Byte av malskivor

GLC

Well-known member
Hallå i stugorna

Tänkte byta malskivor på min Brasilia BFD. Det finns väldigt lite info om den, borttagen från brasilia.it etc men jag har mätt malskivorna och det överensstämmer med den info jag hittat på espressoxxl.de (Bestell-nr 527201), att måtten är

yttre diameter: 51mm
inre diameter: 31mm
tjocklek: 8.5mm

Har hittat dessa att beställa men undrar smått om det skulle fungera med malskivorna till Rocky, det enda som skiljer är tjockleken på .5mm...

Idéer? Har aldrig bytt malskivor på någon kvarn, dock rengjort ofta så jag har koll på hur det ser ut där nere.
 

PF013

Well-known member
Tjockleken borde inte vara något problem, om du inte har några stoppskruvar eller en fast skala. Det är ju helt enkelt att det går ett varv (eller så) till innan skivorna tar i. Viktigare att kolla upp är att hålcirkeln stämmer (både antal hål och cirkelns diameter, vilket inte brukar stå i listorna).
 

PF013

Well-known member
I den tabellen står det inget om hålcirkelns diameter, men det borde kanske inte vara nåt större problem. Men varför? Är Rockyskivorna så mycket billigare, eller för att de är enklare att få tag på?

Det kan kanske vara nån kvalitetsskillnad, men vem vet åt vilket håll... :)
 

GLC

Well-known member
Nä ingen större prisskillnad, tänkte först att det skulle vara lättare att hitta åt skivor till Rockyn, men sen stötte jag på skivorna till Brasilian där också. Dock, ska jag ändå byta och det fungerar med andra märken kanske det går att få tag på några som fungerar bättre.

Har lite svårt att choka Silvian nu, och gissar på att slitna malskivor kan ha med det att göra. Nåt tips för att avgöra om malskivor bör bytas ut?
 

PF013

Well-known member
Om du kan dra nageln över skivan och eggarna på skivan hyvlar av fina spån från nageln behövs skivorna definitivt inte bytas. Men det var väl inte det du undrade... :lol:
 

PF013

Well-known member
Jag har vid två tillfällen betalat £7 i frakt. Jag har också från deras support hört att det skulle kosta £25 och att det var ett fel i systemet som gjorde att det blev £7. Men som sagt, det har jag aldrig behövt betala.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp