Säger ni till?

Klagar ni på dåligt hanverk på café?


  • Totala väljare
    41

oOTINDRAOo

Well-known member
Jag har allt för många gånger fått en dålig latte på tex. Espressohouse. På personalens tröjor står en skylt "Barrista", det borde betyda något tycker jag, men ändå kan man få en bränd kaffelatte med uselt skummad mjölk som ligger som ett lock över kaffet. Smakar skit, och ändå tar de betalt nästan 40:- Flera gånger har jag klagat eftersom jag inte tycker att man ska behöva betala för kaffe som ser ut och smakar på det sättet. Hur gör ni? Klagar ni?
 

Marv

Well-known member
Nej, jag klagar tyvärr inte. Däremot brukar jag ibland säga till att jag vill ha espresson gjord på låg temperatur, dvs att de skall fluscha innan samt att jag inte vill ha för varm mjölk. Varför då brukar de fråga, då förklarar jag att jag är en kräsen hemma barista som vill ha det på mitt sätt och att mjölken tappar smaken när den kommer över 65 osv...
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Har du upplevt att de tycker att du är knepig för att du säger så? ar du varit med om att de ändå inte vetat vad du pratar om och struntat i att flusha tex.?
 

Marv

Well-known member
Har du upplevt att de tycker att du är knepig för att du säger så? ar du varit med om att de ändå inte vetat vad du pratar om och struntat i att flusha tex.?

Näe, det vanligaste är faktiskt att man får förklara vad man menar och när de förstår så visar det sig att de faktist gör det man vill, då får man ursäkta sig litet och skylla på att det är så många som inte gör det och samtidigt berömma den att de har koll...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag skulle nog vilja haft ett "Nja" också. Jag valde "Nej" eftersom jag oftast heller skippar espresson än klagar på den. Ibland, om det inte är jättekö och full fräs, brukar jag vänligt och bestämt hävda dåligt hantverk. Några gånger har jag fått pengarna tillbaks, men oftast får man en fnysning och/eller dåliga argument tillbaka...

//Stefan (som fortfarande kan le åt "baristan" som glatt svarade "ja" när jag påpekade det snabba flödet)
 

Cima Coppi

Member
När Spresssobar fanns i Kalmar var Tony och Emma alltid mån hur shoten smakade. Det fanns en dialog mellan baristan och kunden, så några "klagomål" var det aldrig tal om. Minsta tveksamhet så fick man en ny shot. Det var väl därför man alltid hängde där..

Numer tar jag bara en kopp svart, då det inte finns något bra ställe längre som serverar bra espresso. En shot trycks ut på ett sätt som skulle kunna liknas med en podmaskin, helt utan självkritik och känsla för resultatet. I dessa fall har jag helt frångått espresson och satsat på en vanlig kopp svart... Meningslöst att klaga då, som flera här har påpekat, personalen inte vet vad de sysslar med eller bara satsar på kvantitet istället för kvalité.

Avslutningvis: Klev in på ett fik för ett tag sedan, frågade personalen bakom maskinen, som förövrigt så hemmastagd ut, vad hon hade i kvarnen. En klassisk fråga skullle jag tycka om man är minska intresserad av hantverket. På Spressobar var det en standardfråga. Nå, till svar fick jag: "bönor..." :huh:
Jag hällde upp en kopp svart och gick...
 

GLC

Well-known member
Har gått över till bryggkaffe istället när jag dricker ute. Svårare att misslyckas med.

Är jag på ett bra ställe (se nedan) kan jag ta en espresso eller macchiato, då handlar det mer om diskussion kring skottet än att klaga. Där får man också alltid ett nytt skott om det finns några funderingar, för att se om det blev bättre.

Finns dock bara ett sånt ställe i Sundsvall iaf, Delicerano.
 

mts

Well-known member
undviker dåliga ställen, men säger till när jag får något helt odrickbart och brukar antingen få något bättre eller något annat.
Ger man ingen feedback så tror folk att det är ok att servera skit.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Ja det är nog så att man helst vill gå till ställen där man vet att man får bra kaffe. Själv tar jag helst en espresso på Da Matteo. Där har jag aldrig blivit besviken. När jag påpekat på espressohouse att kaffet smakar bränt så har de sett ut som frågetecken och mummlat lite om att " jaha....hm....." och så har jag fått en ny, fast min erfarenhet är att om det är samma person som gör den andra så blir den ungefär som den första. Dock finns det flera på espressohouse som verkligen kan hantverket och jag brukar försöka beställa av de jag vet kan leverera god kaffe. :)
 

SirGrunge

Well-known member
Jag betalar för att få en kvalitativ produkt så givetvis klagar jag om jag inte får det jag har betalat för och ger gärna råd/tips på vad dom kan förbättra. Inte alltid pedagogiskt inlindat men jag säger alltid till.
 

S-fors

Well-known member
Avslutningvis: Klev in på ett fik för ett tag sedan, frågade personalen bakom maskinen, som förövrigt så hemmastagd ut, vad hon hade i kvarnen. En klassisk fråga skullle jag tycka om man är minska intresserad av hantverket. På Spressobar var det en standardfråga. Nå, till svar fick jag: "bönor..." :huh:
Jag hällde upp en kopp svart och gick...

Klockrent, jag fick ett liknande svar när jag frågade, -i den lilla har vi espressobönor och den stora kaffebönor, det går ju åt mer till kaffe.

Jag frågade igen vad det var för sort och tjejjen sa -E S P R E S S O bönor.

Jag gav upp och tog mineralvatten.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Men hörrni, får det vara så här verkligen? Varför anställer man inte folk som antingen redan kan eller de som är intresserade av att lära sig. Varför står man i en kaffebar utan att varken kunna eller vilja, det är ju upprörande tycker jag. INgår det inte barristautbildning för personalen på espressohouse. Det är ju ändå en kaffekedja och borde vara mån om sitt rykte!

Finns en barrista på Espressohouse i Nordstan som alltid gör så god latte, kanske någon av er som är denne? ;-)
 

SirGrunge

Well-known member
Tindra: Det är såpass många faktorer som spelar in i det hela.
Dels måste man som rekryterare leta igenom 1000tals ansökningar, redan där en faktor som gör att rätt person kanske faller bort genom säg...dyslexi eller rent slarv i att inte kunna uttrycka i skriven form.
Sedan ska intervjun klicka perfekt, tänk om intervjuare eller ansökande person har dålig dag? Där kan personen som är rätt falla bort igen. Sedan ska personen i fråga alltid ha en bra dag på jobbet, såpass bra att personen i fråga igen vill göra sitt yttersta utan egen vinning utöver lönen.
Nu går jag ut på styva linan här och säger att svensken rent generellt och av tradition är fruktansvärt bra på att klaga på sitt jobb och bara göra det som krävs utan eftertanke. Även i serviceyrken. Du ser ju hur låga oddsen är för en bra slutprodukt om du inte hamnar hos ägaren/franschisetagaren.

Många jobbar för att få mat på bordet, inte inom drömyrket. Samhället har ju inte möjlighet att ge alla drömjobbet, tyvärr.
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Ja, visst är det nog så att många inte jobbar med sin dröm, men jag kan ändå inte förstå hur man kan ta ett pris på nästan 40:- och inte ge något gör det, eller utge sig för att servera bra espresso. Då får man ge sanningen och sänka priset tycker jag.
 

Ciclista

Well-known member
Jag dricker väldigt sällan kaffe ute om jag ska vara ärlig. Om jag fikar tar jag antingen brygg eller te hellre än en dålig espresso.

Finns inget bra ställe i Borås!!:( Hade jag haft pengar och inte varit så ung hade jag lätt startat ett cafe...
 

Mayhem

Well-known member
Men hörrni, får det vara så här verkligen? Varför anställer man inte folk som antingen redan kan eller de som är intresserade av att lära sig. Varför står man i en kaffebar utan att varken kunna eller vilja, det är ju upprörande tycker jag.
Problemet är väl att många (rent av majoriteten gissar jag) endast arbetar tillfälligt som barista, det ses mer som ett extrajobb (under studier till exempel) än en karriär. Med de förutsättningarna är det inte så konstigt att kvaliteten ibland blir lidande tyvärr.
 

Jay

Well-known member
På personalens tröjor står en skylt "Barrista", det borde betyda något tycker jag
Ja, att yrkesstoltheten är så låg att de inte ens kan stava till den ;)

Jag har klagat och lagt mig i, men många gånger är de som gör kaffet redan i försvarsställning och vill inte göra förbättringar för de tror att de gör rätt eftersom de är kung vid maskinen. Du vinner alltså ingen diskussion med dem.

Det är alltså bättre att undvika dessa ställen i längden, än att få magsår av att försöka rätta till andras dåliga ovanor. Vad som kan hjälpa är ju att skriva något, en recension eller en insändare, så att personerna får se det i skrift.
 

Jay

Well-known member
Problemet är väl att många (rent av majoriteten gissar jag) endast arbetar tillfälligt som barista, det ses mer som ett extrajobb (under studier till exempel) än en karriär
Och då är de ej baristi. Ett problem är att folk kallar sig barista till höger och vänster när de stått vid maskinen någonstans i en månad. Men det är snarare branschens fel, att de inte upprätthåller en standard för vem som kan kalla sig barista. För ens egen del brukar jag skilja dem från riktiga baristi och kolla dem kaffekokare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,660
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp