Silvia på väg

oOTINDRAOo

Well-known member
Gaggian gick och dog... så nu har jag beställt en Silvia som ska hämtas ut imorgon! Tar gärna emot tips om den!
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Har testat den och tycker inte alls att den är så kinkig som jag trodde efter att ha läst om den här :) efter fem shots hittade jag rätt malgrad och fick fin crema. Sen blev jag nästan chockad över trycket i ångröret! Det var annat än min Classic, även om den inte var dålig.

Det här med Pid, smidigt sätt att göra? Vilka grejjer är bäst osv.?
 

EspressoChristian

Well-known member
Har själv installerat PID ifrån auberins.com. Det är inte speciellt krångligt och det hänger med väldigt tydliga instruktioner för hur man skall göra. Den enda utrustningen du behöver är skruvmejslar..

Jag beställde den dyraste varianten med timer och ställbar temp för ångan. Är verkligen supernöjd! Enkelt att ändra tempen och man kan veta att man har rätt temp till varje skott.

Dessutom fick jag ricktigt bra service när jag hade lite frågor kring installationen. Killen på Auber Instruments är GULD!
 

Tamper

Well-known member
Har själv installerat PID ifrån auberins.com. Det är inte speciellt krångligt och det hänger med väldigt tydliga instruktioner för hur man skall göra. Den enda utrustningen du behöver är skruvmejslar..

Jag beställde den dyraste varianten med timer och ställbar temp för ångan. Är verkligen supernöjd! Enkelt att ändra tempen och man kan veta att man har rätt temp till varje skott.

Dessutom fick jag ricktigt bra service när jag hade lite frågor kring installationen. Killen på Auber Instruments är GULD!

-jag funderar själv på att köpa ett kit.
Vad blev totalkostnaden i SEK?
Hur lång tid tog det att montera?
Kan man få se installationsanvisningen?
 

EspressoChristian

Well-known member
Hej,

Kostnaden för det dyraste kittet blev 230 USD inklusive frakt. Så kostnaden beror nog på vilken kurs kronan står i.

Det tog ca 1,5 h att installera, men det går nog mycket fortare om man läser igenom beskrivniongen _innan_ man börjar.. :blush:

Jag vet inte om det är OK att jag postar installationsguiden, så jag undviker nog det.

Allting kommer färdigt, alla kablar är lagom långa och har kontakter fastsatta etc..
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Ok, det låter som att det är något man så småningom vill skaffa i alla fall :)

Vilket nakenfilter rekomenderar ni? Kan man ta vilken E 61 som helst? De ska väl vara samma fattning vad jag förstår?
Sedan undrar jag lite över orginalspoutsen... mina sitter snett, vilket stör mitt estetiska sinne lite, men rent funktionellt hur tycker ni att det som följer med är jämfört med ett E 61 portafilter med en andra spouts?
 

EspressoChristian

Well-known member
Jag bytte orginalspoutsen mot ett dubbelt öppet istället. Beställde ifrån Englund på Kaffecompagniet, snabbt och smidigt som vanligt.

Däremot var det fantastiskt svårt att få av orginalspoutsen.. Man behöver ett skruvstäd...
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Jag försökte med en skruvmejsel genom hålet men det var stört omöjligt. Något skruvstäd har jag inte direkt... hm...

Vad kostade det dubbla öppna?
 

EspressoChristian

Well-known member
Skruvstäd eller ett dubbelelement funkar också..

Jag tror det är bättre om du frågar Mr Englund direkt efter hans priser här på RK. Riktit billigt iaf!
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Bra tips, ett sånt får det nog bli istället, och ett element har jag ju så det ska gå bra, men när man skruvar dit det andra så måste man inte skruva så fruktansvärt hårt va?
 

S-fors

Well-known member
Det är inte allt för tjock plåt i radiatorer, tänk på vart du tar stöd. Jag skulle avråda till det, kan du inte ta en handduk som skydd och använda ett cykelställ eller likande? Något som inte innehåller vatten iaf, skulle det gå galet blir det så blött.
 

GLC

Well-known member
Nä det är lugnt när du skruvar dit det nya, bara att dra åt. Det gamla är skruvstäd att rekommendera, om du inte har rejäla nypor.
 

Coriander

Well-known member
Jag kör med den enklare varianten av pid från Auberins. De har en rekommenderad temp som man ångar mjölken med, tror det är ca 130 grader. Alltså är det bara att titta på piden, och när den är uppe i 130 grader så kör man! Den enklare pid-varianten gick väl på 1100 kr med frakt.

Har också öppen dubbelspout från KM. Uppleveratt kaffet rinner mer jämnfördelat när man gör två enkla. Risken innan var annars att det var fem cl i ena koppen och en i den andra... Kan rekommendera öppen/Henrik
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Ja precis det problemet har jag när jag gör två enkla samtidigt, ena koppen är det alltid mer kaffe i. Beror det på orginalspouten och i så fall, hur kan det vara så dåligt när de skriver att detta är det som sitter på deras proffsmaskiner. Det övergår mitt förstånd.....
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp