att snickra lite på den. Har själv inte kommit dit dock... saknar en verkstad...

Men vill man ha riktiga verkstadsprojekt kan man alltid göra en förvärmare... det ska visst leda till temperaturstabilitet :)
 

Espressisten

Active member
Tack för en mycket underhållande tråd!! Kan bara säga att jag beundrar ditt tålamod Petrush..

Jag kämpade själv länge med en Giada innan jag gav upp till förmån för en Gaggia Classic. Jag kan bara säga att skillnaden är brutal! Jag håller med om att Giadan är riktigt snygg men det var nog det enda den var bra på.

Lycka till med kaffeskapandet!
 

Pacanin

Active member
Detta är intressant. Jag har en Isomac Maverick som jag jag har förstått ersatte SuperGiada. Nu känner jag inte till om innehållet i en Maverick är samma som i en Giade eller inte, men att barmätaren nästan är maxad precis som man läste här i trådan, det är min också. I butiken där jag köpte min maskin var hon(försäljaren) tydlig med att säga att barmätaren skulle jag ta med en nypa salt. Kul att titta på men inget att bry sig nämnvärt om, mest en kul designgrej. Tyckte jag också så valet föll på en Maverick istället för en Gaggia Classic, trots högre pris och "sämre"(=mindre) crema, vilket jag fick se i butiken. Är nöjd med min maskin och lycklig över designen som är svåröverträffad, men så körde jag Alfa 156 innan familjen växte till två barn också.. :) hihi!

Kör Passat Variant på dagarna och Isomac Maverick på kvällarna. :)
Nu skall jag bara få till allt så det blir kanon, men redan nu gör jag himla god espresso enl frugan. "Nu kan jag inte dricka kaffe ute längre" säger hon och det måste ju vara ett okej betyg...eller? )

Nu måste jag få till mjölkskummningen bara.....så om ni Isomacanvändare har några tips som funkar på era maskiner...så vet ni vad ni skall göra.
 

AndersL

Well-known member
Eftersom det nu nästan gått ett år så kanske det är dags...

Att avslöja en mindre sensation om Giadan. En espressomaskin ska egentligen bara göra två saker: tillföra vatten med en specifik temperatur och trycksätta kaffe med ett specifikt tryck (sensationen kommer senare). Låter enklare än vad det är.

Som vi redan behandlat så ger tyvärr Giadan lite för lågt tryck även med en maxad mätare vilket förklarar varför Silvian och Classicen ger mer Crema. Med maxad mätare har Giadan ca 8 bar (i pucken) medans Silvian ca 10bar och Classicen 12bar. Dessa värden kan dock skilja en del på Silvian och Classicen beroende på ålder och fabriksinställing (maskiner inställda för att klara pods har enligt källor generellt över 11bars fabriksinställning). Personligen tycker jag bäst kaffe nås vid minst 10bar.

Öka trycket i Giadan är förmodligen ganska enkelt. Det enda man behöver göra är att minska fjäderspänningen på ventilen (som sitter inuti bulten som förstör era puckar). Jag har dock inte provat detta själv...än.


Nog om trycket, den andra minst lika viktiga faktorn till god espresso är temperaturen på vattnet.

Vattentempen styrs av på billigare maskiner som Silvia och Giada med en bimetallskontakt. En bimetallskontakt är en strömbrytare vars on/off-funktion styrs av temperaturen genom att två olika metaller växer olika mycket vid temperaturförändring. Detta är en riktigt skitlösning och borde förbjudas på en espressomaskin. I praktiken innebär detta att när din Giada når toppen av temperaturcykeln är vattnet ca 97-100 grader (det är därför du får lite ånga när du flushar precis efter lampan slocknat). Vid denna topp har bimetallskontakten slagit av och väntar på att "krympa" för att slå på vattenvärmaren igen. Nu till problemet. Kontakten slår inte på vattenvärmaren tills vatten nått en temperatur på 80-85grader, dvs drar du skottet vid den nedre delen av maskinens tempcykel så kommer kaffet bli surt.

Detta gäller tyvärr de flesta hemma-maskiner som Classic, Silvia, Giada etc. En bättre lösning är en pressostat som mäter trycket i kokare och kan hålla en betydligt stabilare vattentemp. Den ultimata lösningen är dock PID där man dessutom dessutom ställa tempen digitalt.

Men vad gör vi åt detta problem? Det bästa man kan göra (om inte tänker installera pid) är att skaffa sig en multimeter med tempmätare och ta fram en ritual som ger dig rätt starttemp. På min Giada betyder detta att efter värmelampan slocknat så kör jag pumpen i ca 7 sekunder och om jag drar skottet runt 10-20 sek senare har jag ca 95 grader i starttemp (beror på hur varm maskinen är/vilket humör Mr labilkontkat är på).



Sjysst! Då har vi en bra start temp men hur är det med tempstabben genom skottet...ungerfär som SJs tidtabell på vintern. Den är USEL! Återigen ledsen att behöva poäntera det men alla mindre enkelkokare med bimetallskontakt har väldigt dålig tempstabilitet genom skottet. En Silvia sjunker ca 6-7 grader genom skottet och en Giada 7-8 grader (på grund av mindre kokare). Detta innebär oavsett hur bra ni är på att tajma er maskins tempcykel så kommer ni inte få rätt temp på hela extraheringen. I andra ord om en Silvia startar på 95 grader så kommer tempen efter 25sek vara nere på ca 89 grader och Giada 88-87. För mig som gillar 60sek ristrettos är det ett extra jobbigt.

Anledningen till detta tempstabiltiets-problem är att kokaren kyls ner av det kalla vattnet från tanken och som ni kanske kommer ihåg så sitter Mr. Bimetall och leker med sin frimärkssamling ända ner till 80-85grader. Detta är anledningen till det eviga tjatet om kokarstorlek (och material). Större kokare bättre stabilitet genom skottet. Men som ni kan se är det ingen märkbar skillnad på en kokar storlek från 2 till 3 dl.

Men om man nu råkar gilla sin handikappade maskin som Silvia, Classic, Giada etc vad gör man då? Förvärmning av vattnet är en lösning några provat med vädligt bra resultat. Tempsurfa är en annan teknik som främst används av Silvia-maffian som går ut på att dra skottet innan maskinen nått toppen av värmecykeln. Går inte in på detta i detalj eftersom det slipper du som blivande Giada-proffs.


Nu äntligen till sensationen (åtminstonde tror jag att jag är ensam med att komma på detta). Det finns ett knep som gör din Giada mer tempstabil genom skottet än i stort sett alla maskiner på marknaden och kommer få dina Silvia-polare springa gråtandes hem till sin mamma Det bästa av allt är att det är gratis, enkelt, säkert, kräver inga modifikationer och uppmanar dig att nyttja Giadas kanske finaste detalj ännu mer.

Det enda du behöver göra för total stabilitet genom skottet är att slå på vippströmbrytaren till ång-funktionen samtidigt som du slår på pumpen/drar ditt skott. Detta gör din Giada helt tempstabil genom hela skottet. Obs detta gäller just min maskin men baserat på många mätningar, gör en egen mätning och jag är säker på att du hittar liknande resultat (annars är det bara att tajma in det annorlunda). Bara en sak du ska tänka på och det är att om du kör skott längre än ca 22sek så måste du stänga av ång-knappen annars börja tempen stiga. Men även om du gör detta så håller sig maskinen stabil inom en grad i ca 45sek.

Ok, så det betyder att om man får upp trycket lite och gör ovan manöver har man en bättre maskin än Silvia? Skit också men Silvia och Classicen är betydligt bättre på ytterligare en vital del för smakens skull.

Men vad det är och vad man gör åt det tar vi nästa gång..år..sekel
 
Senast ändrad:

petrush

Well-known member
Kul trick! Kanske får man damma fram sin pid brio och testa!

Egentligen borde man köra nåt annat än pid, en microprocessor - reglerförhållandena är ju helt olika om man kör pumpen eller inte. En flödessensor eller trycksensor som input skulle ge den stabilitet även under brygngning...
 

johannes67

New member
Hörde idag att Media Markt ska sluta marknadsföra Isomac så de säljer ut dem, köpte en Viper med barmätare på (Konstigt trodde inte det fanns på dem) men priset var 3800kr. Tummen upp;)
 

anco

Member
Intressant läsning. Anders S verkar vara en händig och kul snubbe!

Jag har haft min Giada i 5år och den funkar bra när man använder BRA bönor. Att Rancilio Silva skulle vara mycket bättre än Giadan är en myt. Grannarna har en Silva och eftersom dom saknar kvarn kör jag ibland mitt kaffe i deras maskin. Resultat är förbluffande lika, samma crema och styrka. Ev går det att få lite starkare på Silvan, men inte mycket. Slutsats: bönor och kvarn är viktigast.

Tvärr verkar dock min Giada ha gett upp. Verkar vara pumpbroblem. Kanske inte så oväntat med tanke på att jag använt maskinen mer eller mindre dagligen i 5år...... Kanske kan ett pumpbyte hjälpa eller så köper jag nått nytt (förmodligen Gaggia Classic).
 
Senast ändrad:

DinoDino

New member
Bästa Kaffevänner!

Jag har precis tagit första klivet in i denna nya värld. Alltid gillat kaffe och nu ska jag ha gott kaffe hemma. Men jag har en Isomac Guida, skulle vilja trimma den som AndersL gjort, men kommer inte åt bilderna i hans härliga beskrivning.

Så om någon sitter på de eller har gjort liknande modifiering får ni gärna hjälpa mig. Experimenterar med min kvarn där jag även har en Isomac Prof Inox som idag är inställd på #2. Hoppas få styr på detta :)
 

Jonken

Well-known member
Hej och hjärtligt välkommen. Tveksam till att det är värt besväret ärligt talat. Du kan säkert göra någorlunda rimlig espresso med den utrustningen som den är - håll dig till en bestämd dos och filterkorg som verkar fungera bara.

Vill du nå nya höjder sen skulle jag rekommendera att uppgradera både kvarn och maskin istället för att lägga energi/pengar på att modifiera. Nästa prisklass att satsa på är som nämnt i början av tråden Gaggia Classic/Rancilio Silvia eller gärna Pavoni Europiccola/Pro om du gillar ritualen. Finns ofta bra grejer begagnat till schysst pris.
 
Topp