På rätt väg

wee

Active member
Hej,
har skruvat på OPV:n i min Isomac och fått ett bra tryck omkring 9.5.

Nu undrar jag vad den övre visaren dvs spannet på trycket i kokaren skall ligga emellan? Min ligger ganska högt dvs 1.8 - 2.0 och det bara fräser o spottar om maskinen. Har läst på flera ställen att denna skall ställas ned till mellan 1.1 o 1.3 eller liknande, inte lägre för då tappar man för mycket ångtryck. Jag har egentligen 3 frågor:

1. Vad skall spannet för värdet i kokaren vara om jag skruvar på pressostaten?

2. Vad använder ni för att täta gängorna i t.ex pressostaten när ni skruvat loss den o sätter dit den igen för att det inte skall läcka?

3. Vart köper man ny pressostat om det är denna som börjat bli trött?

Tacksam för hjälp!
 

Mathias

Well-known member
2) Generelt använder jag Loctite 577 i espressomaskiner och speciellt när prylen ska sitta i en viss vinkel.
 

wee

Active member
Ingen som kan svara på hur många bar det skall vara i kokaren, min /max?
Vad har ni andra med HX-maskiner...
 

Mathias

Well-known member
Tack för det, om jag måste byta pressostaten igen efter ett tag, kommer jag få loss den utan att bryta sönder hela maskinen? =)

Loctite 577 är en gängtätning med en svag låsning som klarar de temperaturer som normalt finns i en espressomaskin som dessutom är "livsmedelsgodkänd".
 

wee

Active member
Det är ju en smaksak och beronde av använt kaffe. Var mäter du och vilken kvalitet har din mätare?

Jag går på den inbyggda mätaren, och den har börjat visa 1.7, 1.8 när den slår av och då är maskinen så j*a varm så det bara spottar o fräser, har för mig att den låg på under 1.5 när den gjord fina espressos en gång i tiden.... men kommer inte ihåg då jag inte kollat detta tidigare eftersom den funkat som en klocka. Men efter 3 år kanske pressostaten gått?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp