Sidan 3 av 33 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 17 till 24 av 258
    Senior Member
    Reg.datum
    nov 2009
    Ursäkta en nybörjare, men vad exakt är det som är manuellt med La Pavonin och vad är det som gör det så mycket svårare än en halvautomat?

Sen undrar jag hur det kan bli mindre kaffe än med andra maskiner, nu har jag visserligen bara använt familjens Gaggia Classic, men där är det ju bara att stänga av när man är nöjd med mängden ... går det inte att pressa mer bara?

Citat Ursprungligen postat av jonasy Visa inlägg
    Ursäkta en nybörjare, men vad exakt är det som är manuellt med La Pavonin och vad är det som gör det så mycket svårare än en halvautomat?

Sen undrar jag hur det kan bli mindre kaffe än med andra maskiner, nu har jag visserligen bara använt familjens Gaggia Classic, men där är det ju bara att stänga av när man är nöjd med mängden ... går det inte att pressa mer bara?
    Pavonin har ingen elpump. Du drar in vatten i en kolv genom att lyfta upp en hävarm, varefter du pressar ner armen hårt för att bygga upp bryggtrycket. När vattnet i kolven är urpressat är det slut.

Jag ser förövrigt inte påfyllningsproblemet som stort. Bara att se till att maskinen är påfylld när man börjar så räcker det. När man dragit ut ett par skott är den för varm och behöver ändå kylas, och då passar man på att släppa ut trycket genom att öppna ångvredet.

Pavonin använder man som sagt inte för att bjuda laget runt. Den serverar morgonkaffe åt en själv och någon man tycker om, som är värd en extra fin espresso.
    Leva och veva

Man kan ju dra upp spaken igen och pressa i mer vatten men det blir nog inte lika gott. Har inte testat så många gånger så jag kan lämna ett ärligt besked.

Jag tror det finns en tråd som behandlar ämnet angående mängd i en dubbel espresso. Är en dubbel =6cl eller ca4cl???

Jaha, det verkar som att det blir en Europiccola...
    Vad skall jag kolla när jag köper begagnat? Kokare? Packningar?
    Har förstått att man kan bränna värmeelementet genom att glömma maskinen på, hur kollar man detta?

Shit, känner att jag är ute på både tunn is och djupt vatten!

Macahekee, var det du som köpte maskinen i Löddeköpinge?(Blocket) Den försvann snabbt...
    "En gaggia classic kan man ju putsa på hur länge som helst men den blir ändå inte snygg.. " Word.

Köper du en maskin som är tillverkad före -00 (premillenium) så har du en mässingskolv, bra. Postmillenium, efter-00 sitter det original plastkolv. Funkar, men kan tydligen spricka. Man byter smidigt till mässingskolv. Kostnad ???. Johey vet, tror jag?
    Senaste modellerna har mässingskolv.
    premillenium har ca49mm filterhållare.
    postmillenium har ca 51mm filterhållare.
    Ett bra prutargument är att packningarna snart behöver bytas. Ofta så kan det vara dags, förr eller senare att byta packningar. Ca350kr import från de värse länder. Ingen importör i Sverige för tillfället vad vi vet. Jag behöver verkligen byta packningar snart. Vi gör därmed en gemensam beställning, om vi vill
    Värmeelement? Enda svaret jag har är väl att starta upp och se så det kokar upp.
    Skruva bort underdelen så ser du om det ser fräscht ut i elektroniken. Där inne kan man ibland utläsa tillv.år. Ibland har folk noll koll på hur gammal maskinen är.
    Det enda jag gjorde var att pruta lite på packningsbyte och starta upp maskinen. Jag skulle bara ha maskinen!
    När jag kom hem rev jag isär grejerna och rengjorde. Rätt mycket kalk i kokaren. Citronsyra fixar biffen .

Mycket fakta på en gång men det är inte så farligt som det låter. Som sagt, vi finns här för dig

Rätta mig om jag har fel.

HE, du är en pärla. Har varit i kontakt med en som har en att sälja, 3-4 år gammal så det är nog en 51mm. Tjejen som säljer har inte jättekoll, det är inte hennes maskin. Oklart om det följer med någon tamper överhuvudtaget, det tog en stund att förklara begreppet tamper... Kan kanske vara lite lurigt att få tag på en 51mm tamper, får kolla upp detta. (Även om det verkar vara läge att byta från plasttampern till en i metall hade det varit kul att iallafall kunna prova direkt när man kommer hem.)

Kör du riktigt fint malet så behöver du inte tampa jättehårt. Kan tyckas vara lite fusk men nöden har ingen lag.

Kolla min tamper med svart knopp, som finns på mina bilder. Jag kan fixa en sådan med det mått du vill ha.

Saxat från coffeegeek.com:
    "Finally, what I discovered these past two weeks is that there is an entirely new coffee universe out there, and purchasing a lever espresso machine is either your first step towards "first contact" with intelligent life, or the twlight zone, depending on how much effort you're willing to put into learning the art."

HE, vad snackar vi för pengar för en sådan tamper?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •