Olika malgrad med samma extraheringstid?

snabbkaffe

Well-known member
Har i veckan testat 2 kvarnar mot varandra.
Båda kvarnar är inställda så att jag får ut en dubbel på ca 25sek.
Saken är den att skillnaden i "kornstorlek" är så pass stor att jag kan känna skillnad med fingrarna (även flickvännen kände genast skillnad) :)
Hur kan detta komma sig? Borde inte kornstorleken vara lika vid lika lång extrahering?
Om det spelar någon roll så har den ena kvarnen koniskt malverk och den andra har platt.

Kvarnexperter till tals! ;)
 

martink78

Well-known member
Det beror väl på hur mycket 'damm' de producerar, producerar den mycket fina partiklar så krävs det en grövre inställning (dvs du får en hel del grövre partiklar som känns mer) för att få samma genomrinning..
Gissar jag.
Vad är det för kvarnar?
 

snabbkaffe

Well-known member
Så den kvarnen som producerar 25sek espresso vid finare malgrad är en bättre kvarn?

Vilka kvarnar det är tänker jag inte berätta... än... (för att slippa vinklade svar) ;)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Har du provat att väga kaffet? Vissa kvarnar maler lite fluffigare och andra lite kompaktare. Sen kan det som sagt vara att den ena maler lite ojämnt med en del stora och små korn.
 

MartinForsberg

Well-known member
Saker som den totala ytan på det malda kaffet som vattnet skall passera, uppsugningsförmågan hos det malda kaffet och därmed också längden som vattnet får färdas beror ju på kombinationen av stora och små partiklar i det malda kaffet så det är inte helt enkelt att jämföra en malning mot en annan malning, inte ens från samma kvarn!

Vi borde skaffa fram ett standardiserat malt kaffe precis som man har standarddamm för dammsugartester och standardtvätt och standarddisk för tvätt - och diskmaskiner! ;)

Då kan man jämföra, eller?!? :huh:
 

snabbkaffe

Well-known member
Frågan är fortfarande på vilket sätt olika kvarnar kan ge lika extraheringstider vid olika malgrad/kornstorlek (kornstorleken mätt med ett högst vetenskapligt tummen-mot-pekfingret-gnid) ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,657
Inlägg
155,662
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp