Tror det är dags att byta malskivor!

treefinger

Well-known member
En liten historia..

Tycker att jag på senare tid har haft problem med kanalisering, espresson har inte blivit någe vidare hemma. Tycker att jag borde ha bra förutsättningar. Har ändå bra utrustning, rengör maskinen pedantiskt med borste, backflush och rengöringsmedel.. tampar inte alltför snett :blush: Jag har väl misstänkt att malskivorna kan vara lite gamla, då jag köpte min kvarn begagnad.. men tänkte att inte kan det väl vara dags att byta ut dem redan?

Men så fick jag en idé. Utöver min Mazzer Mini har jag ju en dualit-kvarn för brygg. Först så tänkte jag att nä.. vänta nu.. den fixar nog inte att mala tillräckligt fint för Dalla Corten. (Hur tänkte jag där liksom:huh:). Men ville inte riktigt släppa tanken, den har ju koniskt malverk och det ser ju fint ut.. Vi prova?! Tänkt o gjort, justerade kvarnen på finfint, fördelade kaffet jämt i filtret, tampade så rakt jag kunde, drog åt nakenfiltret, förfuktade och så startade pumpen. O... där stötte pumpen på motstånd o så.. sakta sakta.. jämt fördelat över hela filterkorgen kommer kaffet. :eek:hmy: Just nu spöar min dualit-kvarn Mazzern vad gäller kvalitén på kaffet i koppen. Skumt skumt..

Så nu är jag rätt övertygad om att malskivorna på Mazzern är slut. Blir till att inhandla nytt för att se om det går att få ordning på skotten.

Återkommer efter bytet :)
 

covent

Member
vad körde du för inställning på dualit kvarnen, på vilken "plupp" hamnade du på när det gäller hur finmalet kaffet ska vara, har testat men inte hittat någon bra inställning
 

Bjarne

Well-known member
vad körde du för inställning på dualit kvarnen, på vilken "plupp" hamnade du på när det gäller hur finmalet kaffet ska vara, har testat men inte hittat någon bra inställning

Glöm inte att ta med parametern "färskhet" på kaffet också. Är det inte helt färskt kanske inte Dualiten hänger med, men är det färskt lär det nog fungera bra.

Jag är själv nyfiken på vilken "plupp" det hamnade på, eftersom jag har likadana kvarnar (dock nyare Mazzer)
 

treefinger

Well-known member
Tror det var 2 1/2 plupp det hamnade på. När jag körde kvarnen utan bönor i så lät det som att malskivorna möttes lite.. så det är nog kanske inte en långvarig lösning direkt. Men uppenbarligen maler den hyggligt jämt o fint, dualiten.
 

Xandra

New member
Hej
Vet inte hur bodum skummaren är uppbyggd. Bialettin har dubbla skummare (silar längst ner) Det är det som gör susen. Har en sådan och man får en helt annan tyngd i skummet. Dock inte det du får om du blåser ner mickrobubblor i mjölken som i en HX.maskin, typ.
Det är viktigt att du har sammar rörelse som du har när du "inte" har händerna på täcket.
Så du behöver ju inte öva....
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp