Dåligt tryck i Isomac Giada

Snwstrm

Member
Tja!
Vi har en Isomac Giada på jobbet som jag försöker få att överleva för att slippa automatkaffet. På sista tiden har vattnet börjat fly från koppen tillbaka ner i vattentanken och för att överhuvud taget få ut något kaffe kan man knappt tampa något alls. Den har alltid arbetat vid ganska högt tryck (enligt den egna mätaren) kring 12-14 bar men nu orkar den knappt upp till 9. Vi har väldigt mjukt vatten varför jag tvivlar lite på avkalkning och maskinen är inte mer än 1.5 - 2 år gammal. Jag har gjort ren filtret ovanför PF men det hjälpte ju inte mycket. Är det någon idé att börja skruva isär mer? Andra förslag mottages tacksamt.
 

petrush

Well-known member
Det finns en ventil som ska skydda mot övertryck som leder tillbaka till tanken, den är kombinerad med ventilen för ånga/varmvatten. Det låter som om det är något knas med den, kanske något kalk i den eller så. Prova kalka av, ev öppna och skruva ur "ventilutgången" och kolla hur fjäder och ventilytor ser ut. Den går att dra åt hårdare så att den släpper genom vid högre tryck, men om du har haft en sådan markant sänkning låter det mer som om det är nåt skräp där.

Giadan är lik den Brio jag har, på översta bilden syns övertrycksventilen till höger (ansluten till en rutig slang i mitt fall). http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=9039
 

Snwstrm

Member
Tack för hjälpen. Det var mycket intressanta bilder du länkade till. Hoppas att du har lyckats trimma ihop till en vettig kaffemaskin. Jag har en roligare maskin hemma som ger mig något av ett hoppfullt facit över vad jag vill åstadkomma här på jobbet, så i slutändan får jag väl lobba för ett utbyte. Tills dess ...
har jag kalkat av maskinen. Tror inte att det gjorde någon väldig skillnad, men det kanske lossnade lite gööpe i ventilen du beskriver. Jag ska plocka isär och undersöka T-kopplingen för att se om den blir gladare av det.
Sedan är jag osäker på om min beskrivning var helt hundra så här i efterhand. Den har ju alltid velat arbeta i 12-14 för att göra en ordentlig crema. Tror att den visat det på mätaren även när den spottat ut det mesta av vattnet i tanken. Efter att ha läst din artikel kan man ju bli lite fundersam varför det ska till så högt tryck i den här modellen av maskin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp