De däringa La Pavoni...

HE

Well-known member
Är det en gammal maskin kan jag tycka att det är tråkigt om man en gång säljer vidare, samtidigt som det är grymt lockande att såga :)
Har man pengarna skulle jag rösta för att köpa färdigt.
 

Alfredo

Well-known member
Det är ju en pre millenium men jag kan inte se att jag skulle sälja den. Så handtaget får nog smaka på svarven. Sen se om jag hittar någon ännu djupare korg än elektra korgen jag har nu.
 

GLC

Well-known member
Någon som kan gissa vad det är för ålder, modell etc på denna?
 

Bilagor

  • pavoni.JPG
    pavoni.JPG
    48.3 KB · Visningar: 55

HE

Well-known member
På en tipspromenad skulle jag chansa på en 90-talare, en vild chansning ett riktigt skott från höften. Jag mailade en bild till la pavoni själva om min maskin och fick reda på årtal.
 

attis

Well-known member
Nittital låter rimligt.
Min har också två strömbrytare (gröna knappen är vit) och plastbägare, men jag har inget skydd runt glaset. Handtaget till spaken är räfflat, eventuellt handtaget till pf också, har glömt och kan inte kolla nu.
Om du pillar loss gruppfiltret, och O-ringen som håller fast det ser du om det är mässing eller plastkolv. Troligen mässing men man vet aldrig.

Min är åttitalare.
 

martink78

Well-known member
Det är bara en knapp. Den nedre/gröna är bara en lampa som visar när värmeelementet är på. Den är på pricken lik min och den är tillverkad efter millenieskiftet.
 

attis

Well-known member
Ok, pre-millenium alltså. Bra eller dåligt? För- och nackdelar?

I första hand kolven som är av mässing på äldre, och plast har jag för mig i nyare. Vad jag hört kan plastvarianten gå sönder, går att köpa mässingskolv om man vill. Vilket som ger bäst espresso är jag inte säker på, borde bli jämnare med mässing, men å andra sidan blir ju Pavonin lätt för varm. Då kanske plastkolv snarare är bättre? Någon som vet?
Själv gillar jag inte plast som blir varm och kommer i kontakt med vatten/mat, men det personligt :)

Inte din ännu ser jag :)
http://www.tradera.com/Espressomaskin-La-Pavoni--auktion_342548_137700610

För övrigt, så verkar den sakna överdelen på droppbrickan. Kolla också om du får med både enkelt + dubbelt filter. Om det spelar någon roll.
 
Senast ändrad:

martink78

Well-known member
Min hade plastkolv men den bytte jag mot en i mässing. Senare modeller har väl större portafilter om jag inte minns fel, eller är det tvärtom.. :) Min har det mindre portafiltret tror jag i alla fall.
En knapp innebär att en pressostat håller värmen, den kan man justera genom att öppna botten. Två brytare innebär att det är hög och låg effekt, tror jag.

De stora skillnaderna jag känner till är just kolven, storlek på pf och om de har pressostat eller inte. Mig veterligen är ingen av dessa egenskaper direkt avgörande före resultatet i koppen.. Men då skall jag vara ärlig och säga att jag tänkte sälja min, när jag får tummen ur, den används helt enkelt inte.
 

HE

Well-known member
Skriv o fråga säljaren om brickan, ytterst märkligt om den saknas. Annars snackar vi kanske pimpning iform av kromad platta:cool:
 

martink78

Well-known member
martink78: Hur gör du kaffe nu för tiden?

Jag dricker faktiskt mest bryggkaffe ur en AP eller en cleverdripper. Men sedan hittade jag en snorbillig Carimalibrandad NS Oscar på blocket, det är en ganska kompetent HX och även om Pavonin har sin charm så är det trevligt med all ånga Oscar'n kan producera, det blir ju ändå mest cappus...
 

Escil

Member
Fick packat upp min begagnade Europiccola idag, så nu är det snart dags att börja meka och experimentera. Noterade dock att maskinen, som enligt förre ägaren stått i en låda de senaste tre åren, har ärgat rätt kraftigt, framför allt i kokaren. Jag är nu på jakt efter bra rengöringstips. Har läst runt lite på forumet och förstått att vissa förespråkar citronsyra, är det något att satsa på?
 

HE

Well-known member
Citronsyra är kanon! Det går ett par påsar. Du får nog låta det stå ett tag så det släpper. Jag har lite bilder om du går in på mitt namn, så ser du hur min maskin såg ut. Kör hårt!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp