Sidan 2 av 33 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 258
    Min maskin är från slutet av 80-talet och har därmed ingen termostat. Den står och flåsar ånga tills man är klar. Jag gör max två espresso per tillfälle. Det tar sin lilla tid i och med att det ska malas också. Har man fler gäster så får det bli te och brygg. Hade en gaggiamaskin förut. Om jag ser tillbaka med facit i hand så skulle man ju hoppat på Pavonin direkt.
    Jag kan starkt rekomendera aeropress också som ett trevligt allternativ tillsammans med Pavonin.

Senior Member
    Reg.datum
    maj 2009
    Om jag hade sug på en Leva igen så skulle jag försöka få tag på en Gaggia Achille tror jag. Annars så är väl Ponte Vecchio rätt poppis? Om det är just det manuella du är ute efter menar jag. Men Pavoni är ju snygga helt klart...
    Le Blogg

Expobar Office Leva
    Mahlkönig Vario Home
    OrphanEspresso Pharos

Mathias, intressant synpunkt!
    Efter några koppar behöver maskinen alltså både mer vatten och en stunds kylning.
    Zacconin såg tjusig ut. Köpa nytt är dock inte aktuellt och att ansluta till vattenledningsnätet känner jag mig inte mogen för ännu... För att inte tala om hur omogen min fru är för ett sådant arrangemang i köket!

HE, är också inne på att fler gäster = bryggkaffe. Att det tar tid att göra en kopp eller två kommer man väl knappast ifrån med en halvautomat heller?

Sir Anselm, att jag skrev La Pavoni var nog mest att det var de modellerna jag hade sett. Är leva ett samlingsbegrepp för manuella maskiner? Leva som i spak?

Nej, det är nog sant, då kanske man skall upp lite i prisklass på maskiner. Gaggian jag hade lyckades jag väl trycka fram x antal latte och cappu, det var väl 8-9 gäster.

Man kan ju hitta en Pavoni för 2000 +-500kr. Jag kan tycka man får mycket för pengarna. Och som du sa innan, hantverket. Det finns en stjäl i maskinen
    Det tar inte så mycket längre tid att producera, på den.
    Jag hittar inte mer argument. Nu ska bara damen din övertygas

/HE

HE, damen och jag har en deal.
    Vi bodde i lägenhet innan, där fanns inte plats för en kaffemaskin. Nu bor vi i hus... Muahaha!
    Vore det inte för att jag fick ökade boendekostnader i sb med husköpet och i samma veva bytte till ett betydligt sämre betalt jobb som, som ytterligare knark på laxen, gav mig högre resekostnader etc, så hade jag kunnat ha en hel maskinpark. Utrymme är inget problem men jag får hålla i pengarna i ett par år...
    Nu har jag köpt en beggad kvarn och letar efter en maskin runt 2k. Det verkar fullt möjligt att få tag på om man har lite tålamod, frågan är bara om det blir en halvautomat eller en manuell.

Jag är jävig i det här fallet Men om du letar efter halvautomat, så kan nog Gaggia classic vara en bra maskin. Du kan ju bara stänga av när det ska sluta rinna på Gaggian. Pavonin ger som sagt mindre mängd, där tvistar de lärde om hur mycket en dubbel espresso ska vara.
    Men vill man åt hantverket så... Vi finns här för dig!

För övrigt gillar jag människor som gör "downshifting" i sitt yrkesliv. Även om inte du kanske gjort det, men ändå.

Senior Member
    Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av Eugene Tooms Visa inlägg
    ....... och att ansluta till vattenledningsnätet känner jag mig inte mogen för ännu...
    Har den anslutning så klarar den att köras både med och utan användning av anslutningen.

Det var för övrigt Zacconi som tillverkade grupperna till de äldre Olympia Cremina och jag är rätt säker på att det gör den nuvarande också. Olympia monterar i stort sett bara ihop delar de köper.

Olympia/Sama/Pavoni: alla dessa borde gå att förse med en vattenslutning och medelst kran påfyllas med vattenledningstryck. Då min Cremina är i originalskick frå 1972 tar det emot att sätta borren i kokaren. Jag har tom original kartongen till den med alla tillbehör, inklusive den udda påfyllnigstanken som monteras i stället för "korken" till kokaren. Praktiskt skulle dock vara.

Jag gjorde come-back ikväll och köpte en pavoni. Har haft en tidigare för några år sedan men hade precis en svacka i kaffekarriären och nöjde mig med Nespresso ett halvår. Tyckte kapslarna var ok i början men saknade en manuell maskin ändå efter ett tag och möjligheten att köpa precis vilka bönor som helst.

Jag har haft på la pavoni europiccola och gaggia classic tidigare och jag tyckte det var ett lätt val att välja pavoni nu när jag skulle köpa en maskin igen. Så länge man bara ska göra 2 dubbla så är den perfekt. Ytterligare 2 går att klara av med lite trixande. Fler än så gör man ju knappast med handkraft men då använder jag pressbryggaren i stället. För dagligt användande tycker jag pavoni är optimal. Den blir varm snabbt på morgnarna och kaffet blir bättre än jag druckit ur någon annan espressomaskin hör hemmabruk. Den är enklare och roligare att hålla ren än andra maskiner. En gaggia classic kan man ju putsa på hur länge som helst men den blir ändå inte snygg..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •