De däringa La Pavoni...

HE

Well-known member
Köper du en maskin som är tillverkad före -00 (premillenium) så har du en mässingskolv, bra. Postmillenium, efter-00 sitter det original plastkolv. Funkar, men kan tydligen spricka. Man byter smidigt till mässingskolv. Kostnad ???. Johey vet, tror jag?
Senaste modellerna har mässingskolv.
premillenium har ca49mm filterhållare.
postmillenium har ca 51mm filterhållare.
Ett bra prutargument är att packningarna snart behöver bytas. Ofta så kan det vara dags, förr eller senare att byta packningar. Ca350kr import från de värse länder. Ingen importör i Sverige för tillfället vad vi vet. Jag behöver verkligen byta packningar snart. Vi gör därmed en gemensam beställning, om vi vill :)
Värmeelement? Enda svaret jag har är väl att starta upp och se så det kokar upp.
Skruva bort underdelen så ser du om det ser fräscht ut i elektroniken. Där inne kan man ibland utläsa tillv.år. Ibland har folk noll koll på hur gammal maskinen är.
Det enda jag gjorde var att pruta lite på packningsbyte och starta upp maskinen. Jag skulle bara ha maskinen!
När jag kom hem rev jag isär grejerna och rengjorde. Rätt mycket kalk i kokaren. Citronsyra fixar biffen ;).

Mycket fakta på en gång men det är inte så farligt som det låter. Som sagt, vi finns här för dig:coffee:

Rätta mig om jag har fel.
 

Eugene Tooms

Well-known member
HE, du är en pärla. Har varit i kontakt med en som har en att sälja, 3-4 år gammal så det är nog en 51mm. Tjejen som säljer har inte jättekoll, det är inte hennes maskin. Oklart om det följer med någon tamper överhuvudtaget, det tog en stund att förklara begreppet tamper... Kan kanske vara lite lurigt att få tag på en 51mm tamper, får kolla upp detta. (Även om det verkar vara läge att byta från plasttampern till en i metall hade det varit kul att iallafall kunna prova direkt när man kommer hem.)
 

HE

Well-known member
Kör du riktigt fint malet så behöver du inte tampa jättehårt. Kan tyckas vara lite fusk men nöden har ingen lag.

Kolla min tamper med svart knopp, som finns på mina bilder. Jag kan fixa en sådan med det mått du vill ha.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Saxat från coffeegeek.com:
"Finally, what I discovered these past two weeks is that there is an entirely new coffee universe out there, and purchasing a lever espresso machine is either your first step towards "first contact" with intelligent life, or the twlight zone, depending on how much effort you're willing to put into learning the art."

HE, vad snackar vi för pengar för en sådan tamper?
 

HE

Well-known member
Den ligger nog på 500:- +/- 100, för material jobb och frakt. Man kan nog hitta andra i butik både dyrare och billigare:huh:
 

Eugene Tooms

Well-known member
Ok. Till en början skall jag se hur den där maskinen ser ut så får jag gå vidare därifrån. Det smidigaste vore ju onekligen att köpa tamper här i skåne så att jag kan kolla och klämma lite först.
 

Suhrim

Member
Ursäkta att jag kapar tråden lite, men det här kan kanske hjälpa även trådskaparen. Jag har efter sjukt lång tid renoverat min kvarn och kommit igång med min pavoni igen. Ett problem jag har stött på är att den tippar när jag trycker/drar för hårt på spaken. Har jag malt för fint/tampat för hårt om jag måste använda så mycket kraft eller bör jag skruva fast espressomaskinen i bordet?
 

HE

Well-known member
Det är nog för fin malning kanske också för hårt tampat. Jag får ta i rätt hårt när jag pressar. Jag får hålla emot uppe på själva locket där man fyller vatten, så man får en kontrollerad pressning. Man känner liksom hur det spritter till i hela kroppen när det är perfekt motstånd.:D
 

macahekee

Active member
Jaha, det verkar som att det blir en

Macahekee, var det du som köpte maskinen i Löddeköpinge?(Blocket) Den försvann snabbt...
"En gaggia classic kan man ju putsa på hur länge som helst men den blir ändå inte snygg.. " Word.

Yes, tog den ganska snabbt. Bra pris och endast demokörd vid ett tillfälle. Väntar bara på tamper nu. Skulle köpa en på te&kaffe-huset här i Malmö men de hade inga 51mm hemma så jag får klara mig med den värdelösa i plast den närmsta veckan. Dem tar hem fler på beställning och jag tror priset var ca 300kr.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Macahekee, grattis till en snabb affär! Tänkte just knalla ner till te&kaffehuset för att kolla läget men då vet jag iallafall hur de har det med tampers, 300 är ju svårslaget.
 

johey

Well-known member
Jag gav runt 400 spänn för mässingkolv plus två kolvpackningar (som båda behövs samtidigt), om någon nu ville veta. :)

Som sagt finns det inte längre någon svensk generalagent för Pavoni, såvida inget nytt har hänt den senaste tiden. Att Kaffemaskinen återigen har packningar kan ju dock indikera annorlunda. Vore ytterst trevligt. Annars får man handla utlands ifrån.
 

Eugene Tooms

Well-known member
Jaha, då har man inte bara läst igenom alla 203 inlägg i "Marran goes manual" utan även bestämt tid med en som säljer en maskin...
 

Eugene Tooms

Well-known member
Pfff, de trådarna har jag ju läst för länge sedan! :)
Skall försöka sammanställa lite av rekommendationerna från olika håll så kanske, kanske jag kan få ut något drickbart. Om det nu blir affär vill säga. Och det blir det nog om allt verkar ok. En grej jag inte gillar är att jag inte kan maskinen och att tjejen som säljer den inte heller verkar kunna den. Det hade liksom varit lättare att bara kunna säga: visa mig hur du gör en bra shot. Hade då något inte funkat hade det visat sig. Jag menar, om jag försöker göra en kopp är ju oddsen rätt låga att jag lyckas något vidare på första försöket...
Jaja, hur fel kan det bli? Maskinen i sig är ju inte direkt spjutspetsteknologi...
 

Bengan

Well-known member
Pfff, de trådarna har jag ju läst för länge sedan! :)
Skall försöka sammanställa lite av rekommendationerna från olika håll så kanske, kanske jag kan få ut något drickbart. Om det nu blir affär vill säga. Och det blir det nog om allt verkar ok. En grej jag inte gillar är att jag inte kan maskinen och att tjejen som säljer den inte heller verkar kunna den. Det hade liksom varit lättare att bara kunna säga: visa mig hur du gör en bra shot. Hade då något inte funkat hade det visat sig. Jag menar, om jag försöker göra en kopp är ju oddsen rätt låga att jag lyckas något vidare på första försöket...
Jaja, hur fel kan det bli? Maskinen i sig är ju inte direkt spjutspetsteknologi...

Du är så förberedd som man kan bli. Du har gjort din läxa. Nu är det dax att kasta sig ut!
 

martink78

Well-known member
Ursäkta att jag kapar tråden lite, men det här kan kanske hjälpa även trådskaparen. Jag har efter sjukt lång tid renoverat min kvarn och kommit igång med min pavoni igen. Ett problem jag har stött på är att den tippar när jag trycker/drar för hårt på spaken. Har jag malt för fint/tampat för hårt om jag måste använda så mycket kraft eller bör jag skruva fast espressomaskinen i bordet?

Doseringen gör väldigt stor skillnad också. Pröva att dosera lite mindre.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp